Opdateret d. 31. juli 2024.
Her kan du læse vores generelle handelsbetingelser. Følgende handelsbetingelser er gældende for alle leverancer fra MerkurNord ApS.
1.1 Handelsbetingelserne i afsnit 1-15 er gældende for alle leverancer fra MerkurNord ApS.
1.2 Når du som kunde (herefter benævnt Kunden) indgår en aftale med MerkurNord ApS (herefter benævnt Selskabet) omkring en af Selskabets ydelser (herefter benævnt Ydelsen) danner standardbetingelserne, sammen med eventuelt andet skriftligt materiale, kontraktgrundlaget for alle projekter.
1.3 Standardbetingelserne finder alene anvendelse for projekter udført af Selskabet og gælder derfor ikke eventuelle leverancer fra tredjepart.
1.4 Handelsbetingelserne gælder for alle projekter, der indmeldes til Selskabet, aftales med Selskabet eller foreslås af Selskabet mundtligt eller skriftligt, uagtet mediet det indmeldes over, selvom der ikke henvises direkte til handelsbetingelserne.
1.5 Selskabet udfører konsulentarbejde på fastpris eller timebasis. Hvis ikke andet er angivet, er aftalen på timebasis, hvilket betyder, at der faktureres per påbegyndt time.
2.1 Aftale om opstart af projekter eller køb af en Ydelse anses som værende bindende, når Kunden har modtaget en ordrebekræftelse jf. punkt 2.2.
2.2 Ordrebekræftelsen fremsendes snarest muligt på mail, efter det forudgående mundtlige eller skriftlige tilbud er blevet accepteret. Kunden har ikke mulighed for at fortryde aftalen jf. punkt 2.3.
2.3 Selskabet giver ingen fortrydelsesret, da alle Ydelser er specialfremstillet efter Kundens krav og ønsker. Ønsker Kunden alligevel ikke leverance af Ydelserne, kan Selskabet derfor stadig fremsende faktura med krav på betaling af det fulde aftalte beløb i ordrebekræftelsen.
2.4 Eventuelle fejl i forbindelse med bestilling af Ydelser kan ikke pålægges Selskabet. Har Kunden oplyst forkerte oplysninger eller krav, kan Selskabet ikke pålægges at implementere ændringerne. Selskabet kan dog tilbyde at implementere ændringer for Kunden mod et af Selskabet fastsat ekstra tillæg på den aftalte pris.
2.5 Ved løbende, faste samarbejder kan Kunden opsige aftalen jævnfør punkt 3.3.
2.6 Ved løbende, faste samarbejder kan Selskabet til enhver tid opsige aftalen med løbende måneds varsel.
2.7 Det er alene Bureauet, der arbejder på kundens annoncekonti og lignende platforme, så længe der er en aktiv aftale om indsatsen, medmindre andet er skriftligt aftalt. Det står hertil Bureauet frit for at afvise en anmodning om at indgå i et samarbejde med et andet bureau, en anden konkurrerende virksomhed eller en tredjepart omkring et indsatsområde, uden en sådan afvisning påvirker det øvrige aftalegrundlag eller har betydning for, om Bureauet har levet op til sine forpligtelser, såfremt anmodningen kommer, efter det oprindelige aftalegrundlag blev indgået.
3.1 Alle priser, der er oplyst ved korrespondance mundtlig eller skriftligt, er i danske kroner eksklusive moms og uden eventuelle omkostninger af enhver art til tredjepart, herunder blandt andet annonce- og softwareomkostninger.
3.2 Selskabet arbejder med en fast timepris på 900 DKK per påbegyndt time for arbejde af enhver karakter, medmindre andet er aftalt.
