KONTAKT
STRATEGI

Hey chef! Derfor får I baghjul af jeres konkurrenter

I MerkurNord møder vi mange ledere i dagligdagen – både dem i de lidt større virksomheder, men også dem i de mindre virksomheder og de solo-selvstændige – og et af de temaer, der næsten altid går igen, er konkurrenterne på markedet og deres altoverskyggende succes eller konstante jagt efter jeres markedsandele.

Det er et yderst relevant tema, og ofte ser vi også, at der er god grund til bekymring – konkurrenterne kommer nemlig stærkt. Vi ser typisk 5 grunde til, at I taber markedsandele til dem, men heldigvis er der råd for det – de 5 grunde kan I nemlig selv påvirke og vende til jeres fordel.


Scroll ned for mere info

1 – De har et klarere koncept end jer

I 1983 var der 329.000 selvstændige i Danmark mod 192.000 i 2019. Et stort fald gennem årene, der dels kan forklares med den teknologiske udvikling, hvor der skal færre personer til at udføre det samme arbejde, og dels med de ændrede handelsformer, hvor handlen i højere grad er rykket online, men jeg tror også, at der er noget i samfundets syn på iværksætteri, der påvirker udviklingen.

Der hersker nemlig en misforstået idé i samfundet om, at man skal have en unik idé eller et unikt koncept for at starte en virksomhed og få succes. Det er ikke virksomheden med det mest unikke koncept, der vinder, men derimod virksomheden med det bedste, eller blot den virksomhed, der er bedst til at udføre sit koncept.

I skal derfor sørge for at have et koncept…

  • der tydeligt viser, hvad I kan gøre for jeres målgruppe
  • hvor målgruppen nemt kan forstå, hvorfor de skal betale for ydelsen/produktet
  • som I er verdensmestre (eller som minimum skidegode) til at eksekvere på

Så har I nemlig et klart koncept, som målgruppen forstår og som tydeligt viser jeres berettigelse på markedet. Det er hele grundstenen for, at I kan få succes og vinde konkurrencen.

Kilde: Berlingske.

2 – De er mere professionelle end I er

Det er i mange dele af samfundet og i mange virksomheder kraftigt undervurderet, hvor meget udtrykket og det at fremstå professionel betyder. Ja – nogle gange har jeg ligefrem hørt argumentet om, at en stavefejl på hjemmesiden er godt, eller at virksomheden ikke må fremstå for professionel, da det kan skræmme kunderne væk.

Intet kunne være mere forkert.

Jeg anerkender fuldt ud præmissen om, at målgrupperne er forskellige, og at der er mange målgrupper, der foretrækker den personlige tilgang frem for den mere ”corporate”, men det betyder altså ikke, at man som virksomhed ikke skal have styr på sin kommunikation og fremtræden.

Professionel betyder ikke ”corporate”, men derimod faglært – altså nogle, der har forstand på og lever af det, de laver. Og tro mig, ALLE kunder vil have hjælp af nogle, der ved, hvad de laver – ellers gik de ikke til en virksomhed og betalte penge for det.

Derfor skal I derimod altid sørge for, at I fremstår professionelle og ordentlige på alle jeres platforme, hvis I ikke vil skræmme kunderne væk. Vil I så gerne fremstå nede på jorden og personlige, skal I sørge for, at det er den ”vibe” man får fra jeres billeder, personlige fremtræden og ikke mindst tekster – og det er altså nemmere at forstå af teksterne, hvis de ikke er fyldt med fejl.

3 – De har et bedre digitalt setup end I har

Den digitale omstilling kører for fuld damp, og alene i den offentlige sektor er vi blandt de bedste lande i verden. Billedet er klart – uanset hvad jeres virksomhed sælger, vil jeres digitale setup have direkte betydning for jeres succes nu og i fremtiden.

