KONTAKT
SOCIALE MEIDER

Styrk jeres position med en strategisk og kreativ strategi på sociale medier

En målrettet indsats på sociale medier kan være altafgørende for, om kunderne vælger jer frem for jeres konkurrenter.


Scroll ned for mere info

Der er flere fordele forbundet med en god SoMe-strategi

Nye tal fra SMV Danmark viser, at knap en tredjedel af små og mellemstore virksomheder ikke har styrket sin tilstedeværelse på sociale medier i 2020. Der er dog flere relevante fordele ved at styrke sin strategi på forskellige SoMe-kanaler, uanset om jeres virksomheds mål går på øget synlighed, flere konverteringer eller forbedring af produkter eller ydelser gennem dialog med målgruppen.

I dette blogindlæg vil vi liste en række fordele op ved at skabe en stærk SoMe-indsats samt give jer en idé om de forskellige platformes potentialer.

Vær til stede og bliv genkendt

Genkendelighed er et af de mest centrale aspekter inden for markedsføringsstrategi på sociale medier – og kommunikationsstrategi i det hele taget.

Er jeres brand top-of-mind, når kunden tænker på jeres type produkt, har I skabt jer en stærk genkendelighed og så vil I med al sandsynlighed være dem, kunden vælger at købe fra. De, der kender jer, ved hvad I står for, og hvilke produkter eller ydelser, I tilbyder, og her er I allerede kommet langt på kundens købsrejse.

Her hjælper de forskellige platforme jer godt på vej, hvor I kan være til stede både organisk og gennem betalt annoncering.

Dialog skaber loyale kunder

Med en god strategi på sociale medier skaber I et univers, hvor kunden altid føler, I er tilgængelige for dem, og at de bliver mødt i øjenhøjde.

At tage sig tiden til at besvare spørgsmål og henvendelser ad denne vej giver et godt kundeserviceindtryk og sender samtidig et signal til andre brugere om, at I engagerer jer i jeres kunder og går op i at skabe positive oplevelser for alle dem, I interagerer med. En god dialog gennem de sociale medier er med til at skabe tryghed og loyalitet hos en kunde, som føler, at han eller hun bliver hørt, selvom I måske har mange andre kommentarer at svare på.

På sociale medier kan eksisterende og potentielle nye kunder ligeledes engagere sig i virksomheden gennem likes, kommentarer og delinger, og man føler her som bruger, at man kommer tættere på jer. Denne nærhedsfølelse er afgørende for, at kunden vil følge med på siden og i sidste ende måske lægge penge i jeres forretning.

Et andet centralt udbytte af en effektiv SoMe-strategi er, at jeres tilstedeværelse på sociale medier kan skabe en enorm troværdighed fra kunderne. Ved at holde jer aktive på jeres sociale medie-kanaler, kan I jævnligt informere kunderne om aktuelle nyheder i virksomheden og om de ting, I foretager jer her og nu.

Ved at følge med i jeres dagligdagsliv vil kunderne føle, at de kender jer bedre end jeres konkurrenter, hvilket vil øge sandsynligheden for, at de foretager købet hos jer.

Få feedback direkte fra indtægtskilden

I forlængelse af dette følger også den kontinuerlige feedback, I har mulighed for at få, ved at involvere jeres kunder.

Med loyale følgere vil I kunne videreudvikle på jeres produkter eller ydelser med direkte hjælp fra indtægtskilden, som enten kan give feedback på jeres tiltag eller bidrage med deres egne forslag. I kan også benytte brugernes input til at målrette jeres generelle markedsføringstiltag yderligere. Det er altså et konkret værktøj, hvis effekt kan gøres op i kroner og ører.

En målrettet indsats på sociale medier er ligeledes en af de mest effektive måder at nå ud til nye potentielle kunder. Hertil er der mulighed for, at I gennem kundernes feedback og jeres analyse af opslag kommer frem til helt nye, uudforskede målgrupper, der er interesserede i jeres produkt, og som I fremadrettet kan målrette jeres markedsføring mod.