3.3 Selskabet fakturerer faste månedlige ydelser månedsvis forud med minimum 6 måneders binding. Herefter kan enkeltstående aftaler opsiges af Kunden med løbende måneds varsel plus en måned, imens aftaler med flere aftalepunkter kan opsiges af Kunden med løbende måneds varsel plus 6 måneder. Bestemmelserne dækker over følgende ydelser:
Selskabet fakturerer faste årlige ydelser årligt forud med minimum 12 måneders binding, hvilket dækker over følgende ydelser:
Kortvarige ydelser og/eller enkeltstående ydelser, der løses på under en måned, faktureres ved levering af første udkast, hvilket typisk dækker over følgende ydelser:
Ved længerevarende ydelser, der løses på over en måned, faktureres hver måneds udførte arbejde ved den pågældende måneds udgang. Når det første udkast leveres, faktureres det resterende beløb. Dette dækker typisk over følgende ydelser:
3.4 Fakturaer forfalder til betaling 8 dage efter den udstedes.
3.5 Har Kunden eventuelle ønsker til ændringer eller tilføjelser til Ydelsen efter levering af udkast, udskydes forfaldsdagen ikke.
3.6 Misligholder Kunden betalingsforpligtelserne pålægges rykkergebyr og morarenter ud fra den til enhver tid gældende lovgivning.
4.1 Leveringsmetode af alle færdige Ydelser sker efter aftale med den enkelte Kunde ved indgåelse af aftalen.
4.2 Ønsker Kunden levering på en måde, der pålægger Selskabet ekstra omkostninger, kan Kunden pålægges et mervederlag, hvilket Kunden informeres om i forbindelse med indgåelse af aftalen om den alternative leveringsmetode.
4.3 Selskabet leverer alene den færdige Ydelse til Kunden, og eventuelle arbejdsfiler, udviklingsfiler m.v. udleveres ikke. Selskabet kan dog vælge at udlevere disse mod et mervederlag, der aftales med den enkelte Kunde.
4.4 Deadline for de aftalte Ydelser aftales individuelt med Kunden og påføres ordrebekræftelsen. Aftales der ikke en deadline mellem Selskabet og Kunden, er det op til Selskabet at sætte en passende deadline efter eget skøn.
4.5 Kommer Kunden med ændringer eller ekstra ønsker af enhver art efter fremsendelse af ordrebekræftelse, kan Selskabet uden varsel rykke deadline.
4.6 Hvis Selskabet forventer en forsinkelse i leveringen af en Ydelse, skal dette meddeles Kunden hurtigst muligt med en ny forventet leveringstid.
4.7 Hvis Kunden, uanset årsag, påvirker Selskabets evne til at levere den færdige Ydelse til den aftalte deadline, kan Selskabet pålægge Kunden et ekstra gebyr på op til 10% af værdien af de berørte aftaler.
5.1 Lever den færdige Ydelse i Kundens øjne ikke op til den aftale kvalitet eller kvantitet, skal Kunden give en skriftlig indsigelse til Selskabet inden for 3 hverdage efter levering. Har Kunden ikke indgivet en skriftlig indsigelse inden for tidsfristen, anses Ydelsen som accepteret, og Kunden kan derefter ikke gøre yderligere indsigelser eller pålægge Selskabet at udbedre dette.
5.2 Selskabet forbeholder sig retten til ikke at foretage ændringer eller rettelser, som måtte anses som urimelige, eller som påfører Selskabet uforholdsmæssige omkostninger eller tidsforbrug i forhold til den pågældende Ydelses prisniveau. Det er alene Selskabet, der vurderer dette.
5.3 Vurderer Selskabet, at der er behov for at udføre større ændringer for, at den leverede Ydelse lever op til den aftalte kvalitet og kvantitet, har Kunden udelukkende ret til et prisnedslag, såfremt Selskabet ikke ønsker eller evner at udbedre manglen. Det er alene Selskabet, der vurderer dette.
6.1 Alle rettigheder til den færdige Ydelse tilfalder Kunden, når fakturaen er betalt til fulde.
6.2 Betaler Kunden ikke det fulde forfaldne beløb til tiden, opnår Kunden ikke ophavsrettigheder eller brugsret over den færdige leverede Ydelse samt eventuelle udkast, arbejdsskitser, konceptideer eller designs. Betaler kunden den oprindelige faktura samt påløbne omkostninger, bringer dette ikke en eventuel ophavsretskrænkelse til ophør, medmindre dette er skriftligt aftalt med Selskabet.
