Du kender måske ikke navnet, men du kender formen og indholdet. Faktisk sidder du og læser en lige nu. En inbound marketingartikel. Inbound marketing er en strategisk god måde at fange din målgruppes opmærksomhed på samtidigt med, at du viser dem en lille del af dine kernekompetencer.
Inbound marketing er en metodik inden for markedsføring, hvor man som virksomhed ved brug af strategisk content marketing, automatisering af processer samt kontinuerlig systematisk digital distribution forsøger at skabe opmærksomhed hos sin målgruppe og derigennem indsamle direkte salgsemner.
Modsat den traditionelle outbound marketing, hvor man forsøger at råbe sin målgruppe op via betalt annoncering som tv-reklamer, outdoor reklamer, annoncering på sociale medier m.v., så forsøger man med inbound marketing at tiltrække sin målgruppe eller sine kundeemner henimod en selv. Det gør man via en kontinuerlig kommunikationsindsats, hvor viden eller ydelser formidles i en sådan form, at det kan bidrage til at afhjælpe kundeemnets klassiske spørgsmål eller som en guide, der afhjælper en typisk problemstilling inden for virksomhedens kompetenceområde. Dermed opbygger du en troværdighed hos målgruppen, hvilket hjælper til at fastgøre dig on-top-of-mind hos målgruppen samt at gøre din virksomhed til deres foretrukne valg, når de kommer ind i en købsbeslutning.
Når vi arbejder med strategisk digital marketing, så foregår det ofte i de 5 faser: strategi, synlighed, salg, kundeloyalitet samt viden og data. Disse faser bruger vi ligeledes, når vi arbejder med inbound marketing.
Du skal gøre dig strategiske overvejelse om, hvilke parametre der kommunikativ skal spilles på. Lad mig komme med 2 små tip. 1) Det er meget vigtigt, at du holder dig til dit eget kompetenceområde, når du forsøger dig med en inbound marketing strategi. Er du bager, så duer det ikke, at du forsøger at gøre dig klog på oksekød. 2) Afgør dit hovedformål. Besvar spørgsmålet: Hvad vil jeg have ud af min inbound marketing indsats? Så er du allerede meget klogere på, hvordan din strategi skal se ud.
Denne fase handler om at skabe opmærksom omkring din virksomheds navn, brand og forretningsgrundlag. Dette kan bl.a. gøres igennem små artikelserier, der underbygger din virksomheds faglige kompetencer og skaber troværdighed om disse. Artiklerne kan herefter pushes ud på eksempelvis de sociale medier som Facebook, LinkedIn eller lignende. Hvis ønsket med artiklerne er, at de skal fremsøges via søgemaskiner som f.eks. Google, så er søgemaskineoptimering (SEO) et meget vigtigt element. Læs mere om SEO.
Herefter skal du forsøge at få mest muligt ud af de besøgende kundeemner, der læser din artikelserie. For at kunne arbejde med de besøgende, så er du til en vis grad nødt til at vide, hvem dine læsere er. Du kan indsamle informationer om dine besøgende via cookies og herefter bruge retargeting til at samle op på dem. Læs mere om retargeting, og hvordan du kan bruge det i samspil med andet her. Men det absolut bedste er, hvis du kan få dine besøgende til at udfylde en kontaktformular og få lov til at kontakte dem efterfølgende. Formularen kan eksempelvis give adgang til eksklusivt indhold som en e-bog, en guide, eller et beregningsværktøj. På den måde skaber du direkte leads, som du ved, hvem er, og du derfor kan producere meget mere konkret indhold til.
Denne fase handler om, hvordan man gør leads til kunder, og hvordan man efterfølgende fastholder deres tilfredshed. Dette kan du gøre ved kontinuerligt at udsende tilpasset digital kommunikation til dine nye leads. Det kunne være via en e-mail marketingstrategi eller andre former for digital interaktion imellem dit lead og din virksomhed. Læs mere om e-mail marketing. Herefter er det vigtigt, at kunden bliver fastholdt og forkælet igennem et strategisk kundeloyalitetsprogram, og forhåbentlig bliver kunden med tiden til en ambassadør, der hjælper dig med at tiltrække nye kundeemner igen og igen.
Når du har forsøgt dig med din inbound indsats, er det vigtigt at evaluere på forløbet. Nu kommer der et lille tip mere. Ingen er 100 metermester den første gang, så forsøg dig derfor frem og vær ikke bange for at bruge dine erfaringer næste gang, du forsøger dig med din inbound indsats. Viden og data er en kilde til mere effektiv markedsføring. Læs mere om, hvordan vi bruger viden og data i vores analysearbejde.
Inbound marketing sætter dermed rigtig mange digitale marketingdiscipliner i spil, og det er derfor vigtigt, at du afgør med dig selv, på hvilket niveau du forsøger at arbejde med din inbound strategi. Man kan sagtens have en inbound strategi på et mindre eller langt større niveau end det, som er beskrevet ovenfor, men vigtigst af alt er, at du har gjort dig overvejelser om, hvad hovedformålet med din inbound indsats er, og dermed hvad din virksomhed forsøger at få ud af jeres investering.
Hvis du vil vide mere om inbound marketing, så er du meget velkommen til at kontakte mig via kontaktformularen. Jeg tager meget gerne en uforpligtende snak med dig om, hvordan du kan komme i gang med din inbound marketingindsats.