Jeres digitale setup udgøres primært af jeres hjemmeside og forskellige sociale medier, og betydningen heraf har overordnet set to vinkler. Først og fremmest udgør det en naturlig forlængelse af det forrige punkt, for et tidssvarende, opdateret og ordentligt funktionelt setup er afgørende for, at I bliver opfattet professionelt. Dernæst er det også afgørende, at jeres setup er gearet til at behandle leads og opsamle data, så setup’et kan anvendes i jeres markedsføring.

Med et stærkt digitalt setup sikrer I, at I fremstår ordentligt, bearbejder målgruppen online og kan anvende det til effektiv digital markedsføring.

4 – De laver bedre markedsføring end I gør

De klassiske medier som aviser og blade lider, og markedsføringen er i høj grad rykket digitalt. Det skyldes naturligvis, at målgruppen i høj grad er til stede online, men det skyldes måske i endnu højere grad, at man med digital markedsføring har mulighed for at målrette meget mere præcist og selvfølgelig måle resultaterne langt bedre.

Hvis I skal vinde konkurrencen på markedet, er det dog ikke bare den digitale markedsføring, I skal mestre, men derimod hele den strategiske tilgang til markedsføring. God markedsføring bygger på en gennemarbejdet strategi, hvor formålet er klart, hvor målgruppen er klart defineret, medierne tilpasset og budskabet skarpt og præcist leveret. Men god markedsføring kræver også godt kreativt arbejde og effektiv eksekvering.

Det er god markedsføring, der skal sikre, at I opnår synlighed. Det er god markedsføring, der sikrer, at jeres målgruppe husker jer. Og det er god markedsføring, der sikrer, at kunderne vælger jer fremfor konkurrenterne.

5 – De investerer mere i at blive en succes end I tør

Det koster penge at tjene penge.

Hvis I vil blive en succesvirksomhed og ”sparke røv” i de fire ovenstående punkter, skal I gøre jer selv det klart.

Uanset hvor meget af arbejdet I kan klare in house, eller hvor meget I skal købe jer til, kræver det en betydelig investering over tid. Enten i arbejdstid og lønkroner eller i professionel hjælp.

Nøglen her er at anskue det som en investering og turde satse på det. Vi ser ofte, at folk er meget fokuserede på den direkte omkostning fremfor kvaliteten af det leverede – og det er en stor fejl. Det forholder sig nemlig sådan, at hvis I ikke gør det 100 % og virkelig satser hele vejen rundt, så får I heller ikke det afkast i den anden ende, som der skal til. En god kampagne er ikke noget værd, hvis der ikke er et godt setup i den anden ende, og omvendt er et godt setup ikke noget værd, hvis ikke der bliver ledt relevant trafik ind.

Hvis I kun er villige til at investere meget lidt i jeres setup eller markedsføring, er den hårde sandhed, at så kan I lige så godt lade være. Det kræver økonomi at komme hele vejen rundt om forretningen, og det kræver økonomi at få nok volumen og data til at skabe de bedste resultater med markedsføringen. Og selvom bureaubranchen måske har et lidt blakket ry på nogle områder, så er der i høj grad sammenhæng mellem pris og kvalitet. Så simpelt er det.

Tør I at investere, og gør I det helhjertet – så er det også jer, der vinder.

Hvad kan I så gøre nu?

De 5 punkter er på ingen måde en endelig facitliste for, hvordan I sikrer jeres position i markedet og holder jer konkurrencedygtige, men hvis I har godt styr på de 5 punkter, ligger I ikke bare lunt i svinget til at fastholde jeres position – I står også med en unik mulighed for at øge jeres andel. I kan nemlig tillade jer at fokusere på at udvikle jeres forretning og tage nogle af punkterne til det næste niveau – måske med professionel hjælp.

Hos MerkurNord er vi ikke kun en passiv og eksekverende marketingpartner. Vi er i langt højere grad en strategisk samarbejdspartner, der tænker hele vejen rundt om jeres virksomhed. Vores team er nemlig sammensat af en blanding af strateger med akademisk baggrund og udførende fagfolk med mange års praktisk erfaring. Derfor hjælper vi med at udvikle jeres strategi og forretningskoncept, inden vi udvikler jeres setup og effektivt eksekverer jeres markedsføring.