Hvordan kommer man i gang med sine sociale medier?

For at styrke sin strategi på sociale medier og få størst udbytte ud af indsatsen er det først og fremmest vigtigt at kende sin målgruppe. Målrettede opslag med relevant indhold, et fængende visuelt udtryk og et målrettet tone og sprogbrug er nemmest at udarbejde, hvis I kender jeres målgruppes interesser og behov.

Hvilke platforme skal vi bruge?

Lige så vigtig er platformen. Ved at benytte forskellige platforme har I mulighed for at fremhæve forskellige aspekter af jeres virksomhed, og på den måde knytte en tættere forbindelse til kunden.

Det er vigtigt, at I overvejer hvilken platform, I poster forskelligt indhold på. Her er det vigtigt at gøre sig klart, hvad denne platform generelt benyttes til, og hvor godt den stemmer overens med lige præcis jeres målgruppes adfærd. LinkedIn er for eksempel en faglig og erhvervsorienteret platform, og her har I gode muligheder for at opdatere kunderne om jeres arbejde med andre virksomheder, jeres fokus på særlige indsatsområder eller dagligdagen på arbejdspladsen.

På YouTube har I gennem videomateriale mulighed for for eksempel at give kunderne tips og tricks, vise virksomheden eller jeres produkter frem eller forklare  avancerede ting, der lettere kan vises end forklares på skrift.

En kanal som Instagram vil ofte appellere til den yngre målgruppe, og den visuelt baserede platform giver jer mulighed for at fokusere på æstetik og det visuelle i jeres opslag.

På Pinterest findes et univers af inspirerende billeder, som giver mulighed for et udelukkende visuelt univers, hvor kunden søger inspiration til bolig, rejser, indretning, mode eller andet. Vigtigt for Pinterest er, at platformen bruges for at blive inspireret til handling, og her fanges kunden på det helt rigtige tidspunkt i sin købsjagt.

På Facebook, som er det mest populære sociale medie i Danmark, kan I blande både forretningsinformation, reklame for produkter, opdateringer fra hverdagen og sjove indslag, og på den måde give kunden mulighed for at opleve flere sider af jeres virksomhed.

Fordi kanalerne har vidt forskellige formål, funktioner, målgrupper og interaktionsniveauer, vil der ofte være fordel i at kombinere flere forskellige medier i sin strategi. På den måde kan I ramme et bredere publikum, skabe varieret indhold og forbinde kanalerne internt ved for eksempel at dele en video fra jeres YouTube-kanal på Facebook eller informere jeres følgere på LinkedIn om konkurrencen på jeres Instagram-profil.

Variation med +content

Fokusér på at skabe variation i kanalernes indhold, både hvad angår emne og format.

Hvis I kun bruger jeres sociale medier til at reklamere for jeres produkt, er der risiko for, at potentielle kunder mister interessen. Derfor er det vigtigt at fokusere på dét, som i markedsføringsmunde kaldes for +content. +Content omfatter indhold, som skaber værdi for kunderne, og som kan have relation til jeres vision eller jeres produkter eller ydelser, uden at være direkte reklame. Hvis jeres virksomhed for eksempel sælger tasker, som er bæredygtigt produceret, kan I lave et opslag med tips til, hvordan kunden ellers kan være bæredygtig i sin dagligdag.

Såfremt det passer ind i brandets univers, kan I også med fordel bringe underholdning ind i nogle af jeres opslag, da humor skaber en tryghedsrelation mellem jer og jeres kunder – og hvis sidens besøgende ser en særlig værdi i jeres kanal, er de også mere tilbøjelige til at interagere på jeres opslag, og dele dem med deres netværk.

I sidste ende vil en solid og målrettet SoMe-strategi betyde, at kunderne vælger jer frem for jeres konkurrenter – og det kan mærkes på bundlinjen.

Er du klar til at løfte virksomheden til nye højder med kreativt indhold og strategiske opslag, så tag fat i os til en uforpligtende snak om din SoMe-strategi.

