KONTAKT
HJEMMESIDE

Brugeroplevelsen – hvorfor er den så vigtig for jeres hjemmeside?

Som ordet indikerer, omhandler brugeroplevelsen, hvordan en bruger oplever dét at besøge en given hjemmeside. Når jeres kunder skal vælge, hvor de vil foretage deres køb henne, vægter den gode brugeroplevelse langt mere end man måske lige skulle tro, og derfor er det essentielt for jer som virksomhed at have fokus på, at lige præcis jeres hjemmeside gør et godt indtryk på brugeren. I dette blogindlæg vil vi komme ind på, hvad god brugervenlighed er, og hvordan I kan se, om jeres hjemmeside har styr på det, der skal til for at give kunden den gode oplevelse.


Scroll ned for mere info

Hvad er brugervenlighed?

Brugervenlighed eller UX, som er en populær forkortelse af den engelske betegnelse ”User Experience”, handler i al sin enkelhed om, hvad der skal til, for at brugeren på en hjemmeside er tilfreds. En stor del af UX tager udgangspunkt i, om kunden finder jeres side visuelt passende – altså om designet giver mening. Dette område kaldes mere specifikt for ”User Interface” eller UI. Selvom hjemmesidens design spiller meget ind, består selve brugervenligheden dog langt mere i funktionaliteten af hjemmesiden: Kan kunden finde den nødvendige information, eller købe sin vare, og hvor let eller svært er det? En tommelfingerregel lyder på, at jeres besøgende kun må skulle bruge tre klik fra de kommer ind på hjemmesiden, til de har fundet svaret på deres problem eller den information, de søger. Vi hos MerkurNord strammer dog skruen en anelse mere og sigter efter, at en hjemmesides besøgende maksimalt må skulle bruge ét til to klik fra de kommer ind på siden, til de har fundet informationen alt afhængig af gøremålet. Det er en god reminder om, at brugerens rejse ikke må være for lang eller avanceret, da dette kan skabe frustration og i sidste ende en negativ brugeroplevelse.

Brugervenlighed hænger desuden stærkt sammen med troværdighed, tillid og professionalisme. Hvis siden er langsom eller ulogisk at finde rundt på, mister kunden hurtigere tillid til virksomheden, som står bag. En dårlig hjemmeside trækker altså meget ned hos et brand med et ellers professionelt image.

De vigtigste brugervenlighedsfaktorer

Når nu vi har fået påpeget, at UX er vigtigt, hvordan gør man så en hjemmeside brugervenlig? Der er mange forskellige aspekter, som spiller ind, når det gælder om at skabe en god brugeroplevelse.

En af de ting ved teknik, som kan genere selv de mest tålmodige mennesker, er, når det går for langsomt. Derfor er det vigtigt, at jeres hjemmeside loader hurtigt og ikke er fyldt med eksempelvis alt for mange unødvendige billeder, for store billedformater eller ”tunge” elementer, som alt sammen kan trække gevaldigt ned på sidens indlæsningstid. Generelt må en hjemmeside ikke bruge mere end 1-2 sekunder på at indlæse, før kunden allerede er irriteret og går videre til næste side i søgeresultaterne.

En anden ting, som vægter meget, er naturligvis, hvordan hjemmesiden fungerer. Sider uden indhold eller med forældet information kaldes for ”døde sider”, og de skal helst fjernes eller som minimum ikke kunne tilgås – hverken via links på jeres website eller fra søgemaskiners resultater. Hvis der alligevel skulle være en risiko for, at kunden ender på en ”død side”, skal den have et såkaldt redirect, som naturligt leder brugeren til den opdaterede version af samme underside eller til en anden underside, som er relateret til den. På denne måde vil brugeren i de fleste tilfælde opleve, at selvom de faktisk endte et forkert sted, var de ikke voldsomt generet af selv at skulle finde den rigtige destination.

Når man surfer rundt på diverse hjemmesider, har man en generel opfattelse af, hvordan de fungerer, fordi nogle ting gør sig gældende for (næsten) alle hjemmesider. For eksempel kan man komme til forsiden ved at klikke på virksomhedens logo i toppen af siden, ligesom man kan se, hvilke dele af teksten man kan klikke sig videre på, fordi alle links er understregede eller farvede.

Disse uskrevne regler kaldes konventioner og bør følges, så jeres kunder ikke bliver irriterede over, at der måske er et stykke blå tekst, som de ikke kan klikke på, som de ellers forventer at kunne. Det er ikke nødvendigt både at farve og understrege alle links, men det er en stor fordel – både for antal klik og for brugerens oplevelse, at det er gjort tydeligt, hvor i indholdet, man kan klikke sig videre. Det er behageligt for brugeren at kunne gennemskue siden, og det gør, at brugerens fokus er på indholdet på hjemmesiden fremfor, at fokus er på blot at finde rundt på siden. Det kan desuden være en god idé at navngive eventuelle links i teksten efter, hvor de fører hen i stedet for bare at skrive ”klik her”. Dermed er kunderne forberedte på, hvilken side de ledes hen på, hvis de vælger at følge linket.

