ANNONCERING

Google Ads: Udfasning af udvidede tekstannoncer

Fra og med den 30. juni 2022 er det ikke længere muligt at oprette og redigere udvidede tekstannoncer. Arvtageren til udvidede tekstannoncer er det, der kaldes responsive søgeannoncer, og vi vil i dette blogindlæg klarlægge, hvad denne ændring har af betydning for annoncørerne i fremtiden. 

Scroll ned for mere info

Fra udvidede tekstannoncer til responsive søgeannoncer

Google har de seneste år løbende annonceret nye annoncetyper, som annoncører og andre fagpersoner på området har været nødt til at forholde sig til.

Den udvidede tekstannonce blev lanceret i 2016 og blev modtaget med åbne arme – og med god grund. Mange annoncører oplevede nemlig en stor stigning i deres CTR rate samt et fald i den gennemsnitlige CPC og pris pr. konvertering. Googles klare mål var at gøre deres annonceplatform – Google Ads (Adwords) – mere attraktiv og effektiv for alle annoncørerne – både eksisterende og nye.

Det er derfor heller ikke overraskende, at mange frygter udfasning af denne type annoncer til fordel for den nye spiller på markedet: Responsive søgeannoncer.

Merkurnord Insights

Hvad er responsive søgeannoncer?

Med responsive søgeannoncer har man mulighed for at skrive et utal af overskrifter og beskrivelser, som Google derefter vil sætte sammen og tilpasse til brugerens søgeforespørgsel. Det har til formål at øge annonceeffektiviteten, øge antallet af konverteringer samt være tidsbesparende for annoncørerne.

De responsive søgeannoncer kan ses som arvtagere for de udvidede tekstannoncer. Med de udvidede tekstannoncer har man – modsat den almindelige tekstannonce – mulighed for at inkludere en ekstra overskrift og beskrivelseslinje, som det ses i eksemplet herunder.

En responsiv søgeannonce ligner de udvidede tekstannoncer på en prik – forskellen på de to er bare, at det nu er Google, som har ”kontrollen” og udvælger det indhold, de mener er mest relevant for brugeren. Om denne ændring er positiv eller negativ er egentligt op til den enkelte annoncør, men det er netop denne kontrol, som mange af annoncørerne er bange for at miste. Med de udvidede tekstannoncer ved man nemlig med sikkerhed, hvad ens annoncer indeholder, og denne sikkerhed har man ikke med den nye annoncetype.

Google selv anbefaler på det kraftigste, at man allerede nu overgår de responsive tekstannoncer. De responsive søgeannoncer blev annonceret tilbage i 2018, og det har derfor været muligt at eksperimentere med denne annoncetype i en længere periode.

BEMÆRK! At man stadig kan køre og pause eksisterende udvidede tekstannoncer efter den 30. juni. Det vil dog ikke være muligt at redigere og oprette nye.

Hvad betyder ændringen for annoncørerne i fremtiden?

Om man vil det eller ej, er de responsive søgeannoncer kommet for at blive. Man må derfor leve med, at en del af kontrollen bliver taget fra annoncørerne – en kontrol, som i stedet overgår til Google og deres algoritmer.

Man bør derfor allerede nu overveje at benytte sig af og tilpasse sig til de responsive søgeannoncer. På den måde vil man allerede være komfortabel med annoncetypen, når ændringen træder i kraft. Det er en god ide fortsat at huske at lave en masse tests, så du finder frem til de mest profitable overskrifter og beskrivelser.

Om de responsive søgeannoncer er bedre end de udvidede tekstannoncer er svært på nuværende tidspunkt at sige. Vores egne resultater er i hvert fald varierende. Uanset hvad bliver det spændende at følge udviklingen i fremtiden – og vi glæder os til at se, hvad Google trækker ud af ærmet næste gang. 

Skal vi tage en snak om din fremtidige annoncering?

Får du ikke nok ud af dine annoncekroner, eller ønsker du at starte med at annoncere på Google? Så tøv ikke med at kontakte os og få en uforpligtende snak om din virksomheds potentiale. Ring på 21 89 55 00 eller skriv en mail til kontakt@merkurnord.dk

Vil I have en vækstskabende strategisk samarbejdspartner nu?​​​​​