KONTAKT
ANNONCERING

Få optimalt udbytte af jeres annoncekroner

Annoncering på Google eller på sociale medier – hvor skal I lægge dine kræfter?

De to platforme, Google og Facebook, har længe været set som de store rivaler i branchen. Med deres forskellige tilgange til måden at bruge annoncering på, er der ikke noget at sige til, at det for nogen kan synes uoverskueligt at vurdere, hvilken metode der er mest frugtbar at poste penge i.


Scroll ned for mere info

Rivaler eller kompatible?

I al sin enkelthed er den store forskel på de to tilgange, hvordan forbrugerens interesse bliver fanget og hvor i jeres købs-funnel, at forbrugeren befinder sig.

Med Google-annoncering bliver jeres virksomhed vist direkte på Google, når potentielle kunder leder efter jeres produkt. Google Ads (tidligere kendt som Google AdWords) benytter metoden “pull marketing”, hvor kunden aktivt selv kommer til varen. Formår I at informere kunden om relevante og brugbare oplysninger, er der stor sandsynlighed for, at de klikker ind på jeres produkt eller service.

Gennem annoncering på sociale medier har virksomheder mulighed for at lave kampagner, der er målrettet mod specifikke målgrupper defineret på baggrund af f.eks. alder, køn, indkomst og interesser. I har altså mulighed for at nå ud til en gruppe mennesker, der ikke aktivt har søgt på jeres produkt (push marketing). Det er dét, der gør SoMe Ads så effektivt på trods af, at målgruppen ikke har vist samme købsparathed som på Google Ads.

Mens SoMe Ads er målrettet mod målgrupper, er Google Ads målrettet mod søgeord

Ved begge annonceringstyper bliver forbrugeren fanget på flere stadier i købsprocessen.

SoMe-annoncering skaber ofte bevidsthed omkring et produkt eller en service gennem fængende tekster, billeder eller videoer. Såfremt forbrugeren interagerer med annoncen, vil han/hun automatisk blive eksponeret for flere af jeres annoncer og dermed træde videre ind i jeres funnel. På den måde øges potentialet for et salg.

Google-annoncering tiltrækker dog ofte flere varme leads – det vil sige forbrugere, der allerede er købsparate. Ved mange af de søgninger, der bliver foretaget på Google, leder forbrugeren for eksempel efter mere information eller inspiration omkring et produkt eller en service. Desto mere tilpasset og målrettet jeres søgeord er, desto mere synlig bliver jeres annonce, hvilket gør forbrugeren mere tilbøjelig til at foretage et køb hos jer.

Fordele ved Google Ads

  • Tiltrækker varme leads – det vil sige, at kunden allerede har vist interesse for produktet.
  • Flere forskellige typer af annoncering – herunder Search, Display, YouTube samt Shopping.
  • Mulighed for at tilpasse de specifikke søgninger, som man ønsker at blive vist på.
  • På verdensplan foretages der dagligt mere end 3,5 milliarder søgninger på Google.
  • Mulighed for remarketing –  for eksempel i displaynetværket.

Fordele ved SoMe Ads

  • Mulighed for at nå ud til en bredere kundekreds.
  • Effektivt til at skabe brand- eller produktawareness.
  • I 2020 var antallet af danskere, der benytter sociale medier på daglig basis, helt oppe på 68%. Det formodes, at tallet er steget i takt med udviklingen af nye platforme.
  • Giver mulighed for at benytte video, billeder og tekst til at vise jeres produkt/service.
  • Facebook retargeting giver mulighed for at minde tidligere besøgende på jeres hjemmeside om jer igen på Facebook.

Udnyt sammenspillet

Markedsføring skal ses som en investering frem for en omkostning. Det betyder med andre ord, at I har gavn af at blande dit marketingmix i stedet for at samle alle æg i én kurv.

Både Google Ads og SoMe Ads er gode værktøjer, der godt kan stå alene. Men magien sker for alvor, når I kombinerer medierne i dit marketingmix og på den måde skaber vækst, øget synlighed og brandawareness – ikke kun for varme leads, men også for andre potentielle målgrupper.