Der er flere fordele forbundet med en god SoMe-strategi

Nye tal fra SMV Danmark viser, at knap en tredjedel af små og mellemstore virksomheder ikke har styrket sin tilstedeværelse på sociale medier i 2020. Der er dog flere relevante fordele ved at styrke sin strategi på forskellige SoMe-kanaler, uanset om jeres virksomheds mål går på øget synlighed, flere konverteringer eller forbedring af produkter eller ydelser gennem dialog med målgruppen.

I dette blogindlæg vil vi liste en række fordele op ved at skabe en stærk SoMe-indsats samt give jer en idé om de forskellige platformes potentialer.

Vær til stede og bliv genkendt

Genkendelighed er et af de mest centrale aspekter inden for markedsføringsstrategi på sociale medier – og kommunikationsstrategi i det hele taget.

Er jeres brand top-of-mind, når kunden tænker på jeres type produkt, har I skabt jer en stærk genkendelighed og så vil I med al sandsynlighed være dem, kunden vælger at købe fra. De, der kender jer, ved hvad I står for, og hvilke produkter eller ydelser, I tilbyder, og her er I allerede kommet langt på kundens købsrejse.

Her hjælper de forskellige platforme jer godt på vej, hvor I kan være til stede både organisk og gennem betalt annoncering.

Dialog skaber loyale kunder

Med en god strategi på sociale medier skaber I et univers, hvor kunden altid føler, I er tilgængelige for dem, og at de bliver mødt i øjenhøjde.

At tage sig tiden til at besvare spørgsmål og henvendelser ad denne vej giver et godt kundeserviceindtryk og sender samtidig et signal til andre brugere om, at I engagerer jer i jeres kunder og går op i at skabe positive oplevelser for alle dem, I interagerer med. En god dialog gennem de sociale medier er med til at skabe tryghed og loyalitet hos en kunde, som føler, at han eller hun bliver hørt, selvom I måske har mange andre kommentarer at svare på.

På sociale medier kan eksisterende og potentielle nye kunder ligeledes engagere sig i virksomheden gennem likes, kommentarer og delinger, og man føler her som bruger, at man kommer tættere på jer. Denne nærhedsfølelse er afgørende for, at kunden vil følge med på siden og i sidste ende måske lægge penge i jeres forretning.

Et andet centralt udbytte af en effektiv SoMe-strategi er, at jeres tilstedeværelse på sociale medier kan skabe en enorm troværdighed fra kunderne. Ved at holde jer aktive på jeres sociale medie-kanaler, kan I jævnligt informere kunderne om aktuelle nyheder i virksomheden og om de ting, I foretager jer her og nu.

Ved at følge med i jeres dagligdagsliv vil kunderne føle, at de kender jer bedre end jeres konkurrenter, hvilket vil øge sandsynligheden for, at de foretager købet hos jer.

Få feedback direkte fra indtægtskilden

I forlængelse af dette følger også den kontinuerlige feedback, I har mulighed for at få, ved at involvere jeres kunder.

Med loyale følgere vil I kunne videreudvikle på jeres produkter eller ydelser med direkte hjælp fra indtægtskilden, som enten kan give feedback på jeres tiltag eller bidrage med deres egne forslag. I kan også benytte brugernes input til at målrette jeres generelle markedsføringstiltag yderligere. Det er altså et konkret værktøj, hvis effekt kan gøres op i kroner og ører.

En målrettet indsats på sociale medier er ligeledes en af de mest effektive måder at nå ud til nye potentielle kunder. Hertil er der mulighed for, at I gennem kundernes feedback og jeres analyse af opslag kommer frem til helt nye, uudforskede målgrupper, der er interesserede i jeres produkt, og som I fremadrettet kan målrette jeres markedsføring mod.

Hvordan kommer man i gang med sine sociale medier?

