Hjemmeside

Cookien – har den overskredet sidste salgsdato? Og indtager Facebook Attribution tronen?

I starten var cookien noget, der en gang i mellem kom et lille banner frem med, når man besøgte nogle få udvalgte hjemmesider – gerne ledsaget af et fint lille billede med en småkage. Forbrugerne vidste ikke helt, hvad det var, men bureauerne havde helt styr på, hvordan de små cookies kunne bruges til at skabe relevante annoncer til forbrugerne og måle, hvad der virkede i de forskellige kampagner. Sidenhen har de berømte cookies været i vælten, hvor først flere browsere automatisk begyndte at forhindre placeringen af cookies, og dernæst satte særligt GDPR fokus på de små stykker kode og begrænsningen af disse.

Tilbage står virksomhederne og er i tvivl – hvordan kan cookies bruges lovligt, og giver det overhovedet mening mere? Og kan Facebook Attribution være det alternativ, der giver virksomhederne de bedste annonceringsmuligheder og forbrugerne den bedste oplevelse?

Scroll ned for mere info

Forbrugerne er mistænksomme over for cookies

Mange forbrugere er forvirrede og mistænksomme over for cookies – med god grund. Medierne har haft travlt med at fortælle om, hvordan virksomhederne udnytter cookies til at optrævle alt om hver enkelt person med det formål at tvinge produkter ned i halsen på dem, som de ikke har brug for. Den samme vinkel har politikerne købt til fulde og taget til sig, så heller ikke her, bliver der taget højde for virkelighedsbilledet.

Kunden i første række

Modsat det mørke syn på cookies, ser vi dem en lille smule anderledes. For os er det selvfølgelig et værktøj til at måle, om vi rammer de rigtige personer med vores kunders annoncer, ligesom vi bruger det til at måle, om vi skaber salg. Dette er naturligvis en vigtig del af vores arbejde, men langt vigtigere ser vi det også som et værktøj til at skabe relevant indhold til forbrugerne, hvor annoncerne faktisk er relevante for den enkelte modtager. Jeg tror, de fleste har hørt sætningen ”jeg får hele tiden annoncer for vinterhjul i mit Facebook-feed, men jeg har ikke engang en bil”. Den situation er irriterende for både virksomheden med vinterhjulene, der spilder penge på annoncering, men det er også irriterende for forbrugeren, der får ligegyldige annoncer kastet i hovedet.

Cookies er stille og roligt på vej ud

Når det er sagt, kan vi være nok så ærgerlige over, at cookies efterhånden er et fy-ord hos forbrugerne, for virkeligheden er, som den er. Og virkeligheden er, at cookies stille og roligt er på vej ud. Hvis loven skal overholdes, og det skal den, så skal forbrugeren aktivt krydse af, at virksomheden må placere cookies i browseren. Desværre er der virksomheder, der stadig ikke har helt styr på, hvordan det skal gøres.

Virksomhederne overholder stadig ikke lovgivningen

Flere og flere virksomheder får opsat et cookiebanner på deres hjemmeside, men mange af disse bannere lever ikke op til loven. Vi anslår, at omtrent halvdelen er krydset af på forhånd eller blot er en information, og for op imod 95% af bannerne, har afkrydsningen eller fravalget af cookies ingen indflydelse på, om hjemmesidens cookies faktisk bliver placeret i den besøgendes browser.

Er din virksomhed en af dem, der ikke er helt sikre på, om I håndterer jeres cookies korrekt, så kan I altid få os til at lave et gratis tjek ved at kontakte os her.

Facebook Attribution – data er guld

Selvom om cookien snart har overskredet den sidste salgsdato, betyder det ikke, at bureauerne ikke længere kan måle på de forskellige annonceringsindsatser. Nej, faktisk er der nyere og mere effektive alternativer, der kan anvendes. Et af de alternativer er Facebook Attribution.

Facebook Attribution er et værktøj, som Facebook har udviklet i form af en databaseret tilskrivningsmodel. Facebook indsamler hver dag enorme mængder af data, og hvis jeres virksomhed er aktiv på Facebook og annoncerer, indsamler de også data om hvert enkelt touchpoint, som jeres kunder har på deres købsrejse. Med Facebooks statistiske model er det derfor muligt at estimere meget præcist, hvilken værdi jeres forretning får ud af jeres indsatser.

Vil I til at arbejde endnu mere databaseret med jeres digitale indsats, kan Facebook Attribution altså være værd at undersøge, og vi hjælper jer naturligvis gerne i gang.

Kontakt os her for et uforpligtende tilbud på opsætning af Facebook Attribution.

Vil I have en vækstskabende strategisk samarbejdspartner nu?​​​​​