Skal vi hjælpe jer med salg, øget vækst eller bredere awareness gennem annoncering på sociale medier og Google? Kontakt os i dag.

Rivaler eller kompatible?

I al sin enkelthed er den store forskel på de to tilgange, hvordan forbrugerens interesse bliver fanget og hvor i jeres købs-funnel, at forbrugeren befinder sig.

Med Google-annoncering bliver jeres virksomhed vist direkte på Google, når potentielle kunder leder efter jeres produkt. Google Ads (tidligere kendt som Google AdWords) benytter metoden “pull marketing”, hvor kunden aktivt selv kommer til varen. Formår I at informere kunden om relevante og brugbare oplysninger, er der stor sandsynlighed for, at de klikker ind på jeres produkt eller service.

Gennem annoncering på sociale medier har virksomheder mulighed for at lave kampagner, der er målrettet mod specifikke målgrupper defineret på baggrund af f.eks. alder, køn, indkomst og interesser. I har altså mulighed for at nå ud til en gruppe mennesker, der ikke aktivt har søgt på jeres produkt (push marketing). Det er dét, der gør SoMe Ads så effektivt på trods af, at målgruppen ikke har vist samme købsparathed som på Google Ads.

Mens SoMe Ads er målrettet mod målgrupper, er Google Ads målrettet mod søgeord

Ved begge annonceringstyper bliver forbrugeren fanget på flere stadier i købsprocessen.

SoMe-annoncering skaber ofte bevidsthed omkring et produkt eller en service gennem fængende tekster, billeder eller videoer. Såfremt forbrugeren interagerer med annoncen, vil han/hun automatisk blive eksponeret for flere af jeres annoncer og dermed træde videre ind i jeres funnel. På den måde øges potentialet for et salg.

Google-annoncering tiltrækker dog ofte flere varme leads – det vil sige forbrugere, der allerede er købsparate. Ved mange af de søgninger, der bliver foretaget på Google, leder forbrugeren for eksempel efter mere information eller inspiration omkring et produkt eller en service. Desto mere tilpasset og målrettet jeres søgeord er, desto mere synlig bliver jeres annonce, hvilket gør forbrugeren mere tilbøjelig til at foretage et køb hos jer.

Fordele ved Google Ads

  • Tiltrækker varme leads – det vil sige, at kunden allerede har vist interesse for produktet.
  • Flere forskellige typer af annoncering – herunder Search, Display, YouTube samt Shopping.
  • Mulighed for at tilpasse de specifikke søgninger, som man ønsker at blive vist på.
  • På verdensplan foretages der dagligt mere end 3,5 milliarder søgninger på Google.
  • Mulighed for remarketing –  for eksempel i displaynetværket.

Fordele ved SoMe Ads

  • Mulighed for at nå ud til en bredere kundekreds.
  • Effektivt til at skabe brand- eller produktawareness.
  • I 2020 var antallet af danskere, der benytter sociale medier på daglig basis, helt oppe på 68%. Det formodes, at tallet er steget i takt med udviklingen af nye platforme.
  • Giver mulighed for at benytte video, billeder og tekst til at vise jeres produkt/service.
  • Facebook retargeting giver mulighed for at minde tidligere besøgende på jeres hjemmeside om jer igen på Facebook.

Udnyt sammenspillet

Markedsføring skal ses som en investering frem for en omkostning. Det betyder med andre ord, at I har gavn af at blande dit marketingmix i stedet for at samle alle æg i én kurv.

Både Google Ads og SoMe Ads er gode værktøjer, der godt kan stå alene. Men magien sker for alvor, når I kombinerer medierne i dit marketingmix og på den måde skaber vækst, øget synlighed og brandawareness – ikke kun for varme leads, men også for andre potentielle målgrupper.

Skal vi hjælpe jer med salg, øget vækst eller bredere awareness gennem annoncering på sociale medier og Google? Kontakt os i dag.

Vil I have en vækstskabende
strategisk samarbejdspartner nu?​​​​​

Skriv til Markus

KONTAKT

KOMPETENCER

INFORMATION

SERVICE

© 2024 MerkurNord
crossmenu