KONTAKT
SEO

Core Web Vitals – Bliv klogere på Googles nye ranking-faktor

I juni 2021 kommer Google ud med deres nye algoritme-ændring og nye ranking-faktor – Core Web Vitals. Men hvad er Core Web Vitals egentlig? Hvordan forbedres din hjemmesides Core Web Vitals? Og hvordan kan man gøre denne nye SEO-faktor til en fordel frem for en ulempe? Bliv meget klogere her.


Scroll ned for mere info

Hvad er Core Web Vitals?

Core Web Vitals er en tilføjelse til de allerede velkendte Web Vitals, som blandt andet inkluderer mobilanvendelighed og HTTPS. Både Web Vitals og Core Web Vitals har til formål at sikre en bedre UX (brugeroplevelse), som generelt er blevet en vigtigere ranking-faktor for Google over de sidste mange år.

Core Web Vitals har helt specifikt fokus på tre metrics: hastighed, interaktivitet og visuel stabilitet – også kaldet for LCP, FID og CLS. Google vil måle dette ved hjælp af de besøgendes data, som benytter Google Chrome, hvilket er en stor ændring, da man førhen har benyttet sig af labtest ved hjælp af bots/crawlers. Den nye tilgang er med til at give Google en mere præcis og stabil analyse, som naturligvis er til gavn for de sider, som har styr på ovenstående metrics.

Hvad er LCP (Largest Contentful Paint)

LCP’s hovedformål er at analysere sidernes loading-hastighed. LCP måles efter, hvor lang tid det tager at indlæse en sides største indholdsstykke i den besøgendes viewport. Dette vil typisk være et billede, video eller stort tekststykke.

For at have en bestået LCP kræves der en indlæsningstid på under 2,5 sekunder. At opnå dette kan være en stor udfordring for de sites, som har et stort fokus på det visuelle, og dermed har mange billeder eller andre visuelle elementer.

Forslag til forbedring af LCP

  • Optimer din server/hosting
  • Gør brug af en nærliggende CDN
  • Preload vigtige ressourcer
  • Brug lazyloading
  • Optimer billeder og videoer – komprimering og formater

Kilde: Google web.dev

Hvad er FID (First Input Delay)

FID er en metric, som måler interaktiviteten på den pågældende side. FID måler med andre ord hvor høj/lav forsinkelse, der er, når brugerne skal foretage en handling på en side – for eksempel trykke på en knap eller lignende.

En bestået FID kræver en responstid på under 100 ms.

Forslag til forbedring af FID

  • Reducer mængden af tredjepartskode
  • Reducer filstørrelser
  • Udskyd ubrugt JavaScript
  • Minimer trådarbejde
  • Hold antallet af forespørgsler nede

Kilde: Google web.dev

Hvad er CLS (Cumulative Layout Shift)

CLS er en metric, som måler en sides visuelle stabilitet. CLS har derfor fokus på sidernes indhold samt pludselige ændringer af indholdets layout. Ændringer i en sides layout vil typisk være forårsaget af reklamer, billeder, pop-ups og lignende. Ideelt set skal elementer som disse være statiske og ikke dynamiske.

En godkendt CLS skal være mindre end 0,1.

Forslag til forbedring af CLS

  • Inkluder højde og bredde på billeder og video
  • Reserver plads til langsomt loadede elementer
  • Reducer pop-ups

Bemærk! Core Web Vitals er samlet set kun bestået, hvis alle tre metrics er bestået! Det nytter derfor ikke kun at fokusere på 1 eller 2 metrics, da det i Googles øjne ikke vil være tilstrækkeligt.

Kilde: Google web.dev

Hvilke værktøjer kan man anvende?