Det forudsigelige element gør sig også gældende i et gennemgående hjemmesidedesign, så besøgende ikke skal forholde sig til et anderledes layout, hver gang de kommer ind på en ny underside. Som nævnt tidligere hænger brugervenlighed tæt sammen med blandt andet professionalisme. Derfor vægter det moderne og lækre design ekstra højt – både ved at gøre det til en god oplevelse for kunden at bevæge sig rundt på siden, men også ved at skabe følelsen af, at virksomheden bag hjemmesiden virkelig engagerer sig i det, de gør. Menuen, som er vigtig på de fleste hjemmesider, skal gerne altid være nem at finde og overskue samt menupunkterne tydelige og forståelige. Hvis jeres hjemmeside har mange undersider eller er avanceret sat op, kan det ligeledes hjælpe på overblikket med en lille brødkrummesti, så brugerne altid kan se, hvor på siden, de befinder sig. Med henblik på farverne er det vigtigt, at der er stor kontrast mellem for eksempel. tekst eller knapper og deres baggrund (det kan godt bare være sort og hvid), så det ikke er svært at tyde indholdet.

I forbindelse med optimering af brugeroplevelsen er det oplagt at kigge på bekvemmeligheden og logikken i, hvordan jeres side er sat op. For eksempel skal indhold og elementer, som er relateret til hinanden, gerne ligge samme sted og helst dér, hvor kunden finder det mest indlysende at lede efter det. Her er det vigtigt at have fokus på, hvad sidens besøgende som regel søger svar på og så gøre dette lettilgængeligt. Hvis jeres mål er at skabe konverteringer, skal jeres kunder for eksempel ikke ledes væk fra jeres side, når de følger et eksternt link til eksempelvis en samarbejdspartner eller en af jeres SoMe-kanaler. Derfor er det praktisk for både dem og jer, hvis jeres hjemmeside fokuserer på altid at åbne denne type links i en ny fane. Detaljer som disse vægter en betydelig del i det store billede.

 

Sidst men ikke mindst er det vigtigt at følge med udviklingen. Hvis mange kunder tilgår jeres hjemmeside fra mobilen, er det essentielt, at jeres hjemmeside er pænt og overskueligt sat op på mobiler også. Det responsive design, som det kaldes, når en hjemmeside kan ”skaleres” op eller ned afhængig af enhedens størrelse, bliver mere og mere vigtigt i takt med, at stadigt flere brugere benytter mobilen til at surfe på internettet. Så hvis I ikke allerede har en mobilversion af jeres hjemmeside, er det et oplagt sted at lægge fokus i første omgang.

Hvorfor er god brugervenlighed vigtig for din virksomhed?

Brugervenlighed er et enormt vigtigt aspekt i forbindelse med opsætning af en god hjemmeside, fordi det i sidste ende resulterer i flere konverteringer. Flere kunder er nemlig tilbøjelige til at vælge jeres hjemmeside og blive på den fremfor konkurrentens, hvis jeres er mere effektiv og behagelig at bevæge sig rundt på. Højere besøgstal og længere besøgstids kan desuden medvirke til bedre placeringer i søgeresultaterne hos Google og de andre søgemaskiner. Dette kan give endnu flere konverteringer, da potentielle nye kunder vil komme ind på jeres side før eventuelle alternativer og ikke forlade den igen, fordi den fungerer godt.

Hvordan implementerer man god brugervenlighed?

Det kan være svært at vide præcis, på hvilke områder I kan forbedre jeres side for at optimere brugervenligheden – især hvis den allerede er god, og den måske kun kan blive en lille smule bedre. For at vide hvor der kan sættes ind, er det relevant at have fokus på kundens behov og ikke jeres egne. Det kan betale sig, hvis I allerede fra idéudviklingsfasen spørger jer selv: ”hvad søger kunden rent faktisk?” og ikke: ”hvad synes vi er vigtigt?”. Til en vis grad kan svaret ligge i brugersignalerne – altså brugernes gøren og laden på jeres side. Man kan analysere, udtænke og forvente nok så meget, men i sidste ende er det de besøgendes ageren, som afgør, om jeres side har et højt niveau af brugervenlighed. Derfor kan I med fordel involvere kunderne i udviklingsprocessen via undersøgelser eller tests af jeres hjemmeside.