6.3 Anvender Kunden den færdige Ydelse eller eventuelle udkast, arbejdsskitser, konceptideer eller designs uden at have opnået ophavsret og brugsret, er dette et brud på Selskabets ophavsret, og Kunden vil blive mødt med et erstatningskrav.
7.1 Hver part er ansvarlig for egne handlinger og undladelser efter gældende ret med de begrænsninger, der følger af kontraktgrundlaget.
7.2 Uanset eventuelle modstående vilkår i kontraktgrundlaget kan Selskabets ansvar over for Kunden ikke per kalenderår samlet overstige 20% af det salg af serviceydelser, som Selskabet netto har faktureret til Kunden i det umiddelbart foregående kalenderår. Ansvarsbegrænsningen gælder ikke, hvis Selskabet har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
7.3 Uanset eventuelle modstående vilkår i kontraktgrundlaget er Selskabet ikke ansvarlig over for Kunden for indirekte tab, herunder tab af produktion, salg, fortjeneste, tid, annoncekroner eller goodwill, medmindre det er forårsaget forsætligt eller groft uagtsomt.
7.4 Selskabet er alene forpligtet til at udføre konsulentarbejde og rådgivning ud fra de evner, den viden og de erfaringer, Selskabet har. Kunden kan derfor ikke holde Selskabet ansvarlig for af nogen art eventuelle direkte eller indirekte tab som følge af Selskabets rådgivning eller udførte Ydelser af nogen art, medmindre det er forårsaget forsætligt eller groft uagtsomt.
8.1 Selskabet forpligter sig til ikke at videregive fortrolige oplysninger til tredjepart, som Selskabet opnår i forbindelse med udførelse af Ydelser og det generelle samarbejde.
8.2 Selskabet har ret til at anvende Kunden samt de udførte Ydelser som case med logo og navn i markedsføringsmæssige øjemed.
9.1 En hjemmeside eller webshop anses alene som en engangsydelse, hvilket betyder, at når først Ydelsen er leveret til Kunden, står Selskabet ikke til ansvar for eventuelle opståede fejl eller brister. Selskabet yder heller ikke service eller opdateringer af hjemmesiden/webshoppen, medmindre dette er eksplicit udspecificeret i enten en Hosting- eller Serviceaftale.
9.2 Der medfølger ingen form for skriftlig eller mundtlig vejledning, rådgivning eller undervisning til Kundens brug af den leverede hjemmeside eller webshop. Vejledning, rådgivning eller undervisning kan tilkøbes for kr. 1.500 per time eksklusive moms.
9.3 Hjemmesider og webshops leveret af Selskabet optimeres alene til browserne Google Chrome, Safari og Firefox. Selskabet kan derfor ikke holdes ansvarlig for, at hjemmesider eller webshops ikke fungerer i andre browsere.
9.4 Hjemmesider og webshops leveret af Selskabet udvikles med en maksimal bredde på 1920px, medmindre andet er skriftligt aftalt.
9.5 Selskabet forbeholder sig retten til at indsætte ”Hjemmeside udviklet af MerkurNord” eller ”Webshop udviklet af MerkurNord” med link til Selskabets hjemmeside, medmindre andet er skriftligt aftalt.
9.6 Hjemmesider udviklet med WordPress som CMS leveres enten som en hybrid-løsning, fremover benævnt løsning a, eller en open-source-løsning, fremover benævnt løsning b. Der gælder en række særvilkår for henholdsvis løsning a og b jf. punkt 9.7 og 9.8. Kunden vælger selv, om Selskabet skal levere løsning a eller b, og Kunden oplyses af Selskabet i forbindelse med aftaleindgåelsen om de to løsningsmodeller.
