KONTAKT
Sociale Medier

Facebook Analytics udfases fra slut juni 2021

Facebook har offentliggjort, at analyseværktøjet Facebook Analytics inden udgangen af juni vil blive udfaset helt. Hvorfor udfases det, hvad kan I gøre i stedet – og hvorfor skal man i det hele taget tracke sine data?

Facebook har for nyligt offentliggjort, at analyseværktøjet Facebook Analytics udfases med virkning fra 30. juni 2021. Har I haft Facebook Analytics som fundament for undersøgelser af jeres kunders data på tværs af jeres Facebookside og hjemmeside, kan den nye ændring virke uoverskuelig. Vi hjælper jer godt på vej med indlægget herunder.


Scroll ned for mere info

Hvad er Facebook Analytics?

Facebook Analytics er traditionelt blevet brugt til at sammenligne performance mellem organiske og betalte Facebook-opslag, ligesom man kan sammenligne med konkurrenter, tilpasse sin videre strategi efter analysens resultater samt få et vigtigt indblik i sin målgruppes profil og adfærd på tværs af forskellige platforme. Værktøjet er altså blevet brugt til at få konkrete data at målrette sin digitale markedsføringsstrategi efter.

Facebook Analytics bliver brugt ved opsætning af en Facebook Pixel, som tracker jeres brugeres adfærd på henholdsvis Facebook og jeres website. Det gør det muligt at sammenholde de to platformes data, redegøre for brugernes adfærd og følge de enkelte steps på købsrejsen. Det betyder, at I gennem Analytics vil kunne se hvilke opslag, annoncer eller kampagner på Facebook, der har betydning for, at brugeren i sidste ende køber noget på jeres hjemmeside – selvom de to platforme ikke umiddelbart ellers har noget med hinanden at gøre.

Værktøjet gør det blandt andet muligt at få et overblik over nye brugere, konverteringsrate for køb, brugeraktivitet og andre tal, der kan være med til at give et indblik i jeres brugeres adfærd på jeres forskellige platforme.

Er brugerne logget ind på Facebook på flere forskellige devices – hvad de ofte er – genkender Facebook Analytics brugeren og tracker deres adfærd, også selvom de har skiftet device fra for eksempel computer til telefon.
Muligheden for denne cross device tracking har altså givet Facebook Analytics en helt særlig mulighed for konkretisering og udbygning af målgrupper.

Hvorfor udfases Facebook Analytics?

Flere eksperter påpeger, at Facebook Analytics ikke har den store essentielle værdi for virksomhederne, og at platformen derfor ikke bliver brugt i så høj grad som tiltænkt. Mange bruger i dag primært funktionen til at få indsigt i målgrupperelevante oplysninger som for eksempel alder og køn på brugerne, som andre værktøjer ikke altid har adgang til.

Introduktionen af Apples iOS 14-opdatering gør det ligeledes sværere for Facebook og andre apps at tracke brugernes data på tværs af forskellige platforme. Næsten halvdelen af den danske befolkning bruger Apples produkter i dag, og derfor vil en betydelig mængde brugerdata gå tabt med den nye opdatering. Tal fra USA viser, at 96 procent af iPhone-brugerne har fravalgt apptracking, ligesom de første danske tal for fravalg af sporing lyder på cirka 90 procent. Nogle eksperter mener derfor, at Facebook Analytics udfases blandt andet på grund af iOS 14-opdateringen, som gør værktøjet langt mindre brugbart, men Facebook har ikke selv udmeldt nogen årsag til udfasningen.

Hvordan henter jeg mine data fra Facebook Analytics?

Det er meget simpelt at gemme sine data fra Facebook Analytics, så du ikke mister dem, når funktionen ikke længere kan tilgås.

Du gemmer dine data ved at:

1. Logge ind på Facebook Analytics

2. Klikke på pilen øverst i højre hjørne

3. Nu vil Analytics downloade jeres CSV-fil med jeres data.

En god idé er altid at gemme vigtige filer flere steder – så har I en harddisk eller en skyplacering tilgængelig, så sørg for at gemme dem sikkert på flere placeringer.

