KONTAKT
Grafisk design

Øg jeres konverteringer med GIF’er i markedsføringen

I er helt sikkert stødt på dem: de ultrakorte levende billeder, som kører i ring, og som for eksempel kan vise en lille, sjov fortælling, en reaktion eller en række produkter, som er kreativt sat op. Men hvad er historien bag de såkaldte animerede GIF’er, og hvordan kan de små animationer være relevante for jeres virksomhed? I dette blogindlæg vil vi belyse nogle af de mange muligheder, der er i GIF-formatet, hvordan I kan bruge det i jeres markedsføring, og hvad I skal være opmærksomme på.


Scroll ned for mere info

GIF’en er kommet for at blive

En GIF er kort sagt en sammensætning af billeder eller en lille video, der gemmes som et animeret billedformat og afspilles i et uendeligt loop. Formatet blev opfundet helt tilbage i 1987 med henblik på at kunne lave små animationer, som ikke fyldte for meget, og forkortelsen står for ”Graphics Interchange Format”. Selvom intentionen var at skabe små animationer, kan man faktisk også godt støde på statiske GIF-filer. Her er andre billedformater dog mere fordelagtige, både når det gælder filstørrelse, kvalitet og muligheder, så derfor oplever man hyppigere, at normale stillbilleder er i for eksempel JPG- eller PNG-format. Når vi omtaler GIF’en her i indlægget, hentyder vi også til den animerede version – og for at lukke den omstridte diskussion med det samme: Det udtales faktisk med et blødt G (altså ”djif”) – det har skaberen af formatet bekræftet, og han forklarer, at det er en reference til Peanut Butter brandet ”Jif”. På trods af dette udtaler størstedelen af især den europæiske befolkning det med et hårdt G, som ordet læses på dansk.

GIF’er optræder i dag især på de sociale medier, hvor man typisk støder på dem i kommentarfelter og som svar på beskeder. Faktisk er det blevet så populært at lave ”GIF-reaktioner”, at blandt andet Facebook, Twitter og Tumblr har oprettet en knap til formålet, hvor brugere kan søge en relevant følelse eller reaktion frem i en GIF, som de kan sende afsted i deres besked eller kommentar. I kan også opleve at støde på en GIF i jeres e-mail-indbakke, da e-mail marketing er en gren af markedsføringen, hvor formatet allerede er blevet opdaget og spiller en vigtig rolle for at opnå øget interaktion. Flere og flere virksomheder er nu også begyndt at implementere dem i andre dele af deres marketingstrategi, og det bringer os direkte videre til næste punkt.

Hvorfor er GIF-formatet relevant for jeres virksomhed?

Da en GIF jo egentlig er en kort video, er den mest essentielle fordel ved formatet, at det medfører mange af de samme fordele som videomarkedsføring, men den fylder kun en brøkdel af pladsen. Det vil sige, at jeres opslag på de sociale medier for eksempel kan have en scroll-stopper-effekt, hvis der indgår en GIF, fordi levende billeder fanger brugerens opmærksomhed i højere grad end statiske opslag. GIF’en kan også bruges til at underbygge teksten i opslaget eller en beskrivelse på jeres hjemmeside, da menneskets hjerne ifølge videnskaben opfatter billeder meget hurtigere end tekst. Af samme grund kan det være fordelagtigt at vise ting som korte instruktioner i en lille GIF i stedet for kun at have dem på skrift.

Udover at det levende format har mange forskellige anvendelsesmuligheder, øger det desuden sandsynligheden for interaktioner og dermed konverteringer i blandt andet e-mail marketing eller i en Instagram-story. Den relativt lille filstørrelse gør formatet yderst mobilvenligt sammenlignet med en normal video, og en GIF er en oplagt måde at sænke indlæsningstiden på en e-mail eller hjemmeside. I kan læse meget mere om, hvorfor hastighed er vigtigt i vores blogindlæg om brugeroplevelsen. Samtidig kan stort set alle forskellige enheder og programmer læse GIF-formatet, så sandsynligheden for at jeres målgruppe ikke kan se eller afspille filen er meget lille.

Konkrete eksempler på brug af GIF’er i jeres markedsføring kan være:

  • Hvis I skal vise mere end ét produkt, men kun har plads til ét billede i jeres opslag, e-mail, annoncer eller lignende.
  • Hvis I skal lave en kort guide eller instruktion, som ikke behøver lyd.
  • Hvis I vil løfte jeres annoncering til næste niveau med levende billeder (her har scroll-stopper funktionen også en betydning, og GIF’er medfører en øget klikrate).
  • Hvis I vil tilføre lidt liv til et ”tungt” opslag (for eksempel er et cirkeldiagram der indlæses som et ur allerede meget sjovere at kigge på end et stillestående).
  • Hvis I har en logoanimation, som I gerne vil have til at køre i et loop.
  • Hvis I vil vise jeres brands personlighed eller kultur i højere grad – det kan for eksempel være en digital animation, et ”levende produkt” eller en medarbejder, som viser noget frem.
  • Afhængigt af hvor stort kendskabet til jeres brand er, kan I designe specifikke brandrelaterede GIF’er, som jeres kunder kan dele mellem hinanden på de sociale medier, fordi de er søde eller sjove.