Med flere Google-værktøjer er der mulighed for at måle og lokalisere potentielle fejl, som er i relation til Core Web Vitals. Værktøjerne er, som følger:

Google Search Console

Google Search Console er generelt et uvurderligt SEO-værktøj, og det er ingen undtagelse i forhold til Core Web Vitals. Search Console kan give et fremragende overblik over alle sider på en hjemmeside og dertil lokalisere alle de sider, som har fejl med LCP, FID og/eller CLS. Data relateret til Core Web Vitals ligger under ”vigtige netstatistikker”.

Google Pagespeed Insights

Med Google Pagespeed Insights er der mulighed for at analysere enkelte siders hastighed og på den måde få et indblik i, hvilke sider der skal forbedres. Pagespeed Insights kommer derudover med konkrete forslag til forbedringer, som kan implementeres på de forskellige sider.

Chrome DevTools

Chrome DevTools er et værktøj, som er udviklet til Google Chrome. DevTools er et fremragende værktøj, når det handler om at lokalisere helt specifikke fejl, som er relateret til Core Web Vitals. Ulempen ved dette værktøj er, at det er forholdsvist svært at navigere rundt i, hvis man ikke har nogen erfaring med det.

Værktøjet findes ved at højreklikke på den side, som skal analyseres og derefter venstreklikke på inspect/undersøg.

Skal vi give en hjælpende hånd?

Brug denne algoritme-ændring og ranking-faktor til jeres fordel og få styr på Core Web Vitals før jeres konkurrenter!

Det vides ikke med sikkerhed, hvor stor en indflydelse Core Web Vitals får i den samlede SEO-bedømmelse. Men med det fokus som Google har haft på UX i den sidste lange tid, er vi ikke i tvivl om, at det nok skal kunne ses på de organiske placeringer. Gør derfor jer selv den tjeneste og kom i gang med det samme.

Der findes ikke noget quickfix i forhold til Core Web Vitals. Der er nemlig ingen tvivl om, at Core Web Vitals ligger i den teknisk-avancerede ende, når det kommer til SEO. Det vil derfor være påkrævet i de fleste tilfælde at få tilkoblet en SEO-ekspert eller webudvikler.

Vores SEO-kunder er allerede fuldt oprustede til denne algoritme-tilføjelse. Skal vi også hjælpe jer? Kontakt os i dag og få en uforpligtende snak.

Hvad er Core Web Vitals?

Core Web Vitals er en tilføjelse til de allerede velkendte Web Vitals, som blandt andet inkluderer mobilanvendelighed og HTTPS. Både Web Vitals og Core Web Vitals har til formål at sikre en bedre UX (brugeroplevelse), som generelt er blevet en vigtigere ranking-faktor for Google over de sidste mange år.

Core Web Vitals har helt specifikt fokus på tre metrics: hastighed, interaktivitet og visuel stabilitet – også kaldet for LCP, FID og CLS. Google vil måle dette ved hjælp af de besøgendes data, som benytter Google Chrome, hvilket er en stor ændring, da man førhen har benyttet sig af labtest ved hjælp af bots/crawlers. Den nye tilgang er med til at give Google en mere præcis og stabil analyse, som naturligvis er til gavn for de sider, som har styr på ovenstående metrics.

Hvad er LCP (Largest Contentful Paint)

LCP’s hovedformål er at analysere sidernes loading-hastighed. LCP måles efter, hvor lang tid det tager at indlæse en sides største indholdsstykke i den besøgendes viewport. Dette vil typisk være et billede, video eller stort tekststykke.

For at have en bestået LCP kræves der en indlæsningstid på under 2,5 sekunder. At opnå dette kan være en stor udfordring for de sites, som har et stort fokus på det visuelle, og dermed har mange billeder eller andre visuelle elementer.

Forslag til forbedring af LCP

  • Optimer din server/hosting
  • Gør brug af en nærliggende CDN
  • Preload vigtige ressourcer
  • Brug lazyloading
  • Optimer billeder og videoer – komprimering og formater

Kilde: Google web.dev

Hvad er FID (First Input Delay)

FID er en metric, som måler interaktiviteten på den pågældende side. FID måler med andre ord hvor høj/lav forsinkelse, der er, når brugerne skal foretage en handling på en side – for eksempel trykke på en knap eller lignende.

