Tiden, hvor online markedsføring var ligetil og tracking af brugerne kørte præcist og uden problemer, er forbi. Skal I have et præcist og retvisende tracking-setup, kræver det en ekstra indsats og nogle helt bevidste valg med fordele og ulemper. I indlægget her får I et indblik i, hvad der sker, hvad det har af konsekvenser, og hvad I konkret bør gøre.
Spring forhistorien over og hop direkte til sagens kerne >>
Tiderne skifter hurtigt i den digitale verden, og den virkelighed, som vi kendte i går, bliver hurtigt afløst af en ny i dag. Netop et af de paradigmeskifter er baggrunden for vores indlæg her, hvor vi vil se nærmere på, hvordan I som virksomhed skal forholde jer til tracking af jeres markedsføring og brugere i 2024, som er under hastig forandring.
Inden vi dykker ned i selve problemstillingen med tracking i 2024, er det relevant at tage et kort tilbageblik på, hvad online markedsføring historisk har kunne, og her er der særligt tre ting, som springer i øjnene.
Da den digitale markedsføring for alvor vandt indtog, var det især tre ting, der gjorde markedsføringsgrenen særligt attraktiv.
Ser vi frem mod i dag og tager en status på situationen, kan vi konkludere, at det første punkt for, hvorfor online markedsføring er interessant for virksomhederne, ikke længere er aktuelt. Konkurrencen har aldrig været større, fordi virksomhederne i dag for længst har fået øjnene op for den digitale markedsføring og værdien heraf – Innovators såvel som Laggards.
Den øgede konkurrencesituation ændrer dog ikke på, at det stadig er attraktivt, for den øgede konkurrence vejes 1:1 op med forbrugernes øgede digitale tilstedeværelse, som udgjorde det tredje punkt.
Det efterlader det andet punkt – nemlig data, som er det punkt, der for alvor er i vælten i den offentlige debat med snak om alt fra cookies til GDPR og ejerskab over data. Den offentlige debat påvirker de store tech-virksomheder, og vi har de seneste år set Apple rulle store ændringer ud, som påvirker virksomhedernes evne til at anvende effektiv tracking, og nu er Google fulgt trop med udfasning af alle tredjepartscookies, som er en vigtig del af omdrejningspunktet i indlægget her.
Vi har de seneste år set, at lovgiverne har strammet reglerne omkring data og kontrol over disse, hvilket har medført, at de store tech-virksomheder har rullet store ændringer ud i deres browsere, som hjælper brugerne med at anonymisere deres data og samtidig gør det sværere for virksomhederne af spore deres brugere og konverteringer.
I blogindlægget her stiller vi skarpt på to af de områder, der for alvor har påvirket virksomhedernes tracking, men der kan også nævnes en række andre faktorer, som har påvirket virksomhedernes tracking negativt – for eksempel ad blockers.
EU udgav i 2016 Databeskyttelsesforordningen, som i maj 2018 blev implementeret i den danske lov, hvor den især er blevet omtalt som GDPR (General Data Protection Regulation). Implementeringen af GDPR medførte en række konsekvenser for virksomhedernes tracking.
En vigtig del af virksomhedernes tracking-setup baserer sig på cookies, som er små kodestykker, der sættes i brugernes browsere og sender informationer til systemer som Google Analytics. Cookies kan opdeles mellem førstepartscookies og tredjepartscookies. Førstepartscookies er cookies, der sættes af det website, som brugeren besøger, imens tredjepartscookies er cookies, der sættes af eksterne hjemmesider eller systemer.
I september 2018 udrullede Apple ITP 2.0, som blokererede alle tredjepartscookies i deres browser, Safari, og i januar 2024 udrullede Google en test af blokering af alle tredjepartscookies for 1 % af deres brugere i Google Chrome, som er deres browser. Googles test forventes dertil fuldt implementeret for 100 % af deres brugere i slutningen af 2024.
