Som ordet indikerer, omhandler brugeroplevelsen, hvordan en bruger oplever dét at besøge en given hjemmeside. Når jeres kunder skal vælge, hvor de vil foretage deres køb henne, vægter den gode brugeroplevelse langt mere end man måske lige skulle tro, og derfor er det essentielt for jer som virksomhed at have fokus på, at lige præcis jeres hjemmeside gør et godt indtryk på brugeren. I dette blogindlæg vil vi komme ind på, hvad god brugervenlighed er, og hvordan I kan se, om jeres hjemmeside har styr på det, der skal til for at give kunden den gode oplevelse.
Brugervenlighed eller UX, som er en populær forkortelse af den engelske betegnelse ”User Experience”, handler i al sin enkelhed om, hvad der skal til, for at brugeren på en hjemmeside er tilfreds. En stor del af UX tager udgangspunkt i, om kunden finder jeres side visuelt passende – altså om designet giver mening. Dette område kaldes mere specifikt for ”User Interface” eller UI. Selvom hjemmesidens design spiller meget ind, består selve brugervenligheden dog langt mere i funktionaliteten af hjemmesiden: Kan kunden finde den nødvendige information, eller købe sin vare, og hvor let eller svært er det? En tommelfingerregel lyder på, at jeres besøgende kun må skulle bruge tre klik fra de kommer ind på hjemmesiden, til de har fundet svaret på deres problem eller den information, de søger. Vi hos MerkurNord strammer dog skruen en anelse mere og sigter efter, at en hjemmesides besøgende maksimalt må skulle bruge ét til to klik fra de kommer ind på siden, til de har fundet informationen alt afhængig af gøremålet. Det er en god reminder om, at brugerens rejse ikke må være for lang eller avanceret, da dette kan skabe frustration og i sidste ende en negativ brugeroplevelse.
Brugervenlighed hænger desuden stærkt sammen med troværdighed, tillid og professionalisme. Hvis siden er langsom eller ulogisk at finde rundt på, mister kunden hurtigere tillid til virksomheden, som står bag. En dårlig hjemmeside trækker altså meget ned hos et brand med et ellers professionelt image.
Brugervenlighed er et enormt vigtigt aspekt i forbindelse med opsætning af en god hjemmeside, fordi det i sidste ende resulterer i flere konverteringer. Flere kunder er nemlig tilbøjelige til at vælge jeres hjemmeside og blive på den fremfor konkurrentens, hvis jeres er mere effektiv og behagelig at bevæge sig rundt på. Højere besøgstal og længere besøgstids kan desuden medvirke til bedre placeringer i søgeresultaterne hos Google og de andre søgemaskiner. Dette kan give endnu flere konverteringer, da potentielle nye kunder vil komme ind på jeres side før eventuelle alternativer og ikke forlade den igen, fordi den fungerer godt.
Det kan være svært at vide præcis, på hvilke områder I kan forbedre jeres side for at optimere brugervenligheden – især hvis den allerede er god, og den måske kun kan blive en lille smule bedre. For at vide hvor der kan sættes ind, er det relevant at have fokus på kundens behov og ikke jeres egne. Det kan betale sig, hvis I allerede fra idéudviklingsfasen spørger jer selv: ”hvad søger kunden rent faktisk?” og ikke: ”hvad synes vi er vigtigt?”. Til en vis grad kan svaret ligge i brugersignalerne – altså brugernes gøren og laden på jeres side. Man kan analysere, udtænke og forvente nok så meget, men i sidste ende er det de besøgendes ageren, som afgør, om jeres side har et højt niveau af brugervenlighed. Derfor kan I med fordel involvere kunderne i udviklingsprocessen via undersøgelser eller tests af jeres hjemmeside.
Fordi den gode brugeroplevelse i bund og grund kan gøre hele forskellen i, om en kunde vælger jer eller ej, bør brugeroplevelsen være et hovedfokusområde, når det kommer til både hjemmesider og webshops.
Er I interesserede i at høre mere om, hvordan I kan optimere brugervenligheden på jeres website? Så kontakt os for en uforpligtende snak.
Brugervenlighed eller UX, som er en populær forkortelse af den engelske betegnelse ”User Experience”, handler i al sin enkelhed om, hvad der skal til, for at brugeren på en hjemmeside er tilfreds. En stor del af UX tager udgangspunkt i, om kunden finder jeres side visuelt passende – altså om designet giver mening. Dette område kaldes mere specifikt for ”User Interface” eller UI. Selvom hjemmesidens design spiller meget ind, består selve brugervenligheden dog langt mere i funktionaliteten af hjemmesiden: Kan kunden finde den nødvendige information, eller købe sin vare, og hvor let eller svært er det? En tommelfingerregel lyder på, at jeres besøgende kun må skulle bruge tre klik fra de kommer ind på hjemmesiden, til de har fundet svaret på deres problem eller den information, de søger. Vi hos MerkurNord strammer dog skruen en anelse mere og sigter efter, at en hjemmesides besøgende maksimalt må skulle bruge ét til to klik fra de kommer ind på siden, til de har fundet informationen alt afhængig af gøremålet. Det er en god reminder om, at brugerens rejse ikke må være for lang eller avanceret, da dette kan skabe frustration og i sidste ende en negativ brugeroplevelse.
Brugervenlighed hænger desuden stærkt sammen med troværdighed, tillid og professionalisme. Hvis siden er langsom eller ulogisk at finde rundt på, mister kunden hurtigere tillid til virksomheden, som står bag. En dårlig hjemmeside trækker altså meget ned hos et brand med et ellers professionelt image.
Brugervenlighed er et enormt vigtigt aspekt i forbindelse med opsætning af en god hjemmeside, fordi det i sidste ende resulterer i flere konverteringer. Flere kunder er nemlig tilbøjelige til at vælge jeres hjemmeside og blive på den fremfor konkurrentens, hvis jeres er mere effektiv og behagelig at bevæge sig rundt på. Højere besøgstal og længere besøgstids kan desuden medvirke til bedre placeringer i søgeresultaterne hos Google og de andre søgemaskiner. Dette kan give endnu flere konverteringer, da potentielle nye kunder vil komme ind på jeres side før eventuelle alternativer og ikke forlade den igen, fordi den fungerer godt.
Det kan være svært at vide præcis, på hvilke områder I kan forbedre jeres side for at optimere brugervenligheden – især hvis den allerede er god, og den måske kun kan blive en lille smule bedre. For at vide hvor der kan sættes ind, er det relevant at have fokus på kundens behov og ikke jeres egne. Det kan betale sig, hvis I allerede fra idéudviklingsfasen spørger jer selv: ”hvad søger kunden rent faktisk?” og ikke: ”hvad synes vi er vigtigt?”. Til en vis grad kan svaret ligge i brugersignalerne – altså brugernes gøren og laden på jeres side. Man kan analysere, udtænke og forvente nok så meget, men i sidste ende er det de besøgendes ageren, som afgør, om jeres side har et højt niveau af brugervenlighed. Derfor kan I med fordel involvere kunderne i udviklingsprocessen via undersøgelser eller tests af jeres hjemmeside.
Fordi den gode brugeroplevelse i bund og grund kan gøre hele forskellen i, om en kunde vælger jer eller ej, bør brugeroplevelsen være et hovedfokusområde, når det kommer til både hjemmesider og webshops.
Er I interesserede i at høre mere om, hvordan I kan optimere brugervenligheden på jeres website? Så kontakt os for en uforpligtende snak.
+45 21 89 55 00 | kontakt@merkurnord.dk