Google har udrullet det nye Consent Mode v2, og det har stor betydning for jer, hvis I ønsker at spore via Google Analytics, eller hvis I fortsat ønsker at annoncere effektivt med Google Ads. Bliv klogere på Consent Mode v2, og hvad I aktivt skal gøre for at imødekomme de nye annoncørkrav.
Consent Mode v2 er en opdatering til det oprindelige Consent Mode, som allerede blev lanceret i 2020, og det har i grove træk til formål at sikre, at vi som annoncører ikke sporer brugerne uden, at vi har fået deres samtykke. Consent Mode v2 giver med andre ord hjemmesider mulighed for både at indsamle vigtige data og samtidig respektere brugernes privatlivsindstillinger, hvilket er påkrævet i databeskyttelseslove som GDPR, ePrivacy-direktivet og Digital Markets Act (DMA).
Det er naturligvis afgørende, at man som annoncør ved, at man overholder lovgivningen på området, men med Consent Mode v2 er der også en række andre fordele:
Consent Mode v2 er mere avanceret end tidligere, og det er nu muligt at justere funktionaliteten af de Google Tags, som man som hjemmesideejer benytter sig af og samtidig tilpasse dem til brugernes samtykke. Hvad der teknisk er ændret, vil vi ikke gå i dybden med i dette blogindlæg, men Google skriver selv om emnet her.
I forlængelse af indlægget her har vi desuden skrevet et længere blogindlæg, som går i dybden med online tracking, 3. parts cookies og Server Side tracking. Find det her!
Med Consent Mode v2 er det påkrævet, at I har et cookiebanner, som lever op til kravene, og det nytter ikke noget at have et banner, som er gemt væk nede i hjørnet på hjemmesiden.
Heldigvis har vi i Danmark har flere aktører, som tilbyder løsninger, der lever op til de nye krav. Hos MerkurNord har vi en lovlig og gos løsning, som vi og vores kunder har benyttet os af i mange år. Kontakt os for at høre mere her.
Annoncerer I via Google Ads, så er det på tide at handle nu. Manglende implementering vil nemlig have negativ effekt på flere parametre, som er vigtige for jer som annoncør. Her kan blandt andet nævnes:
Consent Mode v2 trådte i kraft d. 6. marts 2024, og hvis I som annoncør intet har gjort, er I dermed allerede ramt af ændringerne, og det er derfor på høje tid at reagere.
Vi har allerede hjulpet et hav af kunder med at få optimeret deres løsninger, så de lever op til Consent Mode v2. Har I behov for en ny cookieopsætning, eller er I i tvivl om jeres nuværende løsning lever op til de nye krav, så tøv ikke med at kontakte os. Vi står klar med hurtig rådgivning og assistance.
Consent Mode v2 er en opdatering til det oprindelige Consent Mode, som allerede blev lanceret i 2020, og det har i grove træk til formål at sikre, at vi som annoncører ikke sporer brugerne uden, at vi har fået deres samtykke. Consent Mode v2 giver med andre ord hjemmesider mulighed for både at indsamle vigtige data og samtidig respektere brugernes privatlivsindstillinger, hvilket er påkrævet i databeskyttelseslove som GDPR, ePrivacy-direktivet og Digital Markets Act (DMA).
Det er naturligvis afgørende, at man som annoncør ved, at man overholder lovgivningen på området, men med Consent Mode v2 er der også en række andre fordele:
Consent Mode v2 er mere avanceret end tidligere, og det er nu muligt at justere funktionaliteten af de Google Tags, som man som hjemmesideejer benytter sig af og samtidig tilpasse dem til brugernes samtykke. Hvad der teknisk er ændret, vil vi ikke gå i dybden med i dette blogindlæg, men Google skriver selv om emnet her.
I forlængelse af indlægget her har vi desuden skrevet et længere blogindlæg, som går i dybden med online tracking, 3. parts cookies og Server Side tracking. Find det her!
Med Consent Mode v2 er det påkrævet, at I har et cookiebanner, som lever op til kravene, og det nytter ikke noget at have et banner, som er gemt væk nede i hjørnet på hjemmesiden.
Heldigvis har vi i Danmark har flere aktører, som tilbyder løsninger, der lever op til de nye krav. Hos MerkurNord har vi en lovlig og gos løsning, som vi og vores kunder har benyttet os af i mange år. Kontakt os for at høre mere her.
Annoncerer I via Google Ads, så er det på tide at handle nu. Manglende implementering vil nemlig have negativ effekt på flere parametre, som er vigtige for jer som annoncør. Her kan blandt andet nævnes:
Consent Mode v2 trådte i kraft d. 6. marts 2024, og hvis I som annoncør intet har gjort, er I dermed allerede ramt af ændringerne, og det er derfor på høje tid at reagere.
Vi har allerede hjulpet et hav af kunder med at få optimeret deres løsninger, så de lever op til Consent Mode v2. Har I behov for en ny cookieopsætning, eller er I i tvivl om jeres nuværende løsning lever op til de nye krav, så tøv ikke med at kontakte os. Vi står klar med hurtig rådgivning og assistance.
+45 21 89 55 00 | kontakt@merkurnord.dk