Hvad skal I være opmærksomme på, når I bruger GIF’er?

Der er selvfølgelig nogle ting, som er vigtige at huske på, når I arbejder med GIF’er i jeres markedsføring. Forkert eller for hyppig anvendelse af formatet kan nemlig medføre, at jeres målgruppe synes, at det bliver for ”søgt”, for plat, eller at jeres opslag bliver ensformige og kedelige. Husk derfor på følgende tommelfingerregler inden I går i gang:

Lidt kan også noget – hele billedet behøver ikke at være i bevægelse – det kan bare være et enkelt produkt blandt mange, som rykker lidt på sig, eller en ballon som svæver opad oven på et statisk billede.

En GIF skal gerne indgå som en relevant del af markedsføringen – altså supplere jeres pointe. Ellers risikerer I, at den virker malplaceret eller overflødig og fungerer som et irritationsmoment i stedet.

Filstørrelsen gør stadig en forskel. Længden på en GIF er typisk 6-10 sekunder (i enkelte tilfælde op til 15), og hvis den overstiger dette eller indeholder for mange bittesmå bevægelser, kan filen alligevel godt komme til at fylde en del. En for lang GIF kan også gøre, at seeren faktisk mister interessen og scroller videre, inden den er færdig.

Det er altid vigtigt at overveje sit publikum. Måske har lige præcis jeres målgruppe ikke så meget interesse i en humoristisk GIF, men synes til gengæld godt om små levende detaljer i billeder eller lignende. Sørg derfor for at observere reaktionerne på jeres brug af GIF’er og læg vægt på de ting, som jeres målgruppe reagerer positivt på.

Brugen af GIF’er skaber diversitet

Og sidst men ikke mindst: Uanset hvordan I vil bruge GIF-formatet så husk, at det ikke fuldkommen erstatter noget andet. Det er netop brugen af formatet en gang imellem, som bringer diversitet og liv ind i jeres e-mails, annoncer eller opslag på de sociale medier. Hvis jeres målgruppe ved, at alt jeres indhold er GIF-baseret, bliver idéen hurtigt kedelig, også selvom GIF’erne er forskellige. Et flot eller sjovt statisk billede kan stadig gøre rigtig meget, og hvis I har et stort eller tungt stykke information, er det også en fordel at sige det med en rigtig video i stedet.

Det er altså vigtigt, at I bruger det unikke GIF-format med måde og omtanke i jeres markedsføring, men hvis I gør det, kan det også bringe mange fordele med sig!

Ønsker I at implementere GIF’er i jeres digitale markedsføringsstrategi, så hjælper vi selvfølgelig meget gerne med det – kontakt os her til en uforpligtende snak allerede i dag.

GIF’en er kommet for at blive

En GIF er kort sagt en sammensætning af billeder eller en lille video, der gemmes som et animeret billedformat og afspilles i et uendeligt loop. Formatet blev opfundet helt tilbage i 1987 med henblik på at kunne lave små animationer, som ikke fyldte for meget, og forkortelsen står for ”Graphics Interchange Format”. Selvom intentionen var at skabe små animationer, kan man faktisk også godt støde på statiske GIF-filer. Her er andre billedformater dog mere fordelagtige, både når det gælder filstørrelse, kvalitet og muligheder, så derfor oplever man hyppigere, at normale stillbilleder er i for eksempel JPG- eller PNG-format. Når vi omtaler GIF’en her i indlægget, hentyder vi også til den animerede version – og for at lukke den omstridte diskussion med det samme: Det udtales faktisk med et blødt G (altså ”djif”) – det har skaberen af formatet bekræftet, og han forklarer, at det er en reference til Peanut Butter brandet ”Jif”. På trods af dette udtaler størstedelen af især den europæiske befolkning det med et hårdt G, som ordet læses på dansk.

GIF’er optræder i dag især på de sociale medier, hvor man typisk støder på dem i kommentarfelter og som svar på beskeder. Faktisk er det blevet så populært at lave ”GIF-reaktioner”, at blandt andet Facebook, Twitter og Tumblr har oprettet en knap til formålet, hvor brugere kan søge en relevant følelse eller reaktion frem i en GIF, som de kan sende afsted i deres besked eller kommentar. I kan også opleve at støde på en GIF i jeres e-mail-indbakke, da e-mail marketing er en gren af markedsføringen, hvor formatet allerede er blevet opdaget og spiller en vigtig rolle for at opnå øget interaktion. Flere og flere virksomheder er nu også begyndt at implementere dem i andre dele af deres marketingstrategi, og det bringer os direkte videre til næste punkt.

Hvorfor er GIF-formatet relevant for jeres virksomhed?

Da en GIF jo egentlig er en kort video, er den mest essentielle fordel ved formatet, at det medfører mange af de samme fordele som videomarkedsføring, men den fylder kun en brøkdel af pladsen. Det vil sige, at jeres opslag på de sociale medier for eksempel kan have en scroll-stopper-effekt, hvis der indgår en GIF, fordi levende billeder fanger brugerens opmærksomhed i højere grad end statiske opslag. GIF’en kan også bruges til at underbygge teksten i opslaget eller en beskrivelse på jeres hjemmeside, da menneskets hjerne ifølge videnskaben opfatter billeder meget hurtigere end tekst. Af samme grund kan det være fordelagtigt at vise ting som korte instruktioner i en lille GIF i stedet for kun at have dem på skrift.

