E-MAIL MARKETING

Nu er det slut med at spore jeres åbningsrate med Apples iOS 15-opdatering – Hvad kommer den i praksis til at betyde?

I slutningen af 2021 kommer Apple til at udrulle sin nyeste opdatering iOS 15, der blandt andet inkluderer tiltaget ”Mail Privacy Protection” og udgør en naturlig forlængelse af deres ”Legacy Of Privacy Leadership”. Tiltaget vil overordnet set gøre det sværere for jer som virksomheder at spore jeres brugeres adfærd og interaktioner i jeres e-mail marketing. I dette indlæg får du et indblik i, hvad det kommer til at betyde i praksis for jeres e-mail marketing, og hvordan I bør tilpasse jeres indsatser.

Scroll ned for mere info

Hvad omhandler iOS 15 egentlig?

Det er ikke mere end et par måneder siden, at vi kunne berette om, hvordan Apples nye opdatering iOS 14 ville ramme særligt annoncering på sociale medier, fordi de gjorde det sværere for virksomhederne at spore deres brugere på tværs af medier som Facebook og virksomhedernes hjemmeside. Og nu er de altså ude med snøren igen med deres iOS 15-opdatering, der denne gang rammer virksomhedernes e-mail marketing.

Helt konkret vil Apple med den nye opdatering give brugerne af deres mail-app mulighed for at blokere pixel-sporing, ligesom de gjorde med de sociale medier. Ordlyden i notifikationen er ligeledes tydeligt positiv for at blokere sporingen, hvilket med alt overvejende sandsynlighed betyder, at de fleste brugere af Apples e-mailklient vil vælge at blokere pixel-sporingen. I og med Apple Mail har en markedsandel på cirka 45 %, er det altså ikke en ligegyldig andel af brugerne på jeres e-maillister, der forventeligt vil blokere jeres sporing.

Nu hvor baggrunden er ridset op, er det tid til at se på, hvilke specifikke konsekvenser det vil have for jeres e-mail marketing.

  1. I vil ikke længere kunne se den korrekte åbningsrate på jeres e-mails.
  2. I vil ikke kunne se, hvornår en modtager åbner jeres e-mail.
  3. I vil ikke længere kunne se, hvor modtagerne befinder sig, når de åbner jeres e-mails.
  4. I vil ikke kunne se, hvilken enhed jeres modtager bruger.
Tim Cook tweet iOS 15

Hvordan håndterer I ændringerne med iOS 15?

Der er ingen tvivl om, at den nye opdatering kommer til at få stor betydning for jeres arbejde med jeres e-mail setup – både i forhold til hvordan I måler på indsatserne, og deraf selvfølgelig afledt hvordan I planlægger indsatserne. Herunder får I nogle af de mest markante forskelle i jeres daglige arbejde med e-mail marketing.

  1. Åbningsraten forsvinder som KPI: Åbningsraten vil blive så upræcis, at det ikke længere vil give mening at anvende den som KPI, men det er ikke nødvendigvis et stort problem. Selvfølgelig kan åbningsraten være en god indikator for leveringsevnen af jeres e-mails, men KPI’en fortæller ikke noget om, hvor mange der reelt læser jeres e-mails eller interagerer med dem. Derfor giver det også rigtig god mening fremover at sætte endnu større fokus på de KPI’er, der reelt har en positiv indvirkning på jeres forretning fremfor åbningsraten.
  2. Automatiske serier af e-mails baseret på åbninger kan ikke længere lade sig gøre: Når sporingen af åbninger forsvinder, vil det selvsagt heller ikke længere være muligt at basere e-mailserier på åbninger. Et eksempel på dette kan være, hvis I har en automatiseret e-mailserie imod brugere, der ikke har åbnet jeres mails i lang tid, og det vil med den nye opdatering altså ikke længere kunne lade sig gøre.
  3. Optimering af afsendingstidspunkt bliver vanskeligere: Når vi ikke længere får data på, at en modtager åbner mailen, får vi heller ikke data på, hvornår de gør det. Dermed vil det blive vanskeligere at optimere afsendingstidspunktet. Der er dog en anden mulighed for dette, da mailsystemerne i stedet kan se på, hvornår der kommer flest klik i jeres mails fra modtagerne og ud fra det beregne det mest optimale tidspunkt at sende e-mails ud på.
  4. Muligheden for A/B-splittests med emnelinje forsvinder: I forbindelse med åbningsraten forsvinder, vil det heller ikke længere være muligt at lave splittests på emnelinjen, da formålet her er at finde emnelinjen, der giver den højeste åbningsrate, og den er som bekendt ikke længere en pålidelig KPI.

Ovenstående punkter repræsenterer naturligvis en del nye udfordringer med jeres arbejde med e-mail marketing, men der er heldigvis også nogle fine løsninger på problemerne. Det handler om i højere grad at tænke lidt kreativt på, hvordan man i stedet kan få data retur fra brugerne og måske tænke på KPI’er længere inde i kunderejsen. Det kan være gennem indhold, modtagerne aktivt skal respondere på, eller det kan eksempelvis være gennem dedikerede landingspages, hvor trafikken fra jeres e-mails ledes ind.

Vi ved godt, at det kan være uoverskueligt at få omlagt jeres rutiner, så I tager højde for ovenstående problemstillinger, og derfor er vi selvfølgelig klar til at tage en uforpligtende snak med jer om, hvordan vi kan hjælpe jer, hvis I kontakter os her.

Vil I have en vækstskabende strategisk samarbejdspartner nu?​​​​​