Inbound marketing er en metodik inden for markedsføring, hvor man som virksomhed ved brug af strategisk content marketing, automatisering af processer samt kontinuerlig systematisk digital distribution forsøger at skabe opmærksomhed hos sin målgruppe og derigennem indsamle direkte salgsemner.
Modsat den traditionelle outbound marketing, hvor man forsøger at råbe sin målgruppe op via betalt annoncering som tv-reklamer, outdoor reklamer, annoncering på sociale medier m.v., så forsøger man med inbound marketing at tiltrække sin målgruppe eller sine kundeemner henimod en selv. Det gør man via en kontinuerlig kommunikationsindsats, hvor viden eller ydelser formidles i en sådan form, at det kan bidrage til at afhjælpe kundeemnets klassiske spørgsmål eller som en guide, der afhjælper en typisk problemstilling inden for virksomhedens kompetenceområde. Dermed opbygger du en troværdighed hos målgruppen, hvilket hjælper til at fastgøre dig on-top-of-mind hos målgruppen samt at gøre din virksomhed til deres foretrukne valg, når de kommer ind i en købsbeslutning.
Når vi arbejder med strategisk digital marketing, så foregår det ofte i de 5 faser: strategi, synlighed, salg, kundeloyalitet samt viden og data. Disse faser bruger vi ligeledes, når vi arbejder med inbound marketing.
Du skal gøre dig strategiske overvejelse om, hvilke parametre der kommunikativ skal spilles på. Lad mig komme med 2 små tip. 1) Det er meget vigtigt, at du holder dig til dit eget kompetenceområde, når du forsøger dig med en inbound marketing strategi. Er du bager, så duer det ikke, at du forsøger at gøre dig klog på oksekød. 2) Afgør dit hovedformål. Besvar spørgsmålet: Hvad vil jeg have ud af min inbound marketing indsats? Så er du allerede meget klogere på, hvordan din strategi skal se ud.
Denne fase handler om at skabe opmærksom omkring din virksomheds navn, brand og forretningsgrundlag. Dette kan bl.a. gøres igennem små artikelserier, der underbygger din virksomheds faglige kompetencer og skaber troværdighed om disse. Artiklerne kan herefter pushes ud på eksempelvis de sociale medier som Facebook, LinkedIn eller lignende. Hvis ønsket med artiklerne er, at de skal fremsøges via søgemaskiner som f.eks. Google, så er søgemaskineoptimering (SEO) et meget vigtigt element. Læs mere om SEO.
Herefter skal du forsøge at få mest muligt ud af de besøgende kundeemner, der læser din artikelserie. For at kunne arbejde med de besøgende, så er du til en vis grad nødt til at vide, hvem dine læsere er. Du kan indsamle informationer om dine besøgende via cookies og herefter bruge retargeting til at samle op på dem. Læs mere om retargeting, og hvordan du kan bruge det i samspil med andet her. Men det absolut bedste er, hvis du kan få dine besøgende til at udfylde en kontaktformular og få lov til at kontakte dem efterfølgende. Formularen kan eksempelvis give adgang til eksklusivt indhold som en e-bog, en guide, eller et beregningsværktøj. På den måde skaber du direkte leads, som du ved, hvem er, og du derfor kan producere meget mere konkret indhold til.
Denne fase handler om, hvordan man gør leads til kunder, og hvordan man efterfølgende fastholder deres tilfredshed. Dette kan du gøre ved kontinuerligt at udsende tilpasset digital kommunikation til dine nye leads. Det kunne være via en e-mail marketingstrategi eller andre former for digital interaktion imellem dit lead og din virksomhed. Læs mere om e-mail marketing. Herefter er det vigtigt, at kunden bliver fastholdt og forkælet igennem et strategisk kundeloyalitetsprogram, og forhåbentlig bliver kunden med tiden til en ambassadør, der hjælper dig med at tiltrække nye kundeemner igen og igen.
Når du har forsøgt dig med din inbound indsats, er det vigtigt at evaluere på forløbet. Nu kommer der et lille tip mere. Ingen er 100 metermester den første gang, så forsøg dig derfor frem og vær ikke bange for at bruge dine erfaringer næste gang, du forsøger dig med din inbound indsats. Viden og data er en kilde til mere effektiv markedsføring. Læs mere om, hvordan vi bruger viden og data i vores analysearbejde.
Inbound marketing sætter dermed rigtig mange digitale marketingdiscipliner i spil, og det er derfor vigtigt, at du afgør med dig selv, på hvilket niveau du forsøger at arbejde med din inbound strategi. Man kan sagtens have en inbound strategi på et mindre eller langt større niveau end det, som er beskrevet ovenfor, men vigtigst af alt er, at du har gjort dig overvejelser om, hvad hovedformålet med din inbound indsats er, og dermed hvad din virksomhed forsøger at få ud af jeres investering.
Hvis du vil vide mere om inbound marketing, så er du meget velkommen til at kontakte mig via kontaktformularen. Jeg tager meget gerne en uforpligtende snak med dig om, hvordan du kan komme i gang med din inbound marketingindsats.
+45 21 89 55 00 | kontakt@merkurnord.dk