Hvorfor i det hele taget holde øje med sine data?

Tracking af sine data er et vigtigt middel i den strategiske markedsføring. Det er nemlig her, man kan pinpointe præcis, hvilke annonce- eller opslagstyper der virker på målgruppen, og som i sidste ende afspejler sig på bundlinjen.

Analyser og tracking har enorm betydning for udviklingen af jeres strategiske markedsføring. Brugernes adfærd sammenholdt med jeres kampagner og annoncering er derfor afgørende at holde øje med, hvis man skal undersøge, om en kampagne, annonce eller et organisk opslag har virket.
Tilstedeværelse på sociale medier som Facebook er altafgørende for dit virksomheds genkendelighed, og tracking af denne tilstedeværelse vil betyde, at I løbende vil kunne justere jeres markedsføringsstrategi, som i sidste ende vil kunne ses på bundlinjen.

Efter udfasningen af Facebook Analytics er det derfor en god ide at finde andre løsninger, der passer til jeres behov for at tilgå data, der kan være brugbare i jeres digitale markedsføring.

Hvorfor i det hele taget holde øje med sine data?

Tracking af sine data er et vigtigt middel i den strategiske markedsføring. Det er nemlig her, man kan pinpointe præcis, hvilke annonce- eller opslagstyper der virker på målgruppen, og som i sidste ende afspejler sig på bundlinjen.

Analyser og tracking har enorm betydning for udviklingen af jeres strategiske markedsføring. Brugernes adfærd sammenholdt med jeres kampagner og annoncering er derfor afgørende at holde øje med, hvis man skal undersøge, om en kampagne, annonce eller et organisk opslag har virket.
Tilstedeværelse på sociale medier som Facebook er altafgørende for dit virksomheds genkendelighed, og tracking af denne tilstedeværelse vil betyde, at I løbende vil kunne justere jeres markedsføringsstrategi, som i sidste ende vil kunne ses på bundlinjen.

Efter udfasningen af Facebook Analytics er det derfor en god ide at finde andre løsninger, der passer til jeres behov for at tilgå data, der kan være brugbare i jeres digitale markedsføring.

Hvad skal vi bruge i stedet for Facebook Analytics?

Har Analytics’ data været meget brugbare for jer, er der er ingen grund til bekymring. Facebook har nemlig andre værktøjer, der i sidste ende vil kunne give jer samme output.

Som alternativ til Facebook Analytics kan I for eksempel anvendes Facebook nyeste platform, Facebook Business Suite. Her kan I redigere og administrere jeres virksomhedsprofiler på både Instagram og Facebook. I får overblik over jeres opslag og kan tilgå analyser, se jeres beskeder samt administrere annoncer fra kontrolpanelet.
Det gør platformen til et effektivt strategisk værktøj til overblik over jeres virksomheds data fra Facebook.

Ikke alle virksomheder kan dog tilgå Business Suite endnu, og det er foreløbigt den eneste ulempe ved værktøjet. Facebook har udmeldt, at alle virksomheder skal kunne bruge værktøjet her fra 2021, så det tyder på ændringer inden længe.

Udover Facebook Business Suite findes det, I måske allerede kender som Ads Manager eller Annonceadministrator. Her får I overblik over alle jeres annoncer samt deres resultater og kan tilgå forskellige rapporter om jeres målgruppedata.

Hændelsesadministrator, også kaldet Events Manager, kan I, som navnet antyder, administrere hændelser på jeres website. En hændelse kan for eksempel være et køb, lead, klik, eller en vare lagt i kurven. Hændelsesadministratoren giver altså et indblik i alt, hvad der foregår på jeres hjemmeside, som kan hjælpe til at optimere jeres fremtidige annoncer.

Indsigt i jeres vigtigste data

Hos MerkurNord er vi eksperter i datadrevet markedsføring, og vi skaber strategisk målrettede kampagner på et solidt fundament af dataanalyse og kreativ, visuel kommunikation.

