En målrettet indsats på sociale medier kan være altafgørende for, om kunderne vælger jer frem for jeres konkurrenter.
Nye tal fra SMV Danmark viser, at knap en tredjedel af små og mellemstore virksomheder ikke har styrket sin tilstedeværelse på sociale medier i 2020. Der er dog flere relevante fordele ved at styrke sin strategi på forskellige SoMe-kanaler, uanset om jeres virksomheds mål går på øget synlighed, flere konverteringer eller forbedring af produkter eller ydelser gennem dialog med målgruppen.
I dette blogindlæg vil vi liste en række fordele op ved at skabe en stærk SoMe-indsats samt give jer en idé om de forskellige platformes potentialer.
Genkendelighed er et af de mest centrale aspekter inden for markedsføringsstrategi på sociale medier – og kommunikationsstrategi i det hele taget.
Er jeres brand top-of-mind, når kunden tænker på jeres type produkt, har I skabt jer en stærk genkendelighed og så vil I med al sandsynlighed være dem, kunden vælger at købe fra. De, der kender jer, ved hvad I står for, og hvilke produkter eller ydelser, I tilbyder, og her er I allerede kommet langt på kundens købsrejse.
Her hjælper de forskellige platforme jer godt på vej, hvor I kan være til stede både organisk og gennem betalt annoncering.
Med en god strategi på sociale medier skaber I et univers, hvor kunden altid føler, I er tilgængelige for dem, og at de bliver mødt i øjenhøjde.
At tage sig tiden til at besvare spørgsmål og henvendelser ad denne vej giver et godt kundeserviceindtryk og sender samtidig et signal til andre brugere om, at I engagerer jer i jeres kunder og går op i at skabe positive oplevelser for alle dem, I interagerer med. En god dialog gennem de sociale medier er med til at skabe tryghed og loyalitet hos en kunde, som føler, at han eller hun bliver hørt, selvom I måske har mange andre kommentarer at svare på.
På sociale medier kan eksisterende og potentielle nye kunder ligeledes engagere sig i virksomheden gennem likes, kommentarer og delinger, og man føler her som bruger, at man kommer tættere på jer. Denne nærhedsfølelse er afgørende for, at kunden vil følge med på siden og i sidste ende måske lægge penge i jeres forretning.
Et andet centralt udbytte af en effektiv SoMe-strategi er, at jeres tilstedeværelse på sociale medier kan skabe en enorm troværdighed fra kunderne. Ved at holde jer aktive på jeres sociale medie-kanaler, kan I jævnligt informere kunderne om aktuelle nyheder i virksomheden og om de ting, I foretager jer her og nu.
Ved at følge med i jeres dagligdagsliv vil kunderne føle, at de kender jer bedre end jeres konkurrenter, hvilket vil øge sandsynligheden for, at de foretager købet hos jer.
I forlængelse af dette følger også den kontinuerlige feedback, I har mulighed for at få, ved at involvere jeres kunder.
Med loyale følgere vil I kunne videreudvikle på jeres produkter eller ydelser med direkte hjælp fra indtægtskilden, som enten kan give feedback på jeres tiltag eller bidrage med deres egne forslag. I kan også benytte brugernes input til at målrette jeres generelle markedsføringstiltag yderligere. Det er altså et konkret værktøj, hvis effekt kan gøres op i kroner og ører.
En målrettet indsats på sociale medier er ligeledes en af de mest effektive måder at nå ud til nye potentielle kunder. Hertil er der mulighed for, at I gennem kundernes feedback og jeres analyse af opslag kommer frem til helt nye, uudforskede målgrupper, der er interesserede i jeres produkt, og som I fremadrettet kan målrette jeres markedsføring mod.
Fokusér på at skabe variation i kanalernes indhold, både hvad angår emne og format.
Hvis I kun bruger jeres sociale medier til at reklamere for jeres produkt, er der risiko for, at potentielle kunder mister interessen. Derfor er det vigtigt at fokusere på dét, som i markedsføringsmunde kaldes for +content. +Content omfatter indhold, som skaber værdi for kunderne, og som kan have relation til jeres vision eller jeres produkter eller ydelser, uden at være direkte reklame. Hvis jeres virksomhed for eksempel sælger tasker, som er bæredygtigt produceret, kan I lave et opslag med tips til, hvordan kunden ellers kan være bæredygtig i sin dagligdag.
Såfremt det passer ind i brandets univers, kan I også med fordel bringe underholdning ind i nogle af jeres opslag, da humor skaber en tryghedsrelation mellem jer og jeres kunder – og hvis sidens besøgende ser en særlig værdi i jeres kanal, er de også mere tilbøjelige til at interagere på jeres opslag, og dele dem med deres netværk.
I sidste ende vil en solid og målrettet SoMe-strategi betyde, at kunderne vælger jer frem for jeres konkurrenter – og det kan mærkes på bundlinjen.
