24 23 34 35 kontakt@merkurnord.dk

Sådan sikrer du din andel af salget på Black Friday!

Er du klar?

 

Vil du ligesom dine konkurrenter gerne sikre dig din andel af salget på Black Friday, kræver det en struktureret og nøje planlagt kampagne. Salget kommer nemlig ikke af sig selv, for den store handelsdag skaber en række markedsføringsmæssige udfordringer. Udfordringerne og hvordan du kommer ud over dem, kan du læse om her.

Om Black Friday

Black Friday er et koncept, der startede i USA, og anses typisk som den dag, julehandlen starter. I 2013 tog de første danske webshops Black Friday til sig og i 2014 fulgte en bred vifte af danske varehuse og butikker med og slog dørene op til en række særlige tilbud.

Siden da er det gået stærkt og i 2015 blev Black Friday den største handelsdag i Danmarks historie målt på omsætningen, der blev generet gennem Dankortet. På trods af det enorme salg på dagen ser tendensen ud til at fortsætte og salget er stadigt stigende til Black Friday.

Støj
En af en de helt store udfordringer med markedsføring i det 21 århundrede er den enorme mængde af reklamer. De mange reklamer skaber støj overfor forbrugerne og kan gøre det svært for virksomhederne at trænge igennem med sit budskab. Denne udfordring er især stor på Black Friday, hvor der grundet de mange tilbud og de meget aktive forbrugere er endnu flere reklamer end normalt. Risikoen for, at der er for meget støj, og dit budskab dermed ikke trænger igennem, er derfor ekstra stor på Black Friday.

 

Annoncepriserne stiger til skyerne
Annonceringspriserne på de store platforme som Google Ads og Facebook er styret ud fra et auktionsprincip. Det vil sige, at hver gang du får en betalt eksponering, har du vundet en automatisk styret budkrig. Denne struktur betyder, at annonceringspriserne bliver presset i vejret på dage som Black Friday, hvor der er ekstra mange aktive annoncer.

De samlede udfordringer
På Black Friday kan det derfor være svært at trænge igennem med dit budskab overfor forbrugerne og sikre dig din del af gildet, fordi de mange aktive annoncen på dagen presser annonceringspriserne i vejret samtidig med, at de skaber en endnu højere grad af støj end normalt. 

 

Kan du stadig få din bid af kagen?
Ja! På trods af udfordringerne kan du stadig sikre dig en stor bid af kagen. Det kræver blot, at du nøje tilrettelægger din kampagne og sørger for at være klar i god tid. På grund af den stigende pris på annoncering og den stigende mængde ”støj” handler det om at fokusere indsatsen inden Black Friday i stedet for at fyre hele annoncebudgettet af på dagen. 

 

Sådan planlægger du din kampagne
Når du skal planlægge din Black Friday kampagne, handler det først og fremmest om at skabe en sammenhængende kampagne, der rammer din målgruppe, der hvor de er. Derudover handler det om at skabe en kampagne, der varmer din målgruppe op, så de er købeklar, når dagen rammer.

Du kan eksempelvis indarbejde e-mail marketing i din kampagne. Her kan du opbygge en dedikeret e-mailliste til Black Friday, hvor du løbende fortæller om, hvilke tilbud du har på dagen og viser fordelene ved dine produkter. Har du et begrænset parti varer på tilbud, kan du for at få din målgruppe ind på listen tilbyde dem en forkøbsret. Her kan du for eksempel give dem adgang til tilbuddet dagen før, så de kan være sikre på at få det særlige tilbud, inden der er udsolgt.

Du kan også gøre brug af de sociale medier i din kampagne. Her er det en god ide at annoncere i perioden op til Black Friday, så du på den måde gør opmærksom på dine særlige tilbud, imens annoncepriserne ligger på det normale niveau og imens, der ikke er mere ”støj” end normalt.

Følger du disse simple principper, vil du allerede være langt længere fremme i folks bevidsthed, når den store handelsdag rammer.

 

Bliv sikker på en succesfuld Black Friday kampagne
Vil du gerne være helt sikker på, at du får en succesfuld dag med et ordentlig boost i dit salg, står vi klar til at hjælpe dig med at planlægge og eksekvere din kampagne. Brug kontaktformularen herunder og bliv kontaktet, så vi kan finde ud af, hvordan vi bedst muligt sætter din kampagne sammen eller læs mere på vores Black Friday side her.

Har du brug for hjælp til din digitale markedsføring? DANIEL HASSING

MARKETINGPILOT | MEDSTIFTER