SEO VS. GOOGLE ADS

Hvad skal I vælge i 2021?

Digital annoncering kan for mange være en uoverskuelig jungle af muligheder. For hvad kan egentlig bedst betale sig? I dette blogindlæg vil vi gå i dybden med SEO – søgemaskineoptimering – og betalt annoncering via Google Ads.

Vi vil klarlægge fordele og ulemper ved begge muligheder, så du og din virksomhed forhåbentligt kan blive klogere på, hvor I bedst og mest fordelagtigt kan lægge jeres fokus i fremtiden.

Scroll ned for mere info

Hvad er Google Ads?

Google Ads er en betalt annonceringsmulighed. Her betaler I et beløb hver gang, at en person klikker ind på jeres annonce. Deraf kommer udtrykket PPC – pay per click. Der vises flere annoncer samtidig, så jeres annonce vil nogle gange blive vist først, nogle gange blive vist sidst og nogle gange slet ikke blive vist. Jeres annonces position og pris bestemmes ud fra en online auktion, som Google afholder på få millisekunder hver gang, nogle søger på de søgeord, I har budt ind på. Der er flere faktorer, der spiller ind for at få de gode annoncepositioner, som I kan læse mere om her.

Med Google Ads har I flere forskellige annoncemuligheder, som I kan se listet herunder:

Her i blogindlægget vil vi primært fokusere på søgeannoncer – men i fremtiden vil vi også have fokus på de andre annoncemuligheder. Stay tuned!

Her er et eksempel på en betalt søgeannonce:

Pyramide graf

Fordele ved Google Ads

Her får I et overblik over de vigtigste fordele.

1. Mulighed for at få hurtige resultater

Med Google Ads har I mulighed for at få hurtige resultater. Det skyldes, at man har muligheden for at komme på side 1 på Google lige så snart, at man har tilføjet sit betalingskort og har opsat en kampagne. Man kan derfor hurtigt sende mere trafik ind til ens hjemmeside, som forhåbentligt konverterer til flere salg eller kundehenvendelser. Husk dog på, at det kun giver hurtigere resultater, fordi man er villig til at betale for det!

2. I kan altid holde øje med jeres resultater

Med Google Ads har man altid overblikket over ens kampagne. Man kan blandt andet se ens klik, eksponeringer, pris og meget mere. Vigtigst af alt kan man med en korrekt opsat konverteringssporing se, hvor mange konverteringer man får af sin annoncering. Man kan på den måde holde øje med, om annonceringen betaler sig.  Hvis man ikke er tilfreds med resultaterne, kan man til hver en tid ændre i annoncerne eller eventuelt sætte kampagnen på pause.

3. Test jer frem til de bedste resultater

Man kan også foretage en A/B splittest på sine annoncer og finde ud af, hvilke der fungerer og performer bedst.

Ulemper ved Google Ads

Her får I et overblik over de vigtigste ulemper.

1. Det kan blive dyrt

Prisen på annoncerne bestemmes ud fra de søgeord, man ønsker at blive fundet på og er ligeledes forskellige fra branche til branche. Det kan f.eks. være, at man er en nystartet virksomhed, eller at man har et meget begrænset budget, og her skal man gerne være lidt ekstra forsigtig med at bruge Google Ads. Nogle brancher har nemlig en høj klikpris. Et lavt budget kan derfor hurtigt blive opbrugt uden, at det har givet nogen nye kunder.

Fælles for alle typer af virksomheder og brancher er, at man hurtigt kan komme til at spilde sine penge, hvis man ikke har styr på teknikken og de redskaber, som man har til rådighed.

2. I skal kunne jeres kram

Med Google Ads har I mange avancerede funktioner og værktøjer til rådighed. Jo flere af disse I mestrer, jo større er sandsynligheden for, at I får en effektiv kampagne. Først og fremmest handler det om at vælge de bedste søgeord. HUSK, at det ikke altid er de søgeord med den største søgevolumen, som giver flest konverteringer. Desuden er det også her, at konkurrencen typisk er størst. Specifikke søgeord med en lavere søgevolumen kan sagtens skabe værdi og give mange konverteringer samtidig med, at du slipper for den store konkurrence. Som en hjælp kan man tænke på kunderejsen, når man vælger sine søgeord. (DETTE GÆLDER OGSÅ FOR SEO!)

Derudover kræver det, at man har et skarpt dataindblik – eller at man med andre ord kan finde ud af at arbejde med data. At arbejde med data er ikke så ligetil, og det kræver, at man er struktureret og vedholdende. Hvis man formår at analysere sine data korrekt, kan man mere effektivt ”skrue” på sine kampagner og dermed få nogle bedre resultater.

3. I får kun trafik så længe, I bruger penge

Hvis man stopper sin kampagne, vil man dermed også sætte en stopper for den trafik, som man sender ind på sin hjemmeside. Man vil derfor typisk se, at Google Ads er en mere kortsigtet strategi sat op mod for eksempel SEO, som sørger for en mere vedvarende trafik. Google Ads kan dog også sagtens ses som en langsigtet strategi. Det kræver bare, at man er villig til at betale for det.

Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse af seach engine optimization, som på dansk oversættes til søgemaskineoptimering. I modsætning til Google Ads’ søgeannoncer er SEO ikke betalt. I stedet lægges der vægt på organisk trafik fra søgemaskinerne som Google og Bing. Der er mange faktorer, som har betydning for, om man opnår de helt gode placeringer i søgemaskinerne. De er dog primært opdelt i tre kategorier, som du her kan læse mere om her.

