KONTAKT
HJEMMESIDE

Er du klar til Google Analytics 4?

Google Analytics (UA) lukker og slukker den 1. juli 2023. Det erstattes nemlig nu med det ”nye” Google Analytics 4, og hvis du ønsker at beholde dine værdifulde datasæt, skal du derfor have foretaget skiftet inden. Læs mere her og bliv klogere på Google Analytics 4.


Scroll ned for mere info

Hvad er forskellen på Universal Analytics og Google Analytics 4?

Du har formentligt hørt om GDPR, ePrivacy og den generelle tendens til at fjerne den digitale brugergenkendelse ved hjælp af cookies, som naturligvis påvirker, hvordan vi opsamler og behandler brugerdata fra jeres hjemmeside. Det er netop disse nye regler og tiltag, der er årsag til, at Google har været nødsaget til at udfase Universal Analytics.

Google Analytics 4 er Googles alternativ. Det blev lanceret i 2020 og skal ses som fremtidens digitale analyseværktøj. Vel at mærke en fremtid med langt færre cookies.

Google nævner bl.a. følgende om Google Analytics 4:

  • ”En fremtidssikret løsning med fokus på beskyttelse af personlige oplysninger 
  • Større indsigt i “kunderejsen” på tværs af platforme og enheder i kraft af avanceret maskinlæring
  • Forbedret, enkel og problemfri integration med Googles annonceplatforme med henblik på optimering af kampagneeffektiviteten og opnåelse af et større investeringsafkast via marketing”

Kilde: Google

Google Analytics 4 er eventbaseret og bygget op omkring maskinlæring, hvorimod det tidligere Universal Analytics er cookie-baseret. Den nye dataindsamling gør blandt andet, at man undgår hullede datasæt, da Google via den avancerede AI-kerne kan forudse brugernes adfærd og dermed automatisk udfylde hullerne. Ydermere byder Google Analytics 4 på en markant bedre indsamling af data på tværs af platforme. Det gør, at man langt bedre kan analysere kundernes købsrejse og dertil komme med forbedringer, der gerne skulle ende ud i en endnu bedre ROI.

Det lyder selvfølgelig meget godt alt sammen, men der er naturligvis delte meninger om den nye platform. Vi kommer dog ikke udenom, at Universal Analytics er ved at være fortid, og at Google Analytics 4 er fremtiden. Vi anbefaler derfor, at du kommer i gang med det samme, så du hurtigere kan vænne dig til platformen og dertil forstå alle de fantastiske funktioner, den har at byde på. Ydermere mister I ikke værdifulde data, som I blandt andet kan bruge til at forbedre jeres hjemmeside samt øge effektiviteten af jeres annoncering.

Hvad skal du gøre?

Hvis jeres Google Analytics-ejendom er oprettet efter den 14. oktober 2020, er der en stor chance for, at I allerede har en Google Analytics 4 ejendom. Har I derimod en ejendom, som er ældre, skal du aktivt ind og oprette jeres nye Google Analytics 4 ejendom.

Er du en af mange, der prioriterer at sammenligne data fra år til år, så er du ved at have travlt. Deadline for det er nemlig allerede d. 1. juli 2022. Det skyldes naturligvis, at der fra den d. 1. juli 2022 er nøjagtigt ét år til, at Universal Analytics stopper med at indsamle data.

Google har forsøgt at gøre overgangen fra Universal Analytics til Google Analytics 4 så nem og simpelt, som overhovedet muligt. Du kan blandt andet finde en ”assistent til brug ved oprettelse og konfiguration af en Google Analytics 4-ejendom” under ejendomsindstillingerne. Med det sagt er det dog ikke nemt for alle – specielt ikke hvis man har opsat en masse mål og hændelser, som man ønsker at få migreret hen på den nye konto. Søg eventuelt professionel hjælp og rådgivning, hvis du er i tvivl, så I får en opsætning, der spiller fra start, så I ikke risikerer at miste vigtige data i overgangsperioden.

Skal vi hjælpe dig?

Hos MerkurNord er vi klar til at hjælpe jer med overgangen fra Universal Analytics til Google Analytics 4, så I er sikret en opsætning, der virker, og som indeholder alle jeres ønskede data. Kontakt os i dag og lad os tage en uforpligtende samtale.