Selvom den digitale virkelighed er under konstant forandring, og virksomhederne bliver udfordret på deres tracking, udvikles der heldigvis også en række nye metoder og digitale værktøjer, som reducerer konsekvenserne betragteligt og samtidig sikrer forbrugerne endnu større datasikkerhed.
De tre vigtigste tiltag, som vi anbefaler alle virksomheder med en fornuftig annonceringsindsats at implementere, vil vi uddybe nærmere herunder.
Med server side tagging bygger i et ekstra lag på jeres tracking, som gør, at I lovligt omgår en del af de begrænsninger, som er beskrevet i det ovenstående. Server Side Tagging fungerer ved, at data ikke sendes direkte til Google Analytics og Facebook, men i stedet sendes til en server på et subdomæne til jeres hoveddomæne, hvorfra det så sendes til de ønskede systemer. På den måde sættes alle cookies som førstepartscookies, cookies får længere levetid, og adblockers og ITP virker ikke, ligesom I får bedre datakontrol og kan forbedre hjemmesidehastigheden.
Fordele ved Server Side Tagging
Consent Mode v2 er en opdateret version af Google Consent Mode, som gør det muligt at sende signaler omkring brugernes samtykkevalg. Med Consent Mode v2 kommer der to nye parametre, som giver endnu bedre mulighed for automatisk at justere afsendelsen af data baseret på consent til hvert af parametrene. Samtidig gør Consent Mode det muligt at datamodellere resultater, så ikke trackede konverteringer i 65 % af tilfældene alligevel tilskrives. Det fungerer ved, at de godkendte brugerrejser, hvor consent til tracking er givet, adskilles fra de ikke ikke godkendte brugerrejser, hvor consent til tracking ikke er givet, hvilket danner grundlag for datamodellering af de faktiske estimerede resultater. I praksis betyder det, at virksomhederne ved hjælp af datamodellering opnår mere præcis tracking af konverteringer.
Fordele ved Consent Mode v2
Med Enhanced conversions sammenholdes virksomhedernes førstepartsdata i en købsproces anonymiseret med Googles logindata. Det fungerer ved, at en bruger for eksempel er logget ind på Google eller YouTube og klikker på jeres annonce. Herfra lander brugeren på jeres webshop, afviser cookies og bestiller en vare. Her kan I ikke måle konverteringen, men fordi brugeren afgiver sin e-mailadresse i forbindelse med bestillingen, sendes den krypteret til Google, som kan se, at brugeren lige har klikket på jeres annonce, og dermed kan konverteringer alligevel tilskrives annoncen. På den måde bliver Enhanced conversions et stærkt redskab til at måle flere konverteringer.
Fordele ved Enhanced conversion
Virksomhedernes mulighed for at tracke brugere og konverteringer udfordres stadigt mere og mere. Samtidig er det svært for virksomhederne at regne med, hvad de må og ikke må, fordi den teknologiske udvikling går så stærkt, og lovgiverne har svært ved at følge med grundet lange lovgivningsprocesser, hvilket medfører, at der til tider kommer lovgivningsmæssige begrænsninger med meget kort varsel og til tider bagudrettet.
Selvom udfordringerne omkring tracking presser virksomhederne, presser udviklingen også tech-virksomhederne til at finde nye metoder, som beskytter forbrugerne bedre, men samtidig stadig giver virksomhederne mulighed for at tracke de fleste af de forretningskritiske datapunkter.
Det er derfor muligt at sikre en lovlig og ordentlig tracking for jeres virksomhed i 2024 og samtidig tilgodese forbrugernes behov for datakontrol. Det sikrer I ved at få opsat Server Side Tagging, Consent Mode v2 og Enhanced conversion, hvilket vi anbefaler at få gjort hurtigst muligt, hvis I fast annoncerer for mere en 5.000 DKK om måneden.
