Fra og med den 30. juni 2022 er det ikke længere muligt at oprette og redigere udvidede tekstannoncer. Arvtageren til udvidede tekstannoncer er det, der kaldes responsive søgeannoncer, og vi vil i dette blogindlæg klarlægge, hvad denne ændring har af betydning for annoncørerne i fremtiden.
Google har de seneste år løbende annonceret nye annoncetyper, som annoncører og andre fagpersoner på området har været nødt til at forholde sig til.
Den udvidede tekstannonce blev lanceret i 2016 og blev modtaget med åbne arme – og med god grund. Mange annoncører oplevede nemlig en stor stigning i deres CTR rate samt et fald i den gennemsnitlige CPC og pris pr. konvertering. Googles klare mål var at gøre deres annonceplatform – Google Ads (Adwords) – mere attraktiv og effektiv for alle annoncørerne – både eksisterende og nye.
Det er derfor heller ikke overraskende, at mange frygter udfasning af denne type annoncer til fordel for den nye spiller på markedet: Responsive søgeannoncer.
Om man vil det eller ej, er de responsive søgeannoncer kommet for at blive. Man må derfor leve med, at en del af kontrollen bliver taget fra annoncørerne – en kontrol, som i stedet overgår til Google og deres algoritmer.
Man bør derfor allerede nu overveje at benytte sig af og tilpasse sig til de responsive søgeannoncer. På den måde vil man allerede være komfortabel med annoncetypen, når ændringen træder i kraft. Det er en god ide fortsat at huske at lave en masse tests, så du finder frem til de mest profitable overskrifter og beskrivelser.
Om de responsive søgeannoncer er bedre end de udvidede tekstannoncer er svært på nuværende tidspunkt at sige. Vores egne resultater er i hvert fald varierende. Uanset hvad bliver det spændende at følge udviklingen i fremtiden – og vi glæder os til at se, hvad Google trækker ud af ærmet næste gang.
Google har de seneste år løbende annonceret nye annoncetyper, som annoncører og andre fagpersoner på området har været nødt til at forholde sig til.
Den udvidede tekstannonce blev lanceret i 2016 og blev modtaget med åbne arme – og med god grund. Mange annoncører oplevede nemlig en stor stigning i deres CTR rate samt et fald i den gennemsnitlige CPC og pris pr. konvertering. Googles klare mål var at gøre deres annonceplatform – Google Ads (Adwords) – mere attraktiv og effektiv for alle annoncørerne – både eksisterende og nye.
Det er derfor heller ikke overraskende, at mange frygter udfasning af denne type annoncer til fordel for den nye spiller på markedet: Responsive søgeannoncer.
Om man vil det eller ej, er de responsive søgeannoncer kommet for at blive. Man må derfor leve med, at en del af kontrollen bliver taget fra annoncørerne – en kontrol, som i stedet overgår til Google og deres algoritmer.
Man bør derfor allerede nu overveje at benytte sig af og tilpasse sig til de responsive søgeannoncer. På den måde vil man allerede være komfortabel med annoncetypen, når ændringen træder i kraft. Det er en god ide fortsat at huske at lave en masse tests, så du finder frem til de mest profitable overskrifter og beskrivelser.
Om de responsive søgeannoncer er bedre end de udvidede tekstannoncer er svært på nuværende tidspunkt at sige. Vores egne resultater er i hvert fald varierende. Uanset hvad bliver det spændende at følge udviklingen i fremtiden – og vi glæder os til at se, hvad Google trækker ud af ærmet næste gang.
+45 21 89 55 00 | kontakt@merkurnord.dk