Facebook har offentliggjort, at analyseværktøjet Facebook Analytics inden udgangen af juni vil blive udfaset helt. Hvorfor udfases det, hvad kan I gøre i stedet – og hvorfor skal man i det hele taget tracke sine data? Facebook har for nyligt offentliggjort, at analyseværktøjet Facebook Analytics udfases med virkning fra 30. juni 2021. Har I haft Facebook Analytics som fundament for undersøgelser af jeres kunders data på tværs af jeres Facebookside og hjemmeside, kan den nye ændring virke uoverskuelig. Vi hjælper jer godt på vej med indlægget herunder.
Facebook Analytics er traditionelt blevet brugt til at sammenligne performance mellem organiske og betalte Facebook-opslag, ligesom man kan sammenligne med konkurrenter, tilpasse sin videre strategi efter analysens resultater samt få et vigtigt indblik i sin målgruppes profil og adfærd på tværs af forskellige platforme. Værktøjet er altså blevet brugt til at få konkrete data at målrette sin digitale markedsføringsstrategi efter.
Facebook Analytics bliver brugt ved opsætning af en Facebook Pixel, som tracker jeres brugeres adfærd på henholdsvis Facebook og jeres website. Det gør det muligt at sammenholde de to platformes data, redegøre for brugernes adfærd og følge de enkelte steps på købsrejsen. Det betyder, at I gennem Analytics vil kunne se hvilke opslag, annoncer eller kampagner på Facebook, der har betydning for, at brugeren i sidste ende køber noget på jeres hjemmeside – selvom de to platforme ikke umiddelbart ellers har noget med hinanden at gøre.
Værktøjet gør det blandt andet muligt at få et overblik over nye brugere, konverteringsrate for køb, brugeraktivitet og andre tal, der kan være med til at give et indblik i jeres brugeres adfærd på jeres forskellige platforme.
Er brugerne logget ind på Facebook på flere forskellige devices – hvad de ofte er – genkender Facebook Analytics brugeren og tracker deres adfærd, også selvom de har skiftet device fra for eksempel computer til telefon.
Muligheden for denne cross device tracking har altså givet Facebook Analytics en helt særlig mulighed for konkretisering og udbygning af målgrupper.
Flere eksperter påpeger, at Facebook Analytics ikke har den store essentielle værdi for virksomhederne, og at platformen derfor ikke bliver brugt i så høj grad som tiltænkt. Mange bruger i dag primært funktionen til at få indsigt i målgrupperelevante oplysninger som for eksempel alder og køn på brugerne, som andre værktøjer ikke altid har adgang til.
Introduktionen af Apples iOS 14-opdatering gør det ligeledes sværere for Facebook og andre apps at tracke brugernes data på tværs af forskellige platforme. Næsten halvdelen af den danske befolkning bruger Apples produkter i dag, og derfor vil en betydelig mængde brugerdata gå tabt med den nye opdatering. Tal fra USA viser, at 96 procent af iPhone-brugerne har fravalgt apptracking, ligesom de første danske tal for fravalg af sporing lyder på cirka 90 procent. Nogle eksperter mener derfor, at Facebook Analytics udfases blandt andet på grund af iOS 14-opdateringen, som gør værktøjet langt mindre brugbart, men Facebook har ikke selv udmeldt nogen årsag til udfasningen.
Facebook Analytics er traditionelt blevet brugt til at sammenligne performance mellem organiske og betalte Facebook-opslag, ligesom man kan sammenligne med konkurrenter, tilpasse sin videre strategi efter analysens resultater samt få et vigtigt indblik i sin målgruppes profil og adfærd på tværs af forskellige platforme. Værktøjet er altså blevet brugt til at få konkrete data at målrette sin digitale markedsføringsstrategi efter.
Facebook Analytics bliver brugt ved opsætning af en Facebook Pixel, som tracker jeres brugeres adfærd på henholdsvis Facebook og jeres website. Det gør det muligt at sammenholde de to platformes data, redegøre for brugernes adfærd og følge de enkelte steps på købsrejsen. Det betyder, at I gennem Analytics vil kunne se hvilke opslag, annoncer eller kampagner på Facebook, der har betydning for, at brugeren i sidste ende køber noget på jeres hjemmeside – selvom de to platforme ikke umiddelbart ellers har noget med hinanden at gøre.
Værktøjet gør det blandt andet muligt at få et overblik over nye brugere, konverteringsrate for køb, brugeraktivitet og andre tal, der kan være med til at give et indblik i jeres brugeres adfærd på jeres forskellige platforme.
Er brugerne logget ind på Facebook på flere forskellige devices – hvad de ofte er – genkender Facebook Analytics brugeren og tracker deres adfærd, også selvom de har skiftet device fra for eksempel computer til telefon.
Muligheden for denne cross device tracking har altså givet Facebook Analytics en helt særlig mulighed for konkretisering og udbygning af målgrupper.
Flere eksperter påpeger, at Facebook Analytics ikke har den store essentielle værdi for virksomhederne, og at platformen derfor ikke bliver brugt i så høj grad som tiltænkt. Mange bruger i dag primært funktionen til at få indsigt i målgrupperelevante oplysninger som for eksempel alder og køn på brugerne, som andre værktøjer ikke altid har adgang til.
Introduktionen af Apples iOS 14-opdatering gør det ligeledes sværere for Facebook og andre apps at tracke brugernes data på tværs af forskellige platforme. Næsten halvdelen af den danske befolkning bruger Apples produkter i dag, og derfor vil en betydelig mængde brugerdata gå tabt med den nye opdatering. Tal fra USA viser, at 96 procent af iPhone-brugerne har fravalgt apptracking, ligesom de første danske tal for fravalg af sporing lyder på cirka 90 procent. Nogle eksperter mener derfor, at Facebook Analytics udfases blandt andet på grund af iOS 14-opdateringen, som gør værktøjet langt mindre brugbart, men Facebook har ikke selv udmeldt nogen årsag til udfasningen.
+45 21 89 55 00 | kontakt@merkurnord.dk