Nye tal fra SMV Danmark viser, at knap en tredjedel af små og mellemstore virksomheder ikke har styrket sin tilstedeværelse på sociale medier i 2020. Der er dog flere relevante fordele ved at styrke sin strategi på forskellige SoMe-kanaler, uanset om jeres virksomheds mål går på øget synlighed, flere konverteringer eller forbedring af produkter eller ydelser gennem dialog med målgruppen.
I dette blogindlæg vil vi liste en række fordele op ved at skabe en stærk SoMe-indsats samt give jer en idé om de forskellige platformes potentialer.
Genkendelighed er et af de mest centrale aspekter inden for markedsføringsstrategi på sociale medier – og kommunikationsstrategi i det hele taget.
Er jeres brand top-of-mind, når kunden tænker på jeres type produkt, har I skabt jer en stærk genkendelighed og så vil I med al sandsynlighed være dem, kunden vælger at købe fra. De, der kender jer, ved hvad I står for, og hvilke produkter eller ydelser, I tilbyder, og her er I allerede kommet langt på kundens købsrejse.
Her hjælper de forskellige platforme jer godt på vej, hvor I kan være til stede både organisk og gennem betalt annoncering.
Med en god strategi på sociale medier skaber I et univers, hvor kunden altid føler, I er tilgængelige for dem, og at de bliver mødt i øjenhøjde.
At tage sig tiden til at besvare spørgsmål og henvendelser ad denne vej giver et godt kundeserviceindtryk og sender samtidig et signal til andre brugere om, at I engagerer jer i jeres kunder og går op i at skabe positive oplevelser for alle dem, I interagerer med. En god dialog gennem de sociale medier er med til at skabe tryghed og loyalitet hos en kunde, som føler, at han eller hun bliver hørt, selvom I måske har mange andre kommentarer at svare på.
På sociale medier kan eksisterende og potentielle nye kunder ligeledes engagere sig i virksomheden gennem likes, kommentarer og delinger, og man føler her som bruger, at man kommer tættere på jer. Denne nærhedsfølelse er afgørende for, at kunden vil følge med på siden og i sidste ende måske lægge penge i jeres forretning.
Et andet centralt udbytte af en effektiv SoMe-strategi er, at jeres tilstedeværelse på sociale medier kan skabe en enorm troværdighed fra kunderne. Ved at holde jer aktive på jeres sociale medie-kanaler, kan I jævnligt informere kunderne om aktuelle nyheder i virksomheden og om de ting, I foretager jer her og nu.
Ved at følge med i jeres dagligdagsliv vil kunderne føle, at de kender jer bedre end jeres konkurrenter, hvilket vil øge sandsynligheden for, at de foretager købet hos jer.
I forlængelse af dette følger også den kontinuerlige feedback, I har mulighed for at få, ved at involvere jeres kunder.
Med loyale følgere vil I kunne videreudvikle på jeres produkter eller ydelser med direkte hjælp fra indtægtskilden, som enten kan give feedback på jeres tiltag eller bidrage med deres egne forslag. I kan også benytte brugernes input til at målrette jeres generelle markedsføringstiltag yderligere. Det er altså et konkret værktøj, hvis effekt kan gøres op i kroner og ører.
En målrettet indsats på sociale medier er ligeledes en af de mest effektive måder at nå ud til nye potentielle kunder. Hertil er der mulighed for, at I gennem kundernes feedback og jeres analyse af opslag kommer frem til helt nye, uudforskede målgrupper, der er interesserede i jeres produkt, og som I fremadrettet kan målrette jeres markedsføring mod.
Fokusér på at skabe variation i kanalernes indhold, både hvad angår emne og format.
Hvis I kun bruger jeres sociale medier til at reklamere for jeres produkt, er der risiko for, at potentielle kunder mister interessen. Derfor er det vigtigt at fokusere på dét, som i markedsføringsmunde kaldes for +content. +Content omfatter indhold, som skaber værdi for kunderne, og som kan have relation til jeres vision eller jeres produkter eller ydelser, uden at være direkte reklame. Hvis jeres virksomhed for eksempel sælger tasker, som er bæredygtigt produceret, kan I lave et opslag med tips til, hvordan kunden ellers kan være bæredygtig i sin dagligdag.
Såfremt det passer ind i brandets univers, kan I også med fordel bringe underholdning ind i nogle af jeres opslag, da humor skaber en tryghedsrelation mellem jer og jeres kunder – og hvis sidens besøgende ser en særlig værdi i jeres kanal, er de også mere tilbøjelige til at interagere på jeres opslag, og dele dem med deres netværk.
I sidste ende vil en solid og målrettet SoMe-strategi betyde, at kunderne vælger jer frem for jeres konkurrenter – og det kan mærkes på bundlinjen.
+45 21 89 55 00 | kontakt@merkurnord.dk