Fordi den gode brugeroplevelse i bund og grund kan gøre hele forskellen i, om en kunde vælger jer eller ej, bør brugeroplevelsen være et hovedfokusområde, når det kommer til både hjemmesider og webshops.

Er I interesserede i at høre mere om, hvordan I kan optimere brugervenligheden på jeres website? Så kontakt os for en uforpligtende snak.

Hvad er brugervenlighed?

Brugervenlighed eller UX, som er en populær forkortelse af den engelske betegnelse ”User Experience”, handler i al sin enkelhed om, hvad der skal til, for at brugeren på en hjemmeside er tilfreds. En stor del af UX tager udgangspunkt i, om kunden finder jeres side visuelt passende – altså om designet giver mening. Dette område kaldes mere specifikt for ”User Interface” eller UI. Selvom hjemmesidens design spiller meget ind, består selve brugervenligheden dog langt mere i funktionaliteten af hjemmesiden: Kan kunden finde den nødvendige information, eller købe sin vare, og hvor let eller svært er det? En tommelfingerregel lyder på, at jeres besøgende kun må skulle bruge tre klik fra de kommer ind på hjemmesiden, til de har fundet svaret på deres problem eller den information, de søger. Vi hos MerkurNord strammer dog skruen en anelse mere og sigter efter, at en hjemmesides besøgende maksimalt må skulle bruge ét til to klik fra de kommer ind på siden, til de har fundet informationen alt afhængig af gøremålet. Det er en god reminder om, at brugerens rejse ikke må være for lang eller avanceret, da dette kan skabe frustration og i sidste ende en negativ brugeroplevelse.

Brugervenlighed hænger desuden stærkt sammen med troværdighed, tillid og professionalisme. Hvis siden er langsom eller ulogisk at finde rundt på, mister kunden hurtigere tillid til virksomheden, som står bag. En dårlig hjemmeside trækker altså meget ned hos et brand med et ellers professionelt image.

De vigtigste brugervenlighedsfaktorer

Når nu vi har fået påpeget, at UX er vigtigt, hvordan gør man så en hjemmeside brugervenlig? Der er mange forskellige aspekter, som spiller ind, når det gælder om at skabe en god brugeroplevelse.

En af de ting ved teknik, som kan genere selv de mest tålmodige mennesker, er, når det går for langsomt. Derfor er det vigtigt, at jeres hjemmeside loader hurtigt og ikke er fyldt med eksempelvis alt for mange unødvendige billeder, for store billedformater eller ”tunge” elementer, som alt sammen kan trække gevaldigt ned på sidens indlæsningstid. Generelt må en hjemmeside ikke bruge mere end 1-2 sekunder på at indlæse, før kunden allerede er irriteret og går videre til næste side i søgeresultaterne.

En anden ting, som vægter meget, er naturligvis, hvordan hjemmesiden fungerer. Sider uden indhold eller med forældet information kaldes for ”døde sider”, og de skal helst fjernes eller som minimum ikke kunne tilgås – hverken via links på jeres website eller fra søgemaskiners resultater. Hvis der alligevel skulle være en risiko for, at kunden ender på en ”død side”, skal den have et såkaldt redirect, som naturligt leder brugeren til den opdaterede version af samme underside eller til en anden underside, som er relateret til den. På denne måde vil brugeren i de fleste tilfælde opleve, at selvom de faktisk endte et forkert sted, var de ikke voldsomt generet af selv at skulle finde den rigtige destination.

Når man surfer rundt på diverse hjemmesider, har man en generel opfattelse af, hvordan de fungerer, fordi nogle ting gør sig gældende for (næsten) alle hjemmesider. For eksempel kan man komme til forsiden ved at klikke på virksomhedens logo i toppen af siden, ligesom man kan se, hvilke dele af teksten man kan klikke sig videre på, fordi alle links er understregede eller farvede.

Disse uskrevne regler kaldes konventioner og bør følges, så jeres kunder ikke bliver irriterede over, at der måske er et stykke blå tekst, som de ikke kan klikke på, som de ellers forventer at kunne. Det er ikke nødvendigt både at farve og understrege alle links, men det er en stor fordel – både for antal klik og for brugerens oplevelse, at det er gjort tydeligt, hvor i indholdet, man kan klikke sig videre. Det er behageligt for brugeren at kunne gennemskue siden, og det gør, at brugerens fokus er på indholdet på hjemmesiden fremfor, at fokus er på blot at finde rundt på siden. Det kan desuden være en god idé at navngive eventuelle links i teksten efter, hvor de fører hen i stedet for bare at skrive ”klik her”. Dermed er kunderne forberedte på, hvilken side de ledes hen på, hvis de vælger at følge linket.

