KONTAKT
HJEMMESIDE

Øg jeres salg med konverteringsoptimering (CRO)

De fleste virksomheder har opdaget vigtigheden af at være tilstedeværende på internettet. Det skaber naturligvis en stor online konkurrence efter de potentielle kunder, som muligvis begrænser antallet af besøgende på jeres hjemmeside. Det sætter større krav til, at I formår at få de besøgende til at ”konvertere” – hvad end det betyder et salg, en kundehenvendelse eller noget helt tredje.

I dette blogindlæg vil vi komme med vores overvejelser og konkrete tips til, hvordan I kan optimere jeres hjemmeside og få flere konverteringer.


Scroll ned for mere info

Hjemmesiden – jeres digitale salgsplatform

Konverteringsoptimering (CRO) handler i bund og grund om at optimere jeres hjemmeside, så de besøgende handler hos jer frem for jeres konkurrenter. Optimering af hjemmesiden kan primært deles op i tre områder – nemlig:

  • Design
  • Brugervenlighed
  • Indhold

Design og brugervenlighed

Design og brugervenlighed er vigtige faktorer, som man ikke kan komme udenom, når man snakker om konverteringsoptimering. Det skal først og fremmest være nemt for brugerne at navigere rundt på hjemmesiden uanset enhed – med andre ord skal hjemmesiden have et responsivt design -, og det skal vigtigst af alt være nemt for brugerne at finde det, de leder efter. Opgaven er at minimere antallet af klik, som fører til den ønskede konvertering. Her er det blandt andet vigtigt, at brugeren lander på den rette landingsside, som indeholder hjemmesidens primære CTA (call to action) – eller med andre ord, hjemmesidens primære konverteringsmål. A/B-splittest gerne på jeres primære CTA, da små ændringer kan have en stor effekt. Det kan blandt andet være farvevalg eller størrelsen på den udvalgte CTA.

Det overordnede design og visuelle udtryk har generelt en stor betydning i forhold til at fastholde brugerne samt at dirigere brugerne hen til de sider, som virkelig skaber værdi. Det er derfor vigtigt, at man har en moderne hjemmeside, som er visuelt stærk og overskuelig, som dermed bliver en medvirkende faktor til at inspirere brugerne. Det kan nogenlunde sammenlignes med et fysisk udstillingsvindue. Er udstillingsvinduet rodet og uinspirerede, mindsker det chancen for, at man besøger butikken og køber noget. Det samme gør sig gældende ved hjemmesider eller webshops.

Indhold

Indholdet på hjemmesiden er naturligvis mindst lige så vigtig som designet. Det handler om at levere noget indhold, som positivt adskiller jer fra konkurrenterne. Det gør I ved hjælp af jeres USP’er (Unique Selling Points). Hvad er det, som gør jeres virksomhed, produkter eller ydelser unikke og ”bedre” end konkurrenternes? Dette SKAL tydeliggøres i kommunikationen på jeres hjemmeside. USP’er kan blandt andet være gratis fragt, en gratis prøveperiode, eller at man som virksomhed har et øget fokus på CSR-relaterede emner som for eksempel bæredygtighed.

Sørg derudover for at fjerne ligegyldigt indhold på især vigtige landingssider, som ikke skaber nogen værdi for brugeren. Lange og teksttunge sider kan i mange tilfælde være en negativ trigger, som gør, at brugeren forlader siden. Brug gerne billeder og/eller video som alternativ.

5 øvrige tips til konverteringsoptimering


1. Anbefalinger

Det er vigtigt, at I udviser troværdighed overfor nye besøgende, som ikke kender jeres brand og virksomhed. Det øger chancen for, at nye kunder ”tør” at handle med jer. Dette kan man gøre ved hjælp af gode anmeldelser. Anmeldelser kan blandt andet indsamles via TrustPilot, Google eller Facebook.

2. Urgency

I bør opfordre de besøgende til at handle nu ved hjælp af urgency. Det kan have den positive effekt, at I mindsker beslutningsfasen markant. Det kan blandt andet gøres ved hjælp af tidsbegrænsede tilbud – ”tilbud udløber i morgen” – eller ved at vise sin lave lagerbeholdning (hvis det er tilfældet).

3. Loyalitetstilbud

Kunder er vigtige, og det skal de også selv kunne mærke. Det kan man blandt andet gøre ved hjælp af loyalitetstilbud. Kunderne kan med loyalitetstilbud føle, at de får noget igen, når de handler hos jer. Det kan blandt andet være ved, at kunderne optjener loyalitetspoint, som kan bruges ved senere køb eller ved, at de får andre unikke rabatter og tilbud.