9.7 Særvilkår vedrørende løsning a (hybrid-løsning), som er defineret ved en løsning, som er baseret på WordPress, der er et open-source-system, men er konfigureret, så Kunden ikke selv kan ændre i koden, hverken direkte eller indirekte f.eks. gennem installation af plugins.
Vælges løsning a af Kunden, er det en forudsætning, at Kunden samtidig tilkøber en hosting-aftale med teknisk vedligeholdelse af Selskabet.
Løsning a leveres med en custom backend, hvor Kunden kan administrere og redigere alt indhold, der vises i frontend, som er defineret ved alle tekster, der vises i frontend; alle billeder, der vises i frontend; og alle videoer, der vises i frontend. Til denne generelle bestemmelse gælder følgende undtagelser:
Med løsning a har Selskabet det tekniske driftsansvar jf. punkt 12.4.
Med løsning a er Kundens redigeringsmuligheder defineret jf. punkt 12.4
9.8 Særvilkår vedrørende løsning b (open-source-løsning), som er defineret ved en løsning, som er baseret på WordPress, der er et open-source-system, og som er leveret med alle redigeringsmuligheder for Kunden.
Vælges løsning b af Kunden, kan Kunden ikke tilvælge de almindelige teknisk vedligeholdelsesløsninger fra Selskabet.
Løsning b leveres med en standard backend.
Med løsning b har Kunden det tekniske driftsansvar jf. punkt 9.1.
9.9 Hjemmesider og webshops leveret af Selskabet indeholder tredjepartssoftware. Bestemmelserne herfor beskrives i punkt 12.5.
10.1 Selskabet fraskriver sig alt ansvar for eventuelle brudte links hos tredjepart uanset årsagen hertil. Selskabet erstatter ikke brudte links med nye links, og Selskabet refunderer ikke beløb betalt for de brudte links.
11.1 Selskabet forbeholder sig retten til at videregive Kundens data til tredjepart i forbindelse med oprettelse og brug af MerkurNord Insights.
11.2 Selskabet frasiger sig alt ansvar for eventuelle læk af data hos tredjepart.
12.1 Selskabet fungerer alene som administrator og mellemled mellem Kunden og hosting-udbyderen. Hosting foregår alene hos tredjepart, hvorfor Kundens data overføres til tredjeparts cloud-servere.
12.2 Selskabet frasiger sig alt ansvar for eventuelle tab eller læk af data hos tredjepart.
12.3 Selskabets hosting-løsninger er inddelt i en række pakker, der har en række funktioner og maksimummer. Overskrides en eller flere af maksimummerne i Kundens aktuelle hosting-løsning, opgraderes Kunden automatisk til den næste hosting-løsning, hvor maksimummerne kan overholdes. Maksimummerne dækker over følgende:
Overskrides en eller flere maksimummer i en Hosting Pro-aftale, opgraderes Kunden automatisk til en Hosting X-aftale, som udregnes specifikt til den enkelte Kunde.
12.4 Kunden har mulighed for at tilvælge teknisk vedligeholdelse til sin hosting-aftale, som dækker over løbende opdatering af hjemmesidens software og fejlretninger i forbindelse hermed. Den tekniske vedligeholdelse pålægger Selskabet ansvaret for den tekniske drift, og ved opståede fejl, forpligter Selskabet sig til at udbedre disse hurtigst muligt.
Det er alene Selskabet, der bestemmer, hvad rimelig udbedringstid er ved opståede fejl.
Det står Selskabet frit for ikke at opdatere software til nyeste version, hvis dette vurderes hensigtsmæssigt af Selskabet.
Selskabet kan ikke holdes til ansvar for eventuelle databrud, eller hvis hjemmesiden eller webshoppen hackes. Udbedring af sådanne hændelser i enhver henseende er ikke indbefattet af aftalen om teknisk vedligeholdelse.
Med tilvalg af teknisk kan Kunden ikke selv ændre i koden, hverken direkte eller indirekte f.eks. gennem installation af plugins.
