Mediebilledet i markedsføringsbranchen har i starten af 2024 være præget af, hvordan store udenlandske webshops for alvor har gjort sit indtog på det danske marked med aggressive annonceringsstrategier, som har presset annonceringspriserne markant op i Danmark. I indlægget her vil vi komme nærmere ind på, hvordan det har påvirket annonceringsmarkedet, og hvad I som dansk virksomhed kan gøre for at klare jer i den nye konkurrencesituation.
Vi har i mange år skulle forholde os til store udenlandske webshops og deres ageren på det danske marked, men særligt i 2024 har en bestemt stor udenlandsk webshop gjort sig bemærket, nemlig Temu. Det har de, fordi de på rekordtid har gjort et så markant indtog, at allerede 1 ud af 3 danskere har benyttet deres platform, og 4 ud af 10 af dem køber på den hver måned.
De markante resultater er opnået igennem en aggressiv annonceringsstrategi, hvor de på tværs af alle de gængse platforme som Facebook, Instagram og Google annoncerer så massivt, at annoncepriserne er blevet presset markant op på tværs af brancher. Børsen bragte en artikel om dette, hvor et stort dansk bureau har undersøgt effekten af Temus indtog, og de vurderer, at det har presset annoncepriserne på Google op med helt op til 40 %.
Ikke nok med at spillere som Temu presser annoncepriserne op, så lykkes de også med at erobre store markedsandele, hvilket presser især de mindre danske webshops. Det er der ikke i sig selv noget forkert i, og det er et konkurrenceparameter, som danske virksomheder skal forholde sig til, men scenariet her er udfordret af, at Temu ikke opererer på de samme vilkår som de europæiske virksomheder. Temu er blandt andet blevet kritiseret for, at de sælger billige kinesiske varer, som ikke overholder danske sikkerhedsregler for f.eks. legetøj og elektronik.
De billige kinesiske varer afspejler sig også i den gennemsnitlige ordrestørrelse på Temu blandt de danske forbrugere, hvor de i gennemsnit køber for 181 kr. pr. gang kontra 810 kr. pr. gang hos alle andre webshops.
Som en mindre dansk virksomhed kan det virke uoverskueligt at være op imod giganter, der bruger enorme mængder ressourcer på annoncering og samtidig sælger langt billigere varer, men det er netop her, at der ligger en konkurrencemulighed for de danske webshops.
Kvalitet og service er de parametre, hvor de store udenlandske spillere fra østen ikke kan konkurrere med de danske virksomheder. Derfor handler det om at fremhæve de styrker I jeres markedsføring og uddanne jeres målgrupper i dette, og måske endda også skrue yderligere op for de parametre.
Her er det særligt parametre som:
Selvom markedssituationen er ændret, er der altså stadig mange parametre at justere og spille på, som kan bringe bolden tilbage på egen banehalvdel, men et afgørende succeskriterie bliver, at jeres markedsføring tager højde for ovenstående, og at den samtidig er markant nok. Den øgede konkurrence betyder nemlig også, at I måske skal lægge et ekstra tryk på jeres annoncering og samtidig være ekstra opmærksomme på, hvad og hvordan i kommunikerer.
Har I brug for hjælp?
Har I brug for hjælp til, hvordan I skal kommunikere om jeres styrker, eller har I behov for rådgivning til, hvordan I bedst bruger jeres annoncekroner i den intensiverede konkurrence? Så tøv ikke med at kontakte os – vi står klar med hurtig rådgivning og kompetent assistance.
Vi har i mange år skulle forholde os til store udenlandske webshops og deres ageren på det danske marked, men særligt i 2024 har en bestemt stor udenlandsk webshop gjort sig bemærket, nemlig Temu. Det har de, fordi de på rekordtid har gjort et så markant indtog, at allerede 1 ud af 3 danskere har benyttet deres platform, og 4 ud af 10 af dem køber på den hver måned.
De markante resultater er opnået igennem en aggressiv annonceringsstrategi, hvor de på tværs af alle de gængse platforme som Facebook, Instagram og Google annoncerer så massivt, at annoncepriserne er blevet presset markant op på tværs af brancher. Børsen bragte en artikel om dette, hvor et stort dansk bureau har undersøgt effekten af Temus indtog, og de vurderer, at det har presset annoncepriserne på Google op med helt op til 40 %.
Ikke nok med at spillere som Temu presser annoncepriserne op, så lykkes de også med at erobre store markedsandele, hvilket presser især de mindre danske webshops. Det er der ikke i sig selv noget forkert i, og det er et konkurrenceparameter, som danske virksomheder skal forholde sig til, men scenariet her er udfordret af, at Temu ikke opererer på de samme vilkår som de europæiske virksomheder. Temu er blandt andet blevet kritiseret for, at de sælger billige kinesiske varer, som ikke overholder danske sikkerhedsregler for f.eks. legetøj og elektronik.
De billige kinesiske varer afspejler sig også i den gennemsnitlige ordrestørrelse på Temu blandt de danske forbrugere, hvor de i gennemsnit køber for 181 kr. pr. gang kontra 810 kr. pr. gang hos alle andre webshops.
Som en mindre dansk virksomhed kan det virke uoverskueligt at være op imod giganter, der bruger enorme mængder ressourcer på annoncering og samtidig sælger langt billigere varer, men det er netop her, at der ligger en konkurrencemulighed for de danske webshops.
Kvalitet og service er de parametre, hvor de store udenlandske spillere fra østen ikke kan konkurrere med de danske virksomheder. Derfor handler det om at fremhæve de styrker I jeres markedsføring og uddanne jeres målgrupper i dette, og måske endda også skrue yderligere op for de parametre.
Her er det særligt parametre som:
Selvom markedssituationen er ændret, er der altså stadig mange parametre at justere og spille på, som kan bringe bolden tilbage på egen banehalvdel, men et afgørende succeskriterie bliver, at jeres markedsføring tager højde for ovenstående, og at den samtidig er markant nok. Den øgede konkurrence betyder nemlig også, at I måske skal lægge et ekstra tryk på jeres annoncering og samtidig være ekstra opmærksomme på, hvad og hvordan i kommunikerer.
Har I brug for hjælp?
Har I brug for hjælp til, hvordan I skal kommunikere om jeres styrker, eller har I behov for rådgivning til, hvordan I bedst bruger jeres annoncekroner i den intensiverede konkurrence? Så tøv ikke med at kontakte os – vi står klar med hurtig rådgivning og kompetent assistance.
+45 21 89 55 00 | kontakt@merkurnord.dk