4. Nyhedsbrev

Hvis I ikke allerede har et nyhedsbrev, er det bare med at komme i gang. Nyhedsbrevet er en fantastisk måde at fastholde ”kontakten” til brugerne på, som gør, at I både øger chancen for at få flere konverteringer fra den samme bruger eller få en konvertering fra en tidligere bruger, som førhen ikke var købsparat.


5. Blog

Et blogunivers er en god ide, hvis man ønsker at inspirere sine kunder. Det er blandt andet et godt match til virksomheder, som sælger produkter til DIY-målgruppen. Her kan I ved hjælp af blogindlæg fortælle mere om jeres produkter samt inspirere brugerne til, hvordan produkterne kan anvendes.

Tracking og optimering

Hvordan ved I, om jeres konverteringsoptimering virker? Det gør I ved hjælp af det rette tracking-setup. Uden tracking famler man rundt i blinde uden at vide, hvor man skal sætte ind, eller om ens ”optimeringer” har den rette effekt.

Tracking opsættes ved hjælp af Google Analytics. Med Google Analytics har man blandt andet mulighed for at få et indblik i den trafik, man har på sin hjemmeside samt få et indblik i performance for hver af de sider, som hjemmesiden indeholder. På den måde kan man nemt udvælge de sider, som har en dårlig performance og derefter implementere diverse ”optimeringer”. Det kan for eksempel være en ny CTA, nye billeder eller noget helt tredje.

Derudover er det helt essentielt, at man opsætter konverteringssporing. Med konverteringssporing kan man blandt andet se, hvor mange køb der er foretaget på sitet, samt hvor mange der har indsendt kontaktformularen eller bestilt en konsultation. Disse konverteringer kaldes for hårde konverteringer og er naturligvis dem, man arbejder på at forøge. Man kan derudover også tracke på de bløde konverteringer, også kaldet mikrokonverteringer. En blød konvertering dækker blandt andet over, hvor mange der har puttet en vare i kurven uden at færdiggøre købet. Har man for eksempel mange af disse konverteringer, kan det muligvis være en nødvendighed at kigge på hjemmesidens afsluttende købsproces. Måske er der noget, som kan forbedres?

Lyder konverteringsoptimering til at være en lidt for stor mundfuld for jer, og har I brug for hjælp til at komme i gang? Så tøv ikke med at kontakte os. Ring og book et uforpligtende møde i dag.

Hjemmesiden – jeres digitale salgsplatform

Konverteringsoptimering (CRO) handler i bund og grund om at optimere jeres hjemmeside, så de besøgende handler hos jer frem for jeres konkurrenter. Optimering af hjemmesiden kan primært deles op i tre områder – nemlig:

  • Design
  • Brugervenlighed
  • Indhold

Design og brugervenlighed

Design og brugervenlighed er vigtige faktorer, som man ikke kan komme udenom, når man snakker om konverteringsoptimering. Det skal først og fremmest være nemt for brugerne at navigere rundt på hjemmesiden uanset enhed – med andre ord skal hjemmesiden have et responsivt design -, og det skal vigtigst af alt være nemt for brugerne at finde det, de leder efter. Opgaven er at minimere antallet af klik, som fører til den ønskede konvertering. Her er det blandt andet vigtigt, at brugeren lander på den rette landingsside, som indeholder hjemmesidens primære CTA (call to action) – eller med andre ord, hjemmesidens primære konverteringsmål. A/B-splittest gerne på jeres primære CTA, da små ændringer kan have en stor effekt. Det kan blandt andet være farvevalg eller størrelsen på den udvalgte CTA.

Det overordnede design og visuelle udtryk har generelt en stor betydning i forhold til at fastholde brugerne samt at dirigere brugerne hen til de sider, som virkelig skaber værdi. Det er derfor vigtigt, at man har en moderne hjemmeside, som er visuelt stærk og overskuelig, som dermed bliver en medvirkende faktor til at inspirere brugerne. Det kan nogenlunde sammenlignes med et fysisk udstillingsvindue. Er udstillingsvinduet rodet og uinspirerede, mindsker det chancen for, at man besøger butikken og køber noget. Det samme gør sig gældende ved hjemmesider eller webshops.