Har I brug for et skarpt team til at hjælpe med jeres digitale markedsføring, så er I det helt rigtige sted. Kontakt os lige herunder.

Hvad er Facebook Analytics?

Facebook Analytics er traditionelt blevet brugt til at sammenligne performance mellem organiske og betalte Facebook-opslag, ligesom man kan sammenligne med konkurrenter, tilpasse sin videre strategi efter analysens resultater samt få et vigtigt indblik i sin målgruppes profil og adfærd på tværs af forskellige platforme. Værktøjet er altså blevet brugt til at få konkrete data at målrette sin digitale markedsføringsstrategi efter.

Facebook Analytics bliver brugt ved opsætning af en Facebook Pixel, som tracker jeres brugeres adfærd på henholdsvis Facebook og jeres website. Det gør det muligt at sammenholde de to platformes data, redegøre for brugernes adfærd og følge de enkelte steps på købsrejsen. Det betyder, at I gennem Analytics vil kunne se hvilke opslag, annoncer eller kampagner på Facebook, der har betydning for, at brugeren i sidste ende køber noget på jeres hjemmeside – selvom de to platforme ikke umiddelbart ellers har noget med hinanden at gøre.

Værktøjet gør det blandt andet muligt at få et overblik over nye brugere, konverteringsrate for køb, brugeraktivitet og andre tal, der kan være med til at give et indblik i jeres brugeres adfærd på jeres forskellige platforme.

Er brugerne logget ind på Facebook på flere forskellige devices – hvad de ofte er – genkender Facebook Analytics brugeren og tracker deres adfærd, også selvom de har skiftet device fra for eksempel computer til telefon.
Muligheden for denne cross device tracking har altså givet Facebook Analytics en helt særlig mulighed for konkretisering og udbygning af målgrupper.

Hvorfor udfases Facebook Analytics?

Flere eksperter påpeger, at Facebook Analytics ikke har den store essentielle værdi for virksomhederne, og at platformen derfor ikke bliver brugt i så høj grad som tiltænkt. Mange bruger i dag primært funktionen til at få indsigt i målgrupperelevante oplysninger som for eksempel alder og køn på brugerne, som andre værktøjer ikke altid har adgang til.

Introduktionen af Apples iOS 14-opdatering gør det ligeledes sværere for Facebook og andre apps at tracke brugernes data på tværs af forskellige platforme. Næsten halvdelen af den danske befolkning bruger Apples produkter i dag, og derfor vil en betydelig mængde brugerdata gå tabt med den nye opdatering. Tal fra USA viser, at 96 procent af iPhone-brugerne har fravalgt apptracking, ligesom de første danske tal for fravalg af sporing lyder på cirka 90 procent. Nogle eksperter mener derfor, at Facebook Analytics udfases blandt andet på grund af iOS 14-opdateringen, som gør værktøjet langt mindre brugbart, men Facebook har ikke selv udmeldt nogen årsag til udfasningen.

Hvordan henter jeg mine data fra Facebook Analytics?

Det er meget simpelt at gemme sine data fra Facebook Analytics, så du ikke mister dem, når funktionen ikke længere kan tilgås.

Du gemmer dine data ved at:

1. Logge ind på Facebook Analytics

2. Klikke på pilen øverst i højre hjørne

3. Nu vil Analytics downloade jeres CSV-fil med jeres data.

En god idé er altid at gemme vigtige filer flere steder – så har I en harddisk eller en skyplacering tilgængelig, så sørg for at gemme dem sikkert på flere placeringer.

Hvorfor i det hele taget holde øje med sine data?

Tracking af sine data er et vigtigt middel i den strategiske markedsføring. Det er nemlig her, man kan pinpointe præcis, hvilke annonce- eller opslagstyper der virker på målgruppen, og som i sidste ende afspejler sig på bundlinjen.