En bestået FID kræver en responstid på under 100 ms.

Forslag til forbedring af FID

  • Reducer mængden af tredjepartskode
  • Reducer filstørrelser
  • Udskyd ubrugt JavaScript
  • Minimer trådarbejde
  • Hold antallet af forespørgsler nede

Kilde: Google web.dev

Hvad er CLS (Cumulative Layout Shift)

CLS er en metric, som måler en sides visuelle stabilitet. CLS har derfor fokus på sidernes indhold samt pludselige ændringer af indholdets layout. Ændringer i en sides layout vil typisk være forårsaget af reklamer, billeder, pop-ups og lignende. Ideelt set skal elementer som disse være statiske og ikke dynamiske.

En godkendt CLS skal være mindre end 0,1.

Forslag til forbedring af CLS

  • Inkluder højde og bredde på billeder og video
  • Reserver plads til langsomt loadede elementer
  • Reducer pop-ups

Bemærk! Core Web Vitals er samlet set kun bestået, hvis alle tre metrics er bestået! Det nytter derfor ikke kun at fokusere på 1 eller 2 metrics, da det i Googles øjne ikke vil være tilstrækkeligt.

Kilde: Google web.dev

Hvilke værktøjer kan man anvende?

Med flere Google-værktøjer er der mulighed for at måle og lokalisere potentielle fejl, som er i relation til Core Web Vitals. Værktøjerne er, som følger:

Google Search Console

Google Search Console er generelt et uvurderligt SEO-værktøj, og det er ingen undtagelse i forhold til Core Web Vitals. Search Console kan give et fremragende overblik over alle sider på en hjemmeside og dertil lokalisere alle de sider, som har fejl med LCP, FID og/eller CLS. Data relateret til Core Web Vitals ligger under ”vigtige netstatistikker”.

Google Pagespeed Insights

Med Google Pagespeed Insights er der mulighed for at analysere enkelte siders hastighed og på den måde få et indblik i, hvilke sider der skal forbedres. Pagespeed Insights kommer derudover med konkrete forslag til forbedringer, som kan implementeres på de forskellige sider.

Chrome DevTools

Chrome DevTools er et værktøj, som er udviklet til Google Chrome. DevTools er et fremragende værktøj, når det handler om at lokalisere helt specifikke fejl, som er relateret til Core Web Vitals. Ulempen ved dette værktøj er, at det er forholdsvist svært at navigere rundt i, hvis man ikke har nogen erfaring med det.

Værktøjet findes ved at højreklikke på den side, som skal analyseres og derefter venstreklikke på inspect/undersøg.

Skal vi give en hjælpende hånd?

Brug denne algoritme-ændring og ranking-faktor til jeres fordel og få styr på Core Web Vitals før jeres konkurrenter!

Det vides ikke med sikkerhed, hvor stor en indflydelse Core Web Vitals får i den samlede SEO-bedømmelse. Men med det fokus som Google har haft på UX i den sidste lange tid, er vi ikke i tvivl om, at det nok skal kunne ses på de organiske placeringer. Gør derfor jer selv den tjeneste og kom i gang med det samme.

Der findes ikke noget quickfix i forhold til Core Web Vitals. Der er nemlig ingen tvivl om, at Core Web Vitals ligger i den teknisk-avancerede ende, når det kommer til SEO. Det vil derfor være påkrævet i de fleste tilfælde at få tilkoblet en SEO-ekspert eller webudvikler.

Vores SEO-kunder er allerede fuldt oprustede til denne algoritme-tilføjelse. Skal vi også hjælpe jer? Kontakt os i dag og få en uforpligtende snak.

Vil I have en vækstskabende
strategisk samarbejdspartner nu?​​​​​

Skriv til Markus

KONTAKT

KOMPETENCER

INFORMATION

SERVICE

© 2024 MerkurNord
crossmenu