Kunden kan ikke opnå adgang til at redigere i koden, hverken direkte eller indirekte f.eks. gennem installation af plugins, så længe Kunden har en aktiv teknisk vedligeholdelsesaftale. En fuld adgang kan dermed kun opnås med ved opsigelses af aftalen omkring teknisk vedligeholdelse og en samtidig underskrift af en ansvarsoverdragelse samt betaling af Standardlicenser jf. punkt 12.5.
Ved opsigelse af teknisk vedligeholdelse skal Kunden underskrive en ansvarsoverdragelse, inden Selskabet kan udlevere den fulde adgang samt have betalt alle udeståender med Selskabet til fulde.
En opsigelse af teknisk vedligeholdelse har en række konsekvenser, som dækker over følgende:
Selskabet yder ingen support i forbindelse med opsigelse af teknisk vedligeholdelse, hverken i form af skriftlig eller mundtlig vejledning, rådgivning eller undervisning til Kundens brug af hjemmesiden eller webshoppen. Vejledning, rådgivning eller undervisning kan tilkøbes for kr. 1.500 per time eksklusive moms.
En indgivet opsigelse og underskrevet ansvarsoverdragelse i en aktiv aftaleperiode medfører ikke en refusion af det opkrævede honorar.
12.5 Hjemmesider og webshops leveret af Selskabet indeholder en række Standardlicenser, som er defineret ved helt basale softwarelicenser til hjemmesidens eller webshoppens funktion og drift. Disse licenser er samlet i en Standardpakke, som opkræves som følger:
Hjemmesider og webshops leveret af Selskabet kan udover Standardlicenserne indeholde andre licenser, som defineres som øvrige licenser. Disse licenser dækker over softwarelicenser til specialfunktioner på hjemmesiden eller webshoppen, som er defineret ved funktioner, der ikke er standardfunktioner i WordPress, og dermed kræver betalt tredjepartssoftware. Øvrige licenser udregnes specifikt til den enkelte Kunde.
Selskabet fungerer alene som administrator og mellemled mellem Kunden og softwareudbyderen.
Der tages forbehold for prisændringer hos tredjepart, og prisen kan uden varsel justeres af Selskabet. Ved en prisændring har Kunden ret til at opsige aftalen uden varsel i 7 dage, efter Selskabet har fremsendt faktura med justeret pris. Efter de 7 dage gælder almindelige opsigelsesbetingelser jf. punkt 12.9.
12.6 Selskabet kan bistå med gendannelse af backup af en hjemmeside eller webshop mod betaling i tilfælde, hvor Kunden er årsag til, at en gendannelse er nødvendig, som defineres ved, at Kunden har forårsaget årsagen såvel ved bevidste som ved ubevidste handlinger på hjemmesiden eller webshoppen. Det er alene Selskabet, der vurderer skyldsspørgsmålet.
Kunder med aftale om teknisk vedligeholdelse kan ikke selv gendanne sin hjemmeside eller webshop, og Kunden skal derfor tilkøbe Selskabets hjælp, hvis Kunden forårsager nødvendigheden herfor og samtidig ønsker gendannelsen udført.
Prisen for en gendannelse er defineret i den enkelte hosting-aftale.
Selskabet kan ikke garantere, at der ikke er datatab mellem en live-version af en hjemmeside eller webshop og den seneste backup heraf, og Selskabet kan ikke holdes ansvarlig for dette eller nedetid i forbindelse med gendannelsen, uanset hvor lang den måtte være.
12.7 Ekstra domæner kan tilkøbes med DNS-service til alle hosting-aftaler, som alene dækker over administration af DNS-indstillingerne for domænet og dermed ikke indeholder noget webhotel.
12.8 Supportsager på hjemmesider eller webshops kan oprettes af Kunden ved kontakt til Selskabet på mail eller telefon.
Supportsager faktureres 900 DKK eksklusive moms pr. påbegyndt arbejdstime eller via Serviceaftale, hvis Kunden har dette, medmindre Kunden har en aftale om teknisk vedligeholdelse, og Selskabet vurderer, at fejlen er dækket af denne. Det er alene Selskabet, der vurderer dette.