Det forudsigelige element gør sig også gældende i et gennemgående hjemmesidedesign, så besøgende ikke skal forholde sig til et anderledes layout, hver gang de kommer ind på en ny underside. Som nævnt tidligere hænger brugervenlighed tæt sammen med blandt andet professionalisme. Derfor vægter det moderne og lækre design ekstra højt – både ved at gøre det til en god oplevelse for kunden at bevæge sig rundt på siden, men også ved at skabe følelsen af, at virksomheden bag hjemmesiden virkelig engagerer sig i det, de gør. Menuen, som er vigtig på de fleste hjemmesider, skal gerne altid være nem at finde og overskue samt menupunkterne tydelige og forståelige. Hvis jeres hjemmeside har mange undersider eller er avanceret sat op, kan det ligeledes hjælpe på overblikket med en lille brødkrummesti, så brugerne altid kan se, hvor på siden, de befinder sig. Med henblik på farverne er det vigtigt, at der er stor kontrast mellem for eksempel. tekst eller knapper og deres baggrund (det kan godt bare være sort og hvid), så det ikke er svært at tyde indholdet.

I forbindelse med optimering af brugeroplevelsen er det oplagt at kigge på bekvemmeligheden og logikken i, hvordan jeres side er sat op. For eksempel skal indhold og elementer, som er relateret til hinanden, gerne ligge samme sted og helst dér, hvor kunden finder det mest indlysende at lede efter det. Her er det vigtigt at have fokus på, hvad sidens besøgende som regel søger svar på og så gøre dette lettilgængeligt. Hvis jeres mål er at skabe konverteringer, skal jeres kunder for eksempel ikke ledes væk fra jeres side, når de følger et eksternt link til eksempelvis en samarbejdspartner eller en af jeres SoMe-kanaler. Derfor er det praktisk for både dem og jer, hvis jeres hjemmeside fokuserer på altid at åbne denne type links i en ny fane. Detaljer som disse vægter en betydelig del i det store billede.

 

Sidst men ikke mindst er det vigtigt at følge med udviklingen. Hvis mange kunder tilgår jeres hjemmeside fra mobilen, er det essentielt, at jeres hjemmeside er pænt og overskueligt sat op på mobiler også. Det responsive design, som det kaldes, når en hjemmeside kan ”skaleres” op eller ned afhængig af enhedens størrelse, bliver mere og mere vigtigt i takt med, at stadigt flere brugere benytter mobilen til at surfe på internettet. Så hvis I ikke allerede har en mobilversion af jeres hjemmeside, er det et oplagt sted at lægge fokus i første omgang.

Hvorfor er god brugervenlighed vigtig for din virksomhed?

Brugervenlighed er et enormt vigtigt aspekt i forbindelse med opsætning af en god hjemmeside, fordi det i sidste ende resulterer i flere konverteringer. Flere kunder er nemlig tilbøjelige til at vælge jeres hjemmeside og blive på den fremfor konkurrentens, hvis jeres er mere effektiv og behagelig at bevæge sig rundt på. Højere besøgstal og længere besøgstids kan desuden medvirke til bedre placeringer i søgeresultaterne hos Google og de andre søgemaskiner. Dette kan give endnu flere konverteringer, da potentielle nye kunder vil komme ind på jeres side før eventuelle alternativer og ikke forlade den igen, fordi den fungerer godt.

Hvordan implementerer man god brugervenlighed?

Det kan være svært at vide præcis, på hvilke områder I kan forbedre jeres side for at optimere brugervenligheden – især hvis den allerede er god, og den måske kun kan blive en lille smule bedre. For at vide hvor der kan sættes ind, er det relevant at have fokus på kundens behov og ikke jeres egne. Det kan betale sig, hvis I allerede fra idéudviklingsfasen spørger jer selv: ”hvad søger kunden rent faktisk?” og ikke: ”hvad synes vi er vigtigt?”. Til en vis grad kan svaret ligge i brugersignalerne – altså brugernes gøren og laden på jeres side. Man kan analysere, udtænke og forvente nok så meget, men i sidste ende er det de besøgendes ageren, som afgør, om jeres side har et højt niveau af brugervenlighed. Derfor kan I med fordel involvere kunderne i udviklingsprocessen via undersøgelser eller tests af jeres hjemmeside.

Fordi den gode brugeroplevelse i bund og grund kan gøre hele forskellen i, om en kunde vælger jer eller ej, bør brugeroplevelsen være et hovedfokusområde, når det kommer til både hjemmesider og webshops.

Er I interesserede i at høre mere om, hvordan I kan optimere brugervenligheden på jeres website? Så kontakt os for en uforpligtende snak.

Vil I have en vækstskabende
strategisk samarbejdspartner nu?​​​​​

Skriv til Emma

KONTAKT

KOMPETENCER

INFORMATION

SERVICE

© 2024 MerkurNord
crossmenu