Hvad er forskellen på Universal Analytics og Google Analytics 4?

Du har formentligt hørt om GDPR, ePrivacy og den generelle tendens til at fjerne den digitale brugergenkendelse ved hjælp af cookies, som naturligvis påvirker, hvordan vi opsamler og behandler brugerdata fra jeres hjemmeside. Det er netop disse nye regler og tiltag, der er årsag til, at Google har været nødsaget til at udfase Universal Analytics.

Google Analytics 4 er Googles alternativ. Det blev lanceret i 2020 og skal ses som fremtidens digitale analyseværktøj. Vel at mærke en fremtid med langt færre cookies.

Google nævner bl.a. følgende om Google Analytics 4:

  • ”En fremtidssikret løsning med fokus på beskyttelse af personlige oplysninger 
  • Større indsigt i “kunderejsen” på tværs af platforme og enheder i kraft af avanceret maskinlæring
  • Forbedret, enkel og problemfri integration med Googles annonceplatforme med henblik på optimering af kampagneeffektiviteten og opnåelse af et større investeringsafkast via marketing”

Kilde: Google

Google Analytics 4 er eventbaseret og bygget op omkring maskinlæring, hvorimod det tidligere Universal Analytics er cookie-baseret. Den nye dataindsamling gør blandt andet, at man undgår hullede datasæt, da Google via den avancerede AI-kerne kan forudse brugernes adfærd og dermed automatisk udfylde hullerne. Ydermere byder Google Analytics 4 på en markant bedre indsamling af data på tværs af platforme. Det gør, at man langt bedre kan analysere kundernes købsrejse og dertil komme med forbedringer, der gerne skulle ende ud i en endnu bedre ROI.

Det lyder selvfølgelig meget godt alt sammen, men der er naturligvis delte meninger om den nye platform. Vi kommer dog ikke udenom, at Universal Analytics er ved at være fortid, og at Google Analytics 4 er fremtiden. Vi anbefaler derfor, at du kommer i gang med det samme, så du hurtigere kan vænne dig til platformen og dertil forstå alle de fantastiske funktioner, den har at byde på. Ydermere mister I ikke værdifulde data, som I blandt andet kan bruge til at forbedre jeres hjemmeside samt øge effektiviteten af jeres annoncering.

Hvad skal du gøre?

Hvis jeres Google Analytics-ejendom er oprettet efter den 14. oktober 2020, er der en stor chance for, at I allerede har en Google Analytics 4 ejendom. Har I derimod en ejendom, som er ældre, skal du aktivt ind og oprette jeres nye Google Analytics 4 ejendom.

Er du en af mange, der prioriterer at sammenligne data fra år til år, så er du ved at have travlt. Deadline for det er nemlig allerede d. 1. juli 2022. Det skyldes naturligvis, at der fra den d. 1. juli 2022 er nøjagtigt ét år til, at Universal Analytics stopper med at indsamle data.

Google har forsøgt at gøre overgangen fra Universal Analytics til Google Analytics 4 så nem og simpelt, som overhovedet muligt. Du kan blandt andet finde en ”assistent til brug ved oprettelse og konfiguration af en Google Analytics 4-ejendom” under ejendomsindstillingerne. Med det sagt er det dog ikke nemt for alle – specielt ikke hvis man har opsat en masse mål og hændelser, som man ønsker at få migreret hen på den nye konto. Søg eventuelt professionel hjælp og rådgivning, hvis du er i tvivl, så I får en opsætning, der spiller fra start, så I ikke risikerer at miste vigtige data i overgangsperioden.

Skal vi hjælpe dig?

Hos MerkurNord er vi klar til at hjælpe jer med overgangen fra Universal Analytics til Google Analytics 4, så I er sikret en opsætning, der virker, og som indeholder alle jeres ønskede data. Kontakt os i dag og lad os tage en uforpligtende samtale.

Vil I have en vækstskabende
strategisk samarbejdspartner nu?​​​​​

Skriv til Markus

KONTAKT

KOMPETENCER

INFORMATION

SERVICE

© 2024 MerkurNord
crossmenu