Analyser og tracking har enorm betydning for udviklingen af jeres strategiske markedsføring. Brugernes adfærd sammenholdt med jeres kampagner og annoncering er derfor afgørende at holde øje med, hvis man skal undersøge, om en kampagne, annonce eller et organisk opslag har virket.
Tilstedeværelse på sociale medier som Facebook er altafgørende for dit virksomheds genkendelighed, og tracking af denne tilstedeværelse vil betyde, at I løbende vil kunne justere jeres markedsføringsstrategi, som i sidste ende vil kunne ses på bundlinjen.

Efter udfasningen af Facebook Analytics er det derfor en god ide at finde andre løsninger, der passer til jeres behov for at tilgå data, der kan være brugbare i jeres digitale markedsføring.

Hvorfor i det hele taget holde øje med sine data?

Tracking af sine data er et vigtigt middel i den strategiske markedsføring. Det er nemlig her, man kan pinpointe præcis, hvilke annonce- eller opslagstyper der virker på målgruppen, og som i sidste ende afspejler sig på bundlinjen.

Analyser og tracking har enorm betydning for udviklingen af jeres strategiske markedsføring. Brugernes adfærd sammenholdt med jeres kampagner og annoncering er derfor afgørende at holde øje med, hvis man skal undersøge, om en kampagne, annonce eller et organisk opslag har virket.
Tilstedeværelse på sociale medier som Facebook er altafgørende for dit virksomheds genkendelighed, og tracking af denne tilstedeværelse vil betyde, at I løbende vil kunne justere jeres markedsføringsstrategi, som i sidste ende vil kunne ses på bundlinjen.

Efter udfasningen af Facebook Analytics er det derfor en god ide at finde andre løsninger, der passer til jeres behov for at tilgå data, der kan være brugbare i jeres digitale markedsføring.

Hvad skal vi bruge i stedet for Facebook Analytics?

Har Analytics’ data været meget brugbare for jer, er der er ingen grund til bekymring. Facebook har nemlig andre værktøjer, der i sidste ende vil kunne give jer samme output.

Som alternativ til Facebook Analytics kan I for eksempel anvendes Facebook nyeste platform, Facebook Business Suite. Her kan I redigere og administrere jeres virksomhedsprofiler på både Instagram og Facebook. I får overblik over jeres opslag og kan tilgå analyser, se jeres beskeder samt administrere annoncer fra kontrolpanelet.
Det gør platformen til et effektivt strategisk værktøj til overblik over jeres virksomheds data fra Facebook.

Ikke alle virksomheder kan dog tilgå Business Suite endnu, og det er foreløbigt den eneste ulempe ved værktøjet. Facebook har udmeldt, at alle virksomheder skal kunne bruge værktøjet her fra 2021, så det tyder på ændringer inden længe.

Udover Facebook Business Suite findes det, I måske allerede kender som Ads Manager eller Annonceadministrator. Her får I overblik over alle jeres annoncer samt deres resultater og kan tilgå forskellige rapporter om jeres målgruppedata.

Hændelsesadministrator, også kaldet Events Manager, kan I, som navnet antyder, administrere hændelser på jeres website. En hændelse kan for eksempel være et køb, lead, klik, eller en vare lagt i kurven. Hændelsesadministratoren giver altså et indblik i alt, hvad der foregår på jeres hjemmeside, som kan hjælpe til at optimere jeres fremtidige annoncer.

Indsigt i jeres vigtigste data

Hos MerkurNord er vi eksperter i datadrevet markedsføring, og vi skaber strategisk målrettede kampagner på et solidt fundament af dataanalyse og kreativ, visuel kommunikation.

Har I brug for et skarpt team til at hjælpe med jeres digitale markedsføring, så er I det helt rigtige sted. Kontakt os lige herunder.

Vil I have en vækstskabende
strategisk samarbejdspartner nu?​​​​​

Skriv til Daniel

KONTAKT

KOMPETENCER

INFORMATION

SERVICE

© 2024 MerkurNord
crossmenu