Vil du også have en vækstskabende strategisk samarbejdspartner, der kan hjælpe med at tage jeres virksomhed til det næste niveau? Så kontakt os her for en uforpligtende snak.

1 – De har et klarere koncept end jer

I 1983 var der 329.000 selvstændige i Danmark mod 192.000 i 2019. Et stort fald gennem årene, der dels kan forklares med den teknologiske udvikling, hvor der skal færre personer til at udføre det samme arbejde, og dels med de ændrede handelsformer, hvor handlen i højere grad er rykket online, men jeg tror også, at der er noget i samfundets syn på iværksætteri, der påvirker udviklingen.

Der hersker nemlig en misforstået idé i samfundet om, at man skal have en unik idé eller et unikt koncept for at starte en virksomhed og få succes. Det er ikke virksomheden med det mest unikke koncept, der vinder, men derimod virksomheden med det bedste, eller blot den virksomhed, der er bedst til at udføre sit koncept.

I skal derfor sørge for at have et koncept…

  • der tydeligt viser, hvad I kan gøre for jeres målgruppe
  • hvor målgruppen nemt kan forstå, hvorfor de skal betale for ydelsen/produktet
  • som I er verdensmestre (eller som minimum skidegode) til at eksekvere på

Så har I nemlig et klart koncept, som målgruppen forstår og som tydeligt viser jeres berettigelse på markedet. Det er hele grundstenen for, at I kan få succes og vinde konkurrencen.

Kilde: Berlingske.

2 – De er mere professionelle end I er

Det er i mange dele af samfundet og i mange virksomheder kraftigt undervurderet, hvor meget udtrykket og det at fremstå professionel betyder. Ja – nogle gange har jeg ligefrem hørt argumentet om, at en stavefejl på hjemmesiden er godt, eller at virksomheden ikke må fremstå for professionel, da det kan skræmme kunderne væk.

Intet kunne være mere forkert.

Jeg anerkender fuldt ud præmissen om, at målgrupperne er forskellige, og at der er mange målgrupper, der foretrækker den personlige tilgang frem for den mere ”corporate”, men det betyder altså ikke, at man som virksomhed ikke skal have styr på sin kommunikation og fremtræden.

Professionel betyder ikke ”corporate”, men derimod faglært – altså nogle, der har forstand på og lever af det, de laver. Og tro mig, ALLE kunder vil have hjælp af nogle, der ved, hvad de laver – ellers gik de ikke til en virksomhed og betalte penge for det.

Derfor skal I derimod altid sørge for, at I fremstår professionelle og ordentlige på alle jeres platforme, hvis I ikke vil skræmme kunderne væk. Vil I så gerne fremstå nede på jorden og personlige, skal I sørge for, at det er den ”vibe” man får fra jeres billeder, personlige fremtræden og ikke mindst tekster – og det er altså nemmere at forstå af teksterne, hvis de ikke er fyldt med fejl.

3 – De har et bedre digitalt setup end I har

Den digitale omstilling kører for fuld damp, og alene i den offentlige sektor er vi blandt de bedste lande i verden. Billedet er klart – uanset hvad jeres virksomhed sælger, vil jeres digitale setup have direkte betydning for jeres succes nu og i fremtiden.

Jeres digitale setup udgøres primært af jeres hjemmeside og forskellige sociale medier, og betydningen heraf har overordnet set to vinkler. Først og fremmest udgør det en naturlig forlængelse af det forrige punkt, for et tidssvarende, opdateret og ordentligt funktionelt setup er afgørende for, at I bliver opfattet professionelt. Dernæst er det også afgørende, at jeres setup er gearet til at behandle leads og opsamle data, så setup’et kan anvendes i jeres markedsføring.

Med et stærkt digitalt setup sikrer I, at I fremstår ordentligt, bearbejder målgruppen online og kan anvende det til effektiv digital markedsføring.

