”The Reality Behind Apple’s Policy: It’s More About Profit Than Privacy”
Sådan skriver Facebook på deres hjemmeside som et direkte svar på Apples nyeste tiltag. Der er ingen tvivl om, at iOS 14 skaber store problemer for Facebook i og med, at det forventes, at størstedelen af brugerne vil afvise at dele deres data og blive tracket af techgiganten.
En analyse fra Tap Research viser, at 85% af brugerne vil vælge ikke at give apps tilladelse til sporing og dataindsamling og deling
Det begrænser mulighederne for at personliggøre annoncer, som dermed vil gøre annoncering mindre effektivt og attraktivt til stor frustration for Facebook.
Facebook er kommet med den offentlige udmelding, at de største tabere i kølvandet på iOS 14 vil være de små virksomheder, som er meget afhængige af salg via Facebook:
”Our studies show, without personalized ads powered by their own data, small businesses could see a cut of over 60% of website sales from ads.”
Facebook har tilmed kørt en stor annonce med samme budskab hos flere af de store aviser i USA, herunder New York Times, The Wall Street Journal og Washington Post. Facebook vil forventligt opleve et markant fald i annonceindtægter i takt med, at annonceringen bliver mindre effektiv og interessen og efterspørgslen potentielt falder. Foruden techgigantens efter alt at dømme store bekymring for de små virksomheder, kommer modreaktionen sandsynligvis og muligvis i højere grad også som følge af den voldsomme popularitets- og indtægtsnedgang, som mediet risikerer at lide under.