For at styrke sin strategi på sociale medier og få størst udbytte ud af indsatsen er det først og fremmest vigtigt at kende sin målgruppe. Målrettede opslag med relevant indhold, et fængende visuelt udtryk og et målrettet tone og sprogbrug er nemmest at udarbejde, hvis I kender jeres målgruppes interesser og behov.

Hvilke platforme skal vi bruge?

Lige så vigtig er platformen. Ved at benytte forskellige platforme har I mulighed for at fremhæve forskellige aspekter af jeres virksomhed, og på den måde knytte en tættere forbindelse til kunden.

Det er vigtigt, at I overvejer hvilken platform, I poster forskelligt indhold på. Her er det vigtigt at gøre sig klart, hvad denne platform generelt benyttes til, og hvor godt den stemmer overens med lige præcis jeres målgruppes adfærd. LinkedIn er for eksempel en faglig og erhvervsorienteret platform, og her har I gode muligheder for at opdatere kunderne om jeres arbejde med andre virksomheder, jeres fokus på særlige indsatsområder eller dagligdagen på arbejdspladsen.

På YouTube har I gennem videomateriale mulighed for for eksempel at give kunderne tips og tricks, vise virksomheden eller jeres produkter frem eller forklare  avancerede ting, der lettere kan vises end forklares på skrift.

En kanal som Instagram vil ofte appellere til den yngre målgruppe, og den visuelt baserede platform giver jer mulighed for at fokusere på æstetik og det visuelle i jeres opslag.

På Pinterest findes et univers af inspirerende billeder, som giver mulighed for et udelukkende visuelt univers, hvor kunden søger inspiration til bolig, rejser, indretning, mode eller andet. Vigtigt for Pinterest er, at platformen bruges for at blive inspireret til handling, og her fanges kunden på det helt rigtige tidspunkt i sin købsjagt.

På Facebook, som er det mest populære sociale medie i Danmark, kan I blande både forretningsinformation, reklame for produkter, opdateringer fra hverdagen og sjove indslag, og på den måde give kunden mulighed for at opleve flere sider af jeres virksomhed.

Fordi kanalerne har vidt forskellige formål, funktioner, målgrupper og interaktionsniveauer, vil der ofte være fordel i at kombinere flere forskellige medier i sin strategi. På den måde kan I ramme et bredere publikum, skabe varieret indhold og forbinde kanalerne internt ved for eksempel at dele en video fra jeres YouTube-kanal på Facebook eller informere jeres følgere på LinkedIn om konkurrencen på jeres Instagram-profil.

Variation med +content

Fokusér på at skabe variation i kanalernes indhold, både hvad angår emne og format.

Hvis I kun bruger jeres sociale medier til at reklamere for jeres produkt, er der risiko for, at potentielle kunder mister interessen. Derfor er det vigtigt at fokusere på dét, som i markedsføringsmunde kaldes for +content. +Content omfatter indhold, som skaber værdi for kunderne, og som kan have relation til jeres vision eller jeres produkter eller ydelser, uden at være direkte reklame. Hvis jeres virksomhed for eksempel sælger tasker, som er bæredygtigt produceret, kan I lave et opslag med tips til, hvordan kunden ellers kan være bæredygtig i sin dagligdag.

Såfremt det passer ind i brandets univers, kan I også med fordel bringe underholdning ind i nogle af jeres opslag, da humor skaber en tryghedsrelation mellem jer og jeres kunder – og hvis sidens besøgende ser en særlig værdi i jeres kanal, er de også mere tilbøjelige til at interagere på jeres opslag, og dele dem med deres netværk.

I sidste ende vil en solid og målrettet SoMe-strategi betyde, at kunderne vælger jer frem for jeres konkurrenter – og det kan mærkes på bundlinjen.

Er du klar til at løfte virksomheden til nye højder med kreativt indhold og strategiske opslag, så tag fat i os til en uforpligtende snak om din SoMe-strategi.

Vil I have en vækstskabende
strategisk samarbejdspartner nu?​​​​​

Skriv til Daniel

KONTAKT

KOMPETENCER

INFORMATION

SERVICE

© 2024 MerkurNord
crossmenu