Har I spørgsmål til jeres tracking-setup? Så kontakt os herunder og få en uforpligtende vurdering af jeres setup og muligheder samt en dialog om, hvad der giver mening i jeres tilfælde, og hvad det kan gøre af forskel for jer.
Spring forhistorien over og hop direkte til sagens kerne >>
Tiderne skifter hurtigt i den digitale verden, og den virkelighed, som vi kendte i går, bliver hurtigt afløst af en ny i dag. Netop et af de paradigmeskifter er baggrunden for vores indlæg her, hvor vi vil se nærmere på, hvordan I som virksomhed skal forholde jer til tracking af jeres markedsføring og brugere i 2024, som er under hastig forandring.
Inden vi dykker ned i selve problemstillingen med tracking i 2024, er det relevant at tage et kort tilbageblik på, hvad online markedsføring historisk har kunne, og her er der særligt tre ting, som springer i øjnene.
Da den digitale markedsføring for alvor vandt indtog, var det især tre ting, der gjorde markedsføringsgrenen særligt attraktiv.
Ser vi frem mod i dag og tager en status på situationen, kan vi konkludere, at det første punkt for, hvorfor online markedsføring er interessant for virksomhederne, ikke længere er aktuelt. Konkurrencen har aldrig været større, fordi virksomhederne i dag for længst har fået øjnene op for den digitale markedsføring og værdien heraf – Innovators såvel som Laggards.
Den øgede konkurrencesituation ændrer dog ikke på, at det stadig er attraktivt, for den øgede konkurrence vejes 1:1 op med forbrugernes øgede digitale tilstedeværelse, som udgjorde det tredje punkt.
Det efterlader det andet punkt – nemlig data, som er det punkt, der for alvor er i vælten i den offentlige debat med snak om alt fra cookies til GDPR og ejerskab over data. Den offentlige debat påvirker de store tech-virksomheder, og vi har de seneste år set Apple rulle store ændringer ud, som påvirker virksomhedernes evne til at anvende effektiv tracking, og nu er Google fulgt trop med udfasning af alle tredjepartscookies, som er en vigtig del af omdrejningspunktet i indlægget her.
Vi har de seneste år set, at lovgiverne har strammet reglerne omkring data og kontrol over disse, hvilket har medført, at de store tech-virksomheder har rullet store ændringer ud i deres browsere, som hjælper brugerne med at anonymisere deres data og samtidig gør det sværere for virksomhederne af spore deres brugere og konverteringer.
I blogindlægget her stiller vi skarpt på to af de områder, der for alvor har påvirket virksomhedernes tracking, men der kan også nævnes en række andre faktorer, som har påvirket virksomhedernes tracking negativt – for eksempel ad blockers.
EU udgav i 2016 Databeskyttelsesforordningen, som i maj 2018 blev implementeret i den danske lov, hvor den især er blevet omtalt som GDPR (General Data Protection Regulation). Implementeringen af GDPR medførte en række konsekvenser for virksomhedernes tracking.
En vigtig del af virksomhedernes tracking-setup baserer sig på cookies, som er små kodestykker, der sættes i brugernes browsere og sender informationer til systemer som Google Analytics. Cookies kan opdeles mellem førstepartscookies og tredjepartscookies. Førstepartscookies er cookies, der sættes af det website, som brugeren besøger, imens tredjepartscookies er cookies, der sættes af eksterne hjemmesider eller systemer.
I september 2018 udrullede Apple ITP 2.0, som blokererede alle tredjepartscookies i deres browser, Safari, og i januar 2024 udrullede Google en test af blokering af alle tredjepartscookies for 1 % af deres brugere i Google Chrome, som er deres browser. Googles test forventes dertil fuldt implementeret for 100 % af deres brugere i slutningen af 2024.
Selvom den digitale virkelighed er under konstant forandring, og virksomhederne bliver udfordret på deres tracking, udvikles der heldigvis også en række nye metoder og digitale værktøjer, som reducerer konsekvenserne betragteligt og samtidig sikrer forbrugerne endnu større datasikkerhed.