Indhold

Indholdet på hjemmesiden er naturligvis mindst lige så vigtig som designet. Det handler om at levere noget indhold, som positivt adskiller jer fra konkurrenterne. Det gør I ved hjælp af jeres USP’er (Unique Selling Points). Hvad er det, som gør jeres virksomhed, produkter eller ydelser unikke og ”bedre” end konkurrenternes? Dette SKAL tydeliggøres i kommunikationen på jeres hjemmeside. USP’er kan blandt andet være gratis fragt, en gratis prøveperiode, eller at man som virksomhed har et øget fokus på CSR-relaterede emner som for eksempel bæredygtighed.

Sørg derudover for at fjerne ligegyldigt indhold på især vigtige landingssider, som ikke skaber nogen værdi for brugeren. Lange og teksttunge sider kan i mange tilfælde være en negativ trigger, som gør, at brugeren forlader siden. Brug gerne billeder og/eller video som alternativ.

5 øvrige tips til konverteringsoptimering


1. Anbefalinger

Det er vigtigt, at I udviser troværdighed overfor nye besøgende, som ikke kender jeres brand og virksomhed. Det øger chancen for, at nye kunder ”tør” at handle med jer. Dette kan man gøre ved hjælp af gode anmeldelser. Anmeldelser kan blandt andet indsamles via TrustPilot, Google eller Facebook.

2. Urgency

I bør opfordre de besøgende til at handle nu ved hjælp af urgency. Det kan have den positive effekt, at I mindsker beslutningsfasen markant. Det kan blandt andet gøres ved hjælp af tidsbegrænsede tilbud – ”tilbud udløber i morgen” – eller ved at vise sin lave lagerbeholdning (hvis det er tilfældet).

3. Loyalitetstilbud

Kunder er vigtige, og det skal de også selv kunne mærke. Det kan man blandt andet gøre ved hjælp af loyalitetstilbud. Kunderne kan med loyalitetstilbud føle, at de får noget igen, når de handler hos jer. Det kan blandt andet være ved, at kunderne optjener loyalitetspoint, som kan bruges ved senere køb eller ved, at de får andre unikke rabatter og tilbud.


4. Nyhedsbrev

Hvis I ikke allerede har et nyhedsbrev, er det bare med at komme i gang. Nyhedsbrevet er en fantastisk måde at fastholde ”kontakten” til brugerne på, som gør, at I både øger chancen for at få flere konverteringer fra den samme bruger eller få en konvertering fra en tidligere bruger, som førhen ikke var købsparat.


5. Blog

Et blogunivers er en god ide, hvis man ønsker at inspirere sine kunder. Det er blandt andet et godt match til virksomheder, som sælger produkter til DIY-målgruppen. Her kan I ved hjælp af blogindlæg fortælle mere om jeres produkter samt inspirere brugerne til, hvordan produkterne kan anvendes.

Tracking og optimering

Hvordan ved I, om jeres konverteringsoptimering virker? Det gør I ved hjælp af det rette tracking-setup. Uden tracking famler man rundt i blinde uden at vide, hvor man skal sætte ind, eller om ens ”optimeringer” har den rette effekt.

Tracking opsættes ved hjælp af Google Analytics. Med Google Analytics har man blandt andet mulighed for at få et indblik i den trafik, man har på sin hjemmeside samt få et indblik i performance for hver af de sider, som hjemmesiden indeholder. På den måde kan man nemt udvælge de sider, som har en dårlig performance og derefter implementere diverse ”optimeringer”. Det kan for eksempel være en ny CTA, nye billeder eller noget helt tredje.

Derudover er det helt essentielt, at man opsætter konverteringssporing. Med konverteringssporing kan man blandt andet se, hvor mange køb der er foretaget på sitet, samt hvor mange der har indsendt kontaktformularen eller bestilt en konsultation. Disse konverteringer kaldes for hårde konverteringer og er naturligvis dem, man arbejder på at forøge. Man kan derudover også tracke på de bløde konverteringer, også kaldet mikrokonverteringer. En blød konvertering dækker blandt andet over, hvor mange der har puttet en vare i kurven uden at færdiggøre købet. Har man for eksempel mange af disse konverteringer, kan det muligvis være en nødvendighed at kigge på hjemmesidens afsluttende købsproces. Måske er der noget, som kan forbedres?

Lyder konverteringsoptimering til at være en lidt for stor mundfuld for jer, og har I brug for hjælp til at komme i gang? Så tøv ikke med at kontakte os. Ring og book et uforpligtende møde i dag.

Vil I have en vækstskabende
strategisk samarbejdspartner nu?​​​​​

Skriv til Markus

KONTAKT

KOMPETENCER

INFORMATION

SERVICE

© 2024 MerkurNord
crossmenu