Hjemmeside

5 metoder vi bruger til at forbedre vores kunders hjemmesider

En skarp og genkendelig visuel identitet og en professionel hjemmeside er altafgørende for jeres salg og vækst. Den visuelle identitet og jeres hjemmeside er typisk det første indtryk, som kunden møder, og faktisk har mere end 85 procent af forbrugerne allerede truffet en beslutning, om de vil købe hos jer, når de møder jeres hjemmeside for allerførste gang. Det er derfor meget vigtigt, at I har taget aktivt stilling hertil og har et klart budskab.

Her hos MerkurNord står vi bag udviklingen af en lang række danske og internationale hjemmesider og webshops. Vi har stor erfaring med både webdesign og -udvikling, og derfor kender vi de vigtigste metoder til at optimere og udvikle hjemmesider, og nu vil vi gerne dele 5 af dem med dig…

Scroll ned for mere info

1. Optimeret brugervenlighed og design

Kunderne vægter en god brugeroplevelse meget højt! Det er derfor essentielt at kende til de metoder, der optimerer brugeroplevelsen på en hjemmeside. En god brugeroplevelse går hånd i hånd med en skarp informationsarkitektur – altså en logisk opbygning af menustrukturen og undersidernes indhold, som gør det nemt for de besøgende at navigere rundt på hjemmesiden. Samtidig er det vigtigt, at den stemmer overens med sidens visuelle design.

Først og fremmest er det enormt vigtigt at følge de konventioner, der er i forbindelse med hjemmesidefunktionaliteten. En dårlig brugeroplevelse kan hurtig opstå på baggrund af, at kunden ikke kan finde den søgte information, eller mod forventning med et klik ikke lander der, hvor de troede. Forudsigelige elementer og funktioner på en hjemmeside gavner brugeroplevelsen markant, da de besøgende finder det behageligt let at kunne gennemskue siden og navigere rundt på den.

Du kan læse meget mere om brugervenlighed i vores tidligere blogindlæg: Brugeroplevelsen – hvorfor er den så vigtig for jeres hjemmeside?

2. Weboptimerede billeder og skarpe illustrationer

For at skabe et professionelt udtryk på jeres hjemmeside er det vigtigt, at I benytter jer af weboptimerede, skarpe billeder til at formidle sidens budskaber. Flotte billeder signalerer kvalitet og professionalisme. Det kan derfor være en fordel at få professionel hjælp til at tage og redigere billederne til jeres hjemmeside, så I er sikre på, at kvaliteten er i top, og at billederne formidler klare budskaber og holder en rød tråd på hele sitet. Det er også vigtigt at forholde sig til billedernes formater. Et stort og “tungt” billede gør indlæsningstiden på hjemmesiden længere, og derfor bør man altid komprimere billederne, så hjemmesiden indlæses så hurtigt som muligt.

Ønsker I hjælp til hvordan I får produceret weboptimerede billeder og skarpe illustrationer, så tøv ikke med at kontakte os nederst i artiklen.

3. Typografier og farver som kommunikativt virkemiddel

Typografier og farver er en vigtig del af en hjemmesides visuelle identitet, fordi det er med til at gøre en hjemmeside unik og genkendelig hos målgruppen. Når man som virksomhed er kontinuerlig i valget af farver og skrifttyper – både på digitale og trykte medier, vil det være let for de besøgende at identificere virksomheden.

Unikke farvekombinationer kan eksempelvis bruges som et strategisk kommunikationsmiddel til at symbolisere noget specielt eller for at skille jer ud fra mængden af konkurrenter. Farverne kan også bruges til at skabe blikfang, hvilket ofte bruges på knapper eller i overskifter, hvor man med fordel kan bruge en varm farve, der er iøjnefaldende. Dette kan suppleres med en komplementærfarve til sidens øvrige farvesammensætning, så elementerne der skal skille sig ud kommer i et øget fokus i forhold til resten af hjemmesiden. En visuel rød tråd mellem farverne på siden kan dannes ved brug af forskellige farvenuancer og -kombinationer.

Når I skal udvælge typografi til jeres nye hjemmeside, er det meget vigtigt at forholde sig til læsbarhed. Tekstindholdet er mindst lige så vigtigt som de grafiske elementer på hjemmesiden. Det er essentielt, at den valgte typografi er letlæselig på alle typer af skærme – både på desktop, telefon og på en tablet. Der er forskel på at læse tekst på trykt materiale eller på en skærm. Typografier uden “fødder” kaldes Sans Serif fonte, og de egner sig bedst elektronisk, da læsbarheden er god på en skærm. Det er også vigtigt at forholde sig til, at typografien udstråler jeres virksomheds budskaber og identitet. Sælger I eksempelvis barbermaskiner til mænd vil en romantisk, tynd og feminin font med snirkler overhovedet ikke stemme overens med virksomhedens identitet, salgsbudskab eller målgruppe.

4. En fængende tekst og et godt opbygget hierarki

Fængende tekstindhold er altafgørende for en professionel hjemmeside. Det er vigtigt, at teksten på jeres hjemmeside henvender sig til målgruppen og samtidig leverer jeres strategiske salgsbudskaber som nærværende og relevante fortællinger. Det er væsentligt, at teksterne er informative og fængende, så modtageren fanger budskabet med indholdet. Det kan være svært at skrive inspirerende og letforståelige tekster om jeres egen virksomhed og samtidig sikre, at de er SEO-optimeret således, at hjemmesiden står højt på Googles søgeresultater. Derfor kan det være en god idé at søge professionel hjælp.

Og sidst men absolut ikke mindst er det enormt vigtigt, at teksten på jeres hjemmeside har et godt font-hierarki, så teksten bliver overskuelig for brugeren at læse. Et godt og letlæseligt font-hierarki kan designes ved blandt andet at bruge forskellige tekststørrelser og vægtning, så de vigtigste tekster – eksempelvis overskifterne – står med en større og tykkere skriftsstørrelse og skiller sig ud fra brødteksten. Det kan være en fordel at vælge to forskellige typografier til en hjemmeside. En til overskifterne og en til brødteksten for på den måde let at opbygge et letlæseligt font-hierarki.

5. Call-to-action, Call-to-action, Call-to-action

Call-to-action er altafgørende for jeres hjemmesidens konverteringsmål og er et meget vigtigt redskab til at få de besøgende til at udføre jeres ønskede handlinger. Med en call-to-action kan man eksempelvis få de besøgende til at tilmelde sig et nyhedsbrev, modtage et opkald eller måske opnå en deling på de sociale medier. En velfungerende call-to-action skal helst indeholde konkrete ord, der opfordrer og lokker brugeren til en bestemt handling. Det kan eksempelvis være ”Køb nu” eller ”Læs mere”. Hvis hjemmesidens call-to-actions består af lange ukonkrete sætninger, kan man risikere at forvirre brugeren og dermed skabe en dårlig og uoverskuelig brugeroplevelse.

Det er vigtigt, at hjemmesidens call-to-actions er bemærkelsesværdige og skiller sig ud fra resten af sitet. Som tidligere beskrevet kan man med farver og kontrast designe iøjnefaldende elementer, der øger sandsynligheden for at opnå flere konverteringer.

Har I brug for hjælp til at skabe en skarp og genkendelig visuel identitet og en professionel hjemmeside, så kontakt os for en uforpligtende samtale.

Vil I have en vækstskabende strategisk samarbejdspartner nu?​​​​​