Udover at det levende format har mange forskellige anvendelsesmuligheder, øger det desuden sandsynligheden for interaktioner og dermed konverteringer i blandt andet e-mail marketing eller i en Instagram-story. Den relativt lille filstørrelse gør formatet yderst mobilvenligt sammenlignet med en normal video, og en GIF er en oplagt måde at sænke indlæsningstiden på en e-mail eller hjemmeside. I kan læse meget mere om, hvorfor hastighed er vigtigt i vores blogindlæg om brugeroplevelsen. Samtidig kan stort set alle forskellige enheder og programmer læse GIF-formatet, så sandsynligheden for at jeres målgruppe ikke kan se eller afspille filen er meget lille.

Konkrete eksempler på brug af GIF’er i jeres markedsføring kan være:

  • Hvis I skal vise mere end ét produkt, men kun har plads til ét billede i jeres opslag, e-mail, annoncer eller lignende.
  • Hvis I skal lave en kort guide eller instruktion, som ikke behøver lyd.
  • Hvis I vil løfte jeres annoncering til næste niveau med levende billeder (her har scroll-stopper funktionen også en betydning, og GIF’er medfører en øget klikrate).
  • Hvis I vil tilføre lidt liv til et ”tungt” opslag (for eksempel er et cirkeldiagram der indlæses som et ur allerede meget sjovere at kigge på end et stillestående).
  • Hvis I har en logoanimation, som I gerne vil have til at køre i et loop.
  • Hvis I vil vise jeres brands personlighed eller kultur i højere grad – det kan for eksempel være en digital animation, et ”levende produkt” eller en medarbejder, som viser noget frem.
  • Afhængigt af hvor stort kendskabet til jeres brand er, kan I designe specifikke brandrelaterede GIF’er, som jeres kunder kan dele mellem hinanden på de sociale medier, fordi de er søde eller sjove.

Hvad skal I være opmærksomme på, når I bruger GIF’er?

Der er selvfølgelig nogle ting, som er vigtige at huske på, når I arbejder med GIF’er i jeres markedsføring. Forkert eller for hyppig anvendelse af formatet kan nemlig medføre, at jeres målgruppe synes, at det bliver for ”søgt”, for plat, eller at jeres opslag bliver ensformige og kedelige. Husk derfor på følgende tommelfingerregler inden I går i gang:

Lidt kan også noget – hele billedet behøver ikke at være i bevægelse – det kan bare være et enkelt produkt blandt mange, som rykker lidt på sig, eller en ballon som svæver opad oven på et statisk billede.

En GIF skal gerne indgå som en relevant del af markedsføringen – altså supplere jeres pointe. Ellers risikerer I, at den virker malplaceret eller overflødig og fungerer som et irritationsmoment i stedet.

Filstørrelsen gør stadig en forskel. Længden på en GIF er typisk 6-10 sekunder (i enkelte tilfælde op til 15), og hvis den overstiger dette eller indeholder for mange bittesmå bevægelser, kan filen alligevel godt komme til at fylde en del. En for lang GIF kan også gøre, at seeren faktisk mister interessen og scroller videre, inden den er færdig.

Det er altid vigtigt at overveje sit publikum. Måske har lige præcis jeres målgruppe ikke så meget interesse i en humoristisk GIF, men synes til gengæld godt om små levende detaljer i billeder eller lignende. Sørg derfor for at observere reaktionerne på jeres brug af GIF’er og læg vægt på de ting, som jeres målgruppe reagerer positivt på.

Brugen af GIF’er skaber diversitet

Og sidst men ikke mindst: Uanset hvordan I vil bruge GIF-formatet så husk, at det ikke fuldkommen erstatter noget andet. Det er netop brugen af formatet en gang imellem, som bringer diversitet og liv ind i jeres e-mails, annoncer eller opslag på de sociale medier. Hvis jeres målgruppe ved, at alt jeres indhold er GIF-baseret, bliver idéen hurtigt kedelig, også selvom GIF’erne er forskellige. Et flot eller sjovt statisk billede kan stadig gøre rigtig meget, og hvis I har et stort eller tungt stykke information, er det også en fordel at sige det med en rigtig video i stedet.

Det er altså vigtigt, at I bruger det unikke GIF-format med måde og omtanke i jeres markedsføring, men hvis I gør det, kan det også bringe mange fordele med sig!

Ønsker I at implementere GIF’er i jeres digitale markedsføringsstrategi, så hjælper vi selvfølgelig meget gerne med det – kontakt os her til en uforpligtende snak allerede i dag.

Vil I have en vækstskabende
strategisk samarbejdspartner nu?​​​​​

Skriv til Emma

KONTAKT

KOMPETENCER

INFORMATION

SERVICE

© 2024 MerkurNord
crossmenu