Pinterest

’Pin’ jer til en trafikskabende strategi med Pinterest

Med 250.000 daglige brugere på mediet i Danmark er Pinterest en platform med et enormt uudnyttet annonceringspotentiale for virksomheder. Her kan du læse om, hvordan I kan bruge Pinterest til at blive jeres publikums foretrukne brand – længe før jeres konkurrenter.

Scroll ned for mere info

Hvad er Pinterest?

Måske har du hørt om Pinterest, eller måske bruger du det endda selv allerede. På Pinterest findes et endeløst univers af inspirerende billeder af alt fra kreative indretningsmuligheder, spændende opskrifter, fantasifuld dekoration, eksotiske rejsemål, inspiration til store livsbegivenheder – ja, faktisk alt, hvad du overhoved kan komme i tanke om, skal nok kunne findes som et ’pin’ i det enorme univers af inspirerende billeder!

Mere end 80% af Pinterest’s daglige brugere har foretaget et køb efter brug af mediet, og hele 60% bruger faktisk Pinterest som inspiration til fremtidige køb. Derfor er platformen også relevant som markedsføringsplatform næsten uanset, hvad jeres virksomhed tilbyder.

Pyramide graf

Æstetiske og velgennemtænkte billeder er afgørende

På Pinterest gør man brug af de såkaldte ’pins’ – oversat til knappenål på dansk.

Pinterest fungerer derfor som din online opslagstavle – fuldstændig ligesom en fysisk opslagstavle, hvor du kan sætte billeder, huskelister, opskrifter og andet fast med en knappenål. Hvis du ser godt efter, kan du se, at Pinterest’s genkendelige, røde logo faktisk også er udformet som en knappenål. Samlingerne, hvor alle dine pins gemmes, kaldes meget passende også for opslagstavler, og hver pin vil oftest linke videre til en hjemmeside eller blog, hvor billedet hører til.

Pinterest er et visuelt medie, og et pin består derfor udelukkende af et billede samt en kort tekst – ligesom du kender det fra Instagram. Forskellen fra dit feed på Instagram er, at brugernavn og billedtekst ikke ses, når du scroller, så brugeren forbliver i et udelukkende visuelt univers. Dermed er skarpe og velgennemtænkte billeder helt afgørende for en indbringende markedsføringsstrategi på Pinterest, hvor I kun ved hjælp af jeres visuelle udtryk kan lokke nye kunder til. Rammer I til gengæld plet, kan det være helt afgørende for jeres brandværdi.

Et uudnyttet markedsføringspotentiale

På Pinterest vil brugeren have en længere købsrejse, men det vigtige er, at brugerne af Pinterest bruger platformen for at blive inspireret til en handling. Og det er jo ord, som alle med interesse i at sælge er glade for at høre. I fanger nemlig kunden lige på det rette tidspunkt i deres købsjagt. Læg det til, at 44% af Pinterest’s brugere er højtlønnede, og så har du faktisk den ultimative markedsføringsmulighed, der bare venter på at blive udnyttet.

Et eksempel på en købsrejse gennem Pinterest forløber således:

Forestil jer, at I i jeres virksomhed sælger maling, og at I på jeres Pinterest-profil viser billeder frem af de forskellige flotte farver, I tilbyder.

Når en kunde, som mangler inspiration til nye farver på væggene, søger på ’lyseblå vægge’ – eller hvilke ord I har tilknyttet jeres pin – vil de se jeres pin, lægge mærke til jeres virksomhedsnavn og gemme det på deres opslagstavle. Efter et par uger vil kunden – hvis strategien er vellykket – specifikt søge på jeres virksomhedsnavn og købe jeres produkt.

Med din markedsføring gennem Pinterest planter du altså et frø hos kunden, og det vil være jer, de tænker på, når de kort tid efter vil købe det produkt, de leder efter. Markedsføring på Pinterest er derfor en langsigtet, men solid investering.

Skræddersy jeres strategi til at fremhæve jeres brand

Pinterest er oplagt at markedsføre sig på, hvis jeres virksomhed sælger fysiske produkter. Her skal I ikke holde jer tilbage med kreative opsætninger, ’flatlays’, billeder af produktet i brug samt alle andre kreative idéer, der vil skabe blikfang og få brugerne til at klikke ind på jeres billede.

Er ydelser jeres primære salgsemne, vil I skulle være mere kreative med jeres strategi for at kunne bruge platformen nyttigt, men med en kreativ idéudvikler og en habil fotograf kommer I rigtig langt og vil uden tvivl kunne drage nytte af platformens store potentiale.

Målret jeres annoncering med Pinterest Ads

På Pinterest kan I både markedsføre jer med organisk indhold, eller I kan vælge at lave annoncering på mediet gennem Pinterest Ads, fuldstændig ligesom I kender det fra andre sociale medier. Med annoncerne, som også kaldes Pinterest Promoted Pins, vil I kunne opnå større eksponering til målgruppen samt opnå topplaceringer på jeres kunders søgninger.

Her vil jeres annonce dukke op som et billede i brugerens feed på samme måde som de resterende opslag bortset fra, at jeres virksomhedsnavn vil stå under billedet. Som med alle andre annoncer skal I sørge for at lave et visuelt indbydende og æstetisk billede, der falder naturligt ind blandt de andre billeder og rammer plet hos målgruppen.

Et vigtigt trin er derfor grundigt at undersøge den billedstil, der bruges på Pinterest, før I giver jer i kast med både den organiske og betalte markedsføring, hvor I skal forsøge at ramme nogenlunde den samme stil – selvfølgelig med jeres virksomheds eget unikke præg.

Virker det uoverskueligt at påbegynde en helt ny strategi – og det forstår vi godt, hvis det gør – så står vi klar med erfarne strategiudviklere og dygtige fotografer til at løfte opgaven for jer! Kontakt os gerne for en uforpligtende samtale om, hvordan I fremover kan benytte Pinterest som en afgørende strategisk indsats i jeres markedsføring.

Vil I have en vækstskabende strategisk samarbejdspartner nu?​​​​​