Ved akutte Supportsager, som af Kunden forlanges løst med det samme, og ved akutte Supportsager, som forventes påbegyndt uden for normal åbningstid tillægges et hastegebyr på timeprisen, så timeprisen udgør 1.500 DKK eksklusive moms pr. påbegyndt time med en mindstepris på to timer. De to timer samt eventuelle ekstra arbejdstimer opkræves uagtet, om Selskabet er i stand til at løse fejlen med det samme.
12.9 Alle aftaler beskrevet i punkt 12.0 til 12.9 gælder i minimum 12 måneder og forlænges automatisk med 12 måneder ad gangen.
Aftaleperioderne tilpasses i det første aftale-år, så de følger kalenderåret. Fornyelser sker derefter automatisk den 1. januar hvert år, så hver aftaleperiode og binding herpå, udover den første bindingsperiode, følger kalenderåret.
Såfremt Kunden ikke ønsker at forlænge aftalen, skal denne opsiges skriftligt mindst én måned før udløb af den indeværende periode, og derfor er opsigelsesfristen den 30. november hvert år inden den nye aftaleperiode.
13.1 Selskabet fungerer alene som administrator og mellemled mellem Kunden og cookieintegrationsudbyderen.
13.2 Selskabet frasiger sig alt ansvar for eventuelle fejlopsætninger eller lovbrud. Det er udelukkende Kundens eget ansvar, at lovgivningen overholdes.
13.3 Der tages forbehold for prisændringer hos tredjepart, og prisen kan uden varsel justeres af Selskabet. Ved en prisændring har Kunden ret til at opsige aftalen uden varsel i 7 dage, efter Selskabet har fremsendt faktura med justeret pris. Efter de 7 dage gælder almindelige opsigelsesbetingelser jf. punkt 13.4.
13.4 Aftalen gælder i minimum 12 måneder og forlænges automatisk med 12 måneder ad gangen.
Aftaleperioderne tilpasses i det første aftale-år, så de følger kalenderåret. Fornyelser sker derefter automatisk den 1. januar hvert år, så hver aftaleperiode og binding herpå, udover den første bindingsperiode, følger kalenderåret.
Såfremt Kunden ikke ønsker at forlænge aftalen, skal denne opsiges skriftligt mindst én måned før udløb af den indeværende periode, og derfor er opsigelsesfristen den 30. november hvert år inden den nye aftaleperiode.
14.1 Serviceaftalen løber i 12 måneder fra ordrebekræftelsesdatoen. Eventuelt ikke anvendt arbejdstid frafalder uden kompensation efter 12 måneder.
14.2 Det vurderes alene af Selskabet, om en opgave kan løses på serviceaftalen, eller om der kræves særskilt tilbud.
14.3 Overskrides den tilbageværende tid på en Serviceaftale, opkræves den overskredne arbejdstid med 900 DKK eksklusive moms pr. påbegyndt arbejdstime, medmindre Kunden tilkøber en ny Serviceaftale, hvor tiden i så fald trækkes fra.
15.1 Selskabet kan ikke holdes ansvarlig for skade eller mangler i et projekts gennemførelse, som skyldes force majeure eller lignende forhold. Selskabet kan derfor ikke holdes til ansvar for sine forpligtelser i henhold til aftalen på grund af forhold, Selskabet ikke har indflydelse på, og som Selskabet ikke kunne forventes at have forudset på tidspunktet for indgåelse af aftalen.
15.2 Bliver deadline påvirket af force majeure aftales en rimelig deadline ved først kommende mulighed. Dette vurderes alene af Selskabet.
16.1 Enhver tvist, der opstår omkring tolkningen af disse handelsbetingelser, eller enhver tvist, der opstår omkring et projekt, skal endeligt og bindende afgøres ved Holbæks Byret som første instans.
+45 21 89 55 00 | kontakt@merkurnord.dk