Vi har desuden tidligere skrevet et længere blogindlæg om SEO, som vil gøre dig klogere på emnet.

Fordele ved SEO

Her får I et overblik over de vigtigste fordele.

1. SEO sikrer dig en vedvarende trafik

Hårdt arbejde betaler sig. Når man først har opnået de gode placeringer, og man vedligeholder hjemmesiden, vil det være svært at blive slået af pinden. En god SEO-strategi sørger for god og stabil trafik, som kan gavne en i rigtig lang tid. Sørg dog for, som minimum, altid at gå efter side 1 på søgemaskinerne. Det er faktisk ca. kun ved 10% af alle søgninger, at der klikkes videre til side 2.

2. Det koster ikke andet end tid

I modsætning til søgeannoncer betaler man ikke for den trafik, som man får sendt ind på ens hjemmeside. Dette er en klar fordel hos de virksomheder, som ikke har et stort budget til annonceomkostninger.

Ulemper ved SEO

Her får I et overblik over de vigtigste ulemper.

1. SEO tager tid – Lang tid!

SEO er en langsigtet strategi, og det kan derfor tage rigtig lang tid, før man opnår de gode placeringer hos søgemaskinerne. For nogle kan det tage mange måneder, før man kommer op blandt de øverste søgeresultater. Hvor lang tid, det tager, afhænger af mange interne og eksterne parametre. Man skal først og fremmest selv have styr på de interne parametre – f.eks. at der er styr på teknikken bag, indholdet og ens linkbuilding. Eksternt har vi selvfølgelig det ønskede søgeords sværhedsgrad, som er bestemt ud fra konkurrencen på netop det søgeord.

Man skal samtidig huske på, at Google ændrer deres algoritmer løbende – nogle gange op til flere gange om dagen. Det skaber en usikkerhed i forhold til det daglige SEO-arbejde. Man skal derfor altid sørge for at være opdateret, så man ved, hvor man skal have sit fokus. Samtidig skal man huske på, at Google til enhver tid kan sende jeres hjemmeside ud af resultaterne på side 1 uden varsel.  

2. Det kræver det rigtige content

SEO kræver, at man er skarp og har skribentevnerne i orden. Når man har fundet frem til det ønskede søgeord, skal man have evnerne til at skrive det helt rigtige indhold, så man formår at rangere på det. Det handler om at kunne skrive indhold, som både målgruppen og søgemaskinerne finder interessant og ikke mindst relevant. Vi ser desværre alt for ofte, at man har for meget fokus på at skrive indhold, som er tilpasset søgemaskinerne. Det vil måske give bedre placeringer og mere trafik, men hvad er denne trafik værd, hvis den ikke konverterer til salg og øget indtjening?

Content er både tidskrævende og udfordrende for mange, og det kan være svært at finde den gyldne mellemvej. Det er dog helt afgørende, hvis man vil have succes med SEO.

3. Det er svært at følge med i resultaterne

I modsætning til Google Ads kan det være svært at følge med i resultaterne af ens SEO-arbejde. Google’s eget værktøj er for mange ret komplekst og udfordrende at anvende. Det kræver, at man har tiden og kompetencerne til at forstå den data, man får. Ellers vil man ikke ane, hvor og hvordan man skal sætte ind for at forbedre sine organiske placeringer.

Skal man vælge Google Ads eller SEO? Eller en kombination af begge?

Det er et rigtig godt spørgsmål! Og det rette svar afhænger af jeres virksomhed og situation. Lad os prøve at se på nogle forskellige scenarier og løsninger.

I har tiden, men et lavt budget:

I har tiden og ønsker en langsigtet strategi:

I har et fint budget og ønsker hurtige resultater:

I har et fint budget, men mangler tid:

Dette vil typisk være alt for simpelt stillet op, så vi anbefaler at tage det med et gran salt. Men den grove kategorisering har måske gjort jer klogere på, hvilken retning jeres strategi skal tage. Der er dog et scenarie, som mangler at blive nævnt:

I har et fint budget, en masse tid og ønsker både kortsigtede og langsigtede resultater:

Det ene udelukker nemlig ikke det andet! En kombination af SEO og Google Ads vil bestemt være det mest effektive – både på den korte og lange bane. Google Ads kan sørge for at skabe hurtig trafik, indtil jeres organiske SEO-strategi begynder at tage fart, og I opnår de gode placeringer. Derefter kan man vælge, om man udelukkende vil fokusere på den organiske trafik gennem SEO eller også vil fastholde den betalte annoncering. Det er dog værd at huske på, at nogle brugere foretrækker at klikke på annoncer, hvorimod andre hellere vil klikke på de organiske søgeresultater. En fastholdelse af begge strategier vil derfor give de bedste forudsætninger for en øget synlighed – hvilket giver flere klik og en generel forøgelse af trafikken.

Cirkel Diagram

Skal vi hjælpe jer med jeres digitale annoncering?

Hos MerkurNord har vi stor erfaring med både Google Ads og SEO – og vi har allerede hjulpet mange virksomheder med deres digitale markedsføring. Skal vi også hjælpe jer?

Vi vil i samarbejde med jer udarbejde den perfekte strategi, der er skræddersyet til jeres målsætninger og budget. Kontakt os i dag for en uforpligtende samtale og hør mere om jeres muligheder.

Vil I have en vækstskabende strategisk samarbejdspartner nu?​​​​​