4 – De laver bedre markedsføring end I gør

De klassiske medier som aviser og blade lider, og markedsføringen er i høj grad rykket digitalt. Det skyldes naturligvis, at målgruppen i høj grad er til stede online, men det skyldes måske i endnu højere grad, at man med digital markedsføring har mulighed for at målrette meget mere præcist og selvfølgelig måle resultaterne langt bedre.

Hvis I skal vinde konkurrencen på markedet, er det dog ikke bare den digitale markedsføring, I skal mestre, men derimod hele den strategiske tilgang til markedsføring. God markedsføring bygger på en gennemarbejdet strategi, hvor formålet er klart, hvor målgruppen er klart defineret, medierne tilpasset og budskabet skarpt og præcist leveret. Men god markedsføring kræver også godt kreativt arbejde og effektiv eksekvering.

Det er god markedsføring, der skal sikre, at I opnår synlighed. Det er god markedsføring, der sikrer, at jeres målgruppe husker jer. Og det er god markedsføring, der sikrer, at kunderne vælger jer fremfor konkurrenterne.

5 – De investerer mere i at blive en succes end I tør

Det koster penge at tjene penge.

Hvis I vil blive en succesvirksomhed og ”sparke røv” i de fire ovenstående punkter, skal I gøre jer selv det klart.

Uanset hvor meget af arbejdet I kan klare in house, eller hvor meget I skal købe jer til, kræver det en betydelig investering over tid. Enten i arbejdstid og lønkroner eller i professionel hjælp.

Nøglen her er at anskue det som en investering og turde satse på det. Vi ser ofte, at folk er meget fokuserede på den direkte omkostning fremfor kvaliteten af det leverede – og det er en stor fejl. Det forholder sig nemlig sådan, at hvis I ikke gør det 100 % og virkelig satser hele vejen rundt, så får I heller ikke det afkast i den anden ende, som der skal til. En god kampagne er ikke noget værd, hvis der ikke er et godt setup i den anden ende, og omvendt er et godt setup ikke noget værd, hvis ikke der bliver ledt relevant trafik ind.

Hvis I kun er villige til at investere meget lidt i jeres setup eller markedsføring, er den hårde sandhed, at så kan I lige så godt lade være. Det kræver økonomi at komme hele vejen rundt om forretningen, og det kræver økonomi at få nok volumen og data til at skabe de bedste resultater med markedsføringen. Og selvom bureaubranchen måske har et lidt blakket ry på nogle områder, så er der i høj grad sammenhæng mellem pris og kvalitet. Så simpelt er det.

Tør I at investere, og gør I det helhjertet – så er det også jer, der vinder.

Hvad kan I så gøre nu?

De 5 punkter er på ingen måde en endelig facitliste for, hvordan I sikrer jeres position i markedet og holder jer konkurrencedygtige, men hvis I har godt styr på de 5 punkter, ligger I ikke bare lunt i svinget til at fastholde jeres position – I står også med en unik mulighed for at øge jeres andel. I kan nemlig tillade jer at fokusere på at udvikle jeres forretning og tage nogle af punkterne til det næste niveau – måske med professionel hjælp.

Hos MerkurNord er vi ikke kun en passiv og eksekverende marketingpartner. Vi er i langt højere grad en strategisk samarbejdspartner, der tænker hele vejen rundt om jeres virksomhed. Vores team er nemlig sammensat af en blanding af strateger med akademisk baggrund og udførende fagfolk med mange års praktisk erfaring. Derfor hjælper vi med at udvikle jeres strategi og forretningskoncept, inden vi udvikler jeres setup og effektivt eksekverer jeres markedsføring.

Vil du også have en vækstskabende strategisk samarbejdspartner, der kan hjælpe med at tage jeres virksomhed til det næste niveau? Så kontakt os her for en uforpligtende snak.

Vil I have en vækstskabende
strategisk samarbejdspartner nu?​​​​​

Skriv til Mikkel

KONTAKT

KOMPETENCER

INFORMATION

SERVICE

© 2025 MerkurNord
crossmenu