De tre vigtigste tiltag, som vi anbefaler alle virksomheder med en fornuftig annonceringsindsats at implementere, vil vi uddybe nærmere herunder.
Med server side tagging bygger i et ekstra lag på jeres tracking, som gør, at I lovligt omgår en del af de begrænsninger, som er beskrevet i det ovenstående. Server Side Tagging fungerer ved, at data ikke sendes direkte til Google Analytics og Facebook, men i stedet sendes til en server på et subdomæne til jeres hoveddomæne, hvorfra det så sendes til de ønskede systemer. På den måde sættes alle cookies som førstepartscookies, cookies får længere levetid, og adblockers og ITP virker ikke, ligesom I får bedre datakontrol og kan forbedre hjemmesidehastigheden.
Fordele ved Server Side Tagging
Consent Mode v2 er en opdateret version af Google Consent Mode, som gør det muligt at sende signaler omkring brugernes samtykkevalg. Med Consent Mode v2 kommer der to nye parametre, som giver endnu bedre mulighed for automatisk at justere afsendelsen af data baseret på consent til hvert af parametrene. Samtidig gør Consent Mode det muligt at datamodellere resultater, så ikke trackede konverteringer i 65 % af tilfældene alligevel tilskrives. Det fungerer ved, at de godkendte brugerrejser, hvor consent til tracking er givet, adskilles fra de ikke ikke godkendte brugerrejser, hvor consent til tracking ikke er givet, hvilket danner grundlag for datamodellering af de faktiske estimerede resultater. I praksis betyder det, at virksomhederne ved hjælp af datamodellering opnår mere præcis tracking af konverteringer.
Fordele ved Consent Mode v2
Med Enhanced conversions sammenholdes virksomhedernes førstepartsdata i en købsproces anonymiseret med Googles logindata. Det fungerer ved, at en bruger for eksempel er logget ind på Google eller YouTube og klikker på jeres annonce. Herfra lander brugeren på jeres webshop, afviser cookies og bestiller en vare. Her kan I ikke måle konverteringen, men fordi brugeren afgiver sin e-mailadresse i forbindelse med bestillingen, sendes den krypteret til Google, som kan se, at brugeren lige har klikket på jeres annonce, og dermed kan konverteringer alligevel tilskrives annoncen. På den måde bliver Enhanced conversions et stærkt redskab til at måle flere konverteringer.
Fordele ved Enhanced conversion
Virksomhedernes mulighed for at tracke brugere og konverteringer udfordres stadigt mere og mere. Samtidig er det svært for virksomhederne at regne med, hvad de må og ikke må, fordi den teknologiske udvikling går så stærkt, og lovgiverne har svært ved at følge med grundet lange lovgivningsprocesser, hvilket medfører, at der til tider kommer lovgivningsmæssige begrænsninger med meget kort varsel og til tider bagudrettet.
Selvom udfordringerne omkring tracking presser virksomhederne, presser udviklingen også tech-virksomhederne til at finde nye metoder, som beskytter forbrugerne bedre, men samtidig stadig giver virksomhederne mulighed for at tracke de fleste af de forretningskritiske datapunkter.
Det er derfor muligt at sikre en lovlig og ordentlig tracking for jeres virksomhed i 2024 og samtidig tilgodese forbrugernes behov for datakontrol. Det sikrer I ved at få opsat Server Side Tagging, Consent Mode v2 og Enhanced conversion, hvilket vi anbefaler at få gjort hurtigst muligt, hvis I fast annoncerer for mere en 5.000 DKK om måneden.
Har I spørgsmål til jeres tracking-setup? Så kontakt os herunder og få en uforpligtende vurdering af jeres setup og muligheder samt en dialog om, hvad der giver mening i jeres tilfælde, og hvad det kan gøre af forskel for jer.
+45 21 89 